Alumnus over de opleiding Filosofie bij Erasmus Academie

"Het studeren heeft mij juist rust, reflectie en relativering gegeven"
Alumnus filosofie Gianni Pollarini
Gianni Pollarini

Bij Erasmus Academie kan je flexibel de opleiding Filosofie van Erasmus School of Philosophy volgen. Wij zijn ontzettend benieuwd wat deze flexibele manier van studeren onze deelnemers brengt. Gianni Pollarini, beleids- en bestuursadviseur voor gemeenten, vertelt wat hem motiveert om de opleiding Filosofie in modules te volgen.

Bij Erasmus Academie kan je flexibel de opleiding Filosofie van Erasmus School of Philosophy volgen. Zo kan je ‘s avonds en/of overdag losse modules kiezen van Filosofie vakken die jou aanspreken of de bacheloropleiding geheel op eigen tempo volgen.

Wat doe je in het dagelijks leven?

"Ik werk als interim beleids- en bestuursadviseur voor gemeenten. Met name op het gebied van onderwijshuisvesting en ander maatschappelijk vastgoed. Dit doe ik als zzp’er. Ik ben opgeleid als bouwprocesingenieur in de civiele techniek. Naast mijn dagelijkse werk, dus als nevenfunctie, ben ik politiek actief voor de VVD en ben ik voorzitter van de Stadsdeelcommissie Zuid van de gemeente Amsterdam."

Waarom ben je Filosofie gaan studeren en waarom in losse modules?

"Het is al zeker 10-15 jaar een droom van mij om filosofie te gaan studeren. Ik heb via de lange weg gestudeerd, na MAVO, MTS en HTS, en nooit echt bij dergelijke vragen stilgestaan. Het hele denken over moraalfilosofie was mij nieuw. Het gaf mij een warm gevoel. Over het vinden van antwoorden op vragen waar ik mij soms niet eens van bewust was dat ik daar vragen over had. En vice versa, het vinden van nieuwe vragen waarbij ik ten onrechte dacht dat ik het al antwoord al wist. Dat heeft mij nooit losgelaten.

"Vanwege onvoorspelbaarheid in werkopdrachten, onregelmatige werktijden en de reisafstand, zou een volledige opleiding niet kunnen. Maar juist omdat dit nu online gaat en in losse modules kan ik het goed inplannen en combineren met thuiswerken en nevenfunctie."

Welke module(s) heb je je voor ingeschreven?

"Ik heb de modules ‘Oudheid’ en ‘Middeleeuwen en Renaissance’ gevolgd. Momenteel doe ik de module ‘Descartes and Spinoza’ en heb mij ingeschreven voor ‘Social and Political Philosophy’ en wil daarna nog ‘Moral Philosophy’ doen."

Hoe combineer je Filosofie studeren met je werk en privéleven?

"Het is pittig. Maar zolang het volledig online blijft is het voor mij thuis nog goed te doen. Met name als de colleges worden opgenomen en deze zijn terug te kijken wanneer het gelegen komt. Zelfs in combinatie met fulltime werk en een nevenfunctie waar ik ook tijd aan wil besteden."

Wat heeft het studeren (naast je werk) je tot nu toe opgeleverd?

"Gek genoeg, gezien de extra drukte en inplannen, heeft het mij juist rust, reflectie en relativering gegeven. Tijdens mijn werk is het vaak hectisch en draait het om problemen oplossen, onderhandelen en praktische zaken regelen. Die wereld kan ik mij tijdens het lezen van de stof en het volgen van de colleges even helemaal achter mij laten. Bovendien heb ik ervaren dat ik met name vanwege reflectie en relativering ook meer focus heb gekregen. Zowel in mijn werk als in de politiek."

Zou je de module(s) Filosofie aan anderen aanbevelen en zo ja, waarom?

"Jazeker! Ik beveel het graag aan omdat de flexibiliteit mij heel goed bevalt en de stof en colleges mij zoveel gegeven hebben. En voor de kwaliteit die je krijgt, vind ik de kosten van 285 euro per module (van 5 weken) heel redelijk."

Wat miste je aan de module(s), zou je nog willen toevoegen?

"Online is er weinig interactie met mijn medestudenten. Sommigen zullen net als ik enkele losse modules volgen en anderen zullen de bacheloropleiding in vol- of deeltijd doen. Misschien is het een idee om dat aan te geven en/of behoefte is om dit aan elkaar kenbaar te maken? Zo kun je elkaar wat makkelijker opzoeken."

Zou je nog een module of andere opleiding of cursus bij ons volgen en zo ja, welke lijkt je interessant en waarom?

"Ik zag met belangstelling de cursus ‘Politieke filosofie: een onorthodoxe inleiding’. Dat bevat de kern van mijn interesse."

Meer informatie over Filosofie studeren in modules en het complete programma, vind je op onze website www.eur.nl/erasmusacademie/opleidingen/filosofie