Blended leren bij Erasmus Academie

Erasmus academie heeft blended leren ingevoerd om die drempel te overwinnen
Didactische uitdagingen door Covid-19
Online onderwijs is een goed alternatief

In deze tijden van corona staat de veiligheid van onze deelnemers, docenten en medewerkers voorop. Erasmus Academie organiseert cursussen en opleidingen waarbij we mensen samenbrengen om te leren, te discussiëren en om te netwerken. Zowel fysiek als online. Om de kwaliteit ook tijdens de pandemie te waarborgen hebben we ons onderwijs opnieuw uitgevonden en blended leren geïntroduceerd voor al ons onderwijs.

Academisch onderwijs kenmerkt zich onder andere door een kritische interactie tussen docent en studenten. De eerste prikkelt, stimuleert, verbaast, inspireert en informeert, de laatsten luisteren niet alleen, maar bekritiseren ook, stellen vragen, gaan in discussie... waardoor kennis toeneemt en de studenten zich een mening kunnen vormen. En dat liefst in een klaslokaal, face-2-face, waarbij de fysieke aanwezigheid het leerproces faciliteert en ondersteunt.

Innovatief

Dat geldt ook voor het onderwijs van Erasmus academie. Niet voor niets zijn we verbonden aan een universiteit. Tot Covid-19 dan, en ineens alles online moest. Het stelt je plotsklaps voor nieuwe uitdagingen. De innovatieve reikwijdte van je opleidingen, waarmee je zo trots adverteert, is ineens op je eigen onderwijs van toepassing. Want hoe behoud je de kwaliteit en kenmerken van academisch onderwijs in een online setting?

Blended leren

Als Erasmus academie hebben we na een aanloopfase vrij snel gekozen voor een blended leren oplossing. Blended onderwijs is een combinatie van online en offline onderwijs. Dus er zijn waar mogelijk fysieke bijeenkomsten, ondersteund door een online leeromgeving met (aanvullende) studiematerialen. Het idee is dat je als deelnemer je eerst thuis verdiept in het onderwerp van een college, en dat je vervolgens tijdens de bijeenkomst sneller de diepte kan ingegaan.

Voordelen

Blended onderwijs heeft het voordeel dat je als deelnemer inhoudelijk voorbereid deelneemt aan een bijeenkomst en dat reeds bestaande kennis wordt geactiveerd. Maar ook dat je op meerdere momenten bezigen met de leerstof. Door bijvoorbeeld online samen te werken met andere deelnemers tussen de colleges door. Dat past in het didactische concept van Erasmus academie, waarbij brein centraal leren centraal staat.

George Will over blended leren bij Erasmus Academie

"Ik ben bezig met twee digitale cursussen die prima verzorgd zijn. Niet aarzelen om mee te doen. Technisch is deze aanpak geen enkel probleem. Een verademing om op deze manier toch stof tot nadenken te krijgen."

DLO

Belangrijk onderdeel van de onderwijsvernieuwing is de inzet van de DLO: digitale leeromgeving. We zijn hard bezig om voor iedere opleiding en cursus een DLO te maken. Hier vind je bijvoorbeeld de presentaties, extra studiemateriaal in de vorm van video's en literatuur, is er de mogelijkheid om vragen te stellen en kun je een college terugkijken op het moment dat jou het beste past.

Live stream

Onze verdiepende cursussen zijn inmiddels al allemaal online. Steeds meer mensen waarderen toch deze manier van onderwijs om thuis, veilig een college te kunnen volgen. De opleidingen voor professionals proberen we zo lang het kan en binnen de regels van het RIVM nog fysiek te organiseren. Omdat niet iedereen aanwezig wil of kan zijn (bijvoorbeeld dat de werkgever het verbiedt), bieden we ook live streams aan van de colleges.Je volgt dan thuis voor de computer het college en kunt via de chat vragen stellen aan de docent. De colleges worden ook opgenomen zodat iedereen het nogmaals kan terugzien.

Online

Kan het niet langer fysiek, dan schakelen we over op online onderwijs. Geen vooraf opgenomen colleges, maar live en met de mogelijkheid om via break-out rooms, chat en andere online learning tools toch interactief samen te komen. Het is natuurlijk niet hetzelfde als een fysieke bijeenkomst, daar zijn we ons van bewust, maar gezien de omstandigheden toch wel second best. Bovendien zorgen we altijd voor een host die op afstand de boel in de gaten houdt en ondersteuning kan bieden.

Aarzel niet

Covid-19 heeft ons voor didactische uitdagingen gesteld. Die uitdagingen hebben we opgepakt en een nieuw leerconcept ontwikkeld, gebaseerd op een combinatie van online (DLO) en (waar mogelijk) fysieke, of in ieder geval live en interactieve colleges. Ik begrijp dat dit niet iedereen meteen zal overtuigen om zich alsnog in te schrijven. Mocht je twijfelen of toch nog vragen hebben, aarzel niet om met ons contact op te nemen.

Stel je vragen over ons onderwijs, stuur een mail naar info@erasmusacademie.nl

Statement Covid-19 Erasmus Academie

Erasmus Academie volgt nauwgezet de ontwikkelingen omtrent het coronavirus en houdt zich aan de actuele maatregelen die zijn afgekondigd.

Zolang is toegestaan bieden wij onze opleidingen voor professionals blended, in hybride vorm aan. Dat wil zeggen:

• Fysieke onderwijs met inachtneming van de RIVM richtlijnen;
  • Voor wie niet aanwezig wil of kan zijn is er een live video stream;
  • De mogelijkheid om achteraf het college terug te zien;
  •  Didactische ondersteuning door middel van een digitale leeromgeving
  • Indien noodzakelijk of wenselijk wordt direct overgestapt op online onderwijs.

Voor de leslocaties staat ook de veiligheid voorop:

• Aanwezigheid van desinfecterende middellen;
  • Leren gebeurt op 1,5 meter afstand;
  • Gezondheidsrisicocheck bij ontvangst;
  • Mondkapjes verplicht buiten het klaslokaal;
  • Ook buiten het leslokaal, tijdens de pauzes, 1,5 meter afstand.

Verder geldt voor onze verdiepende cursussen inmiddels:

• Alle colleges zijn online;
  • Er wordt gebruikgemaakt van een digitale leeromgeving (DLO);
  • Colleges worden opgenomen en kunnen op een later tijdstip opnieuw worden bekeken.

Voor antwoorden op vragen over ons onderwijs tijden van Covid-19, verwijzen wij je graag naar onze FAQ-pagina.