Algoritmes, receptuur voor angst?

Docent Michel van de Velden is niet bang
Data Analyse
Algoritme

Algoritmes lijken ons leven steeds meer te sturen. Moeten we dat erg vinden of is angst overdreven? Michel van de Velden, docent van de opleiding Introductie tot Data science & Machine learning nuanceert de hype.

Het is voor veel mensen een bekend fenomeen. Heb je op internet naar een hotel in Barcelona gezocht, krijg je in de weken daarna alleen maar online-advertenties over slaapplekken in de buurt van de Ramblas.

Receptjes

“Dat is een van de bekendste voorbeelden van een algoritme”, zegt Michel van de Velden, Universitair Hoofddocent statistiek aan de EUR. “Een algoritme is niet meer dan een receptje. Een volgorde van stappen. Hoe meer informatie er is, hoe nauwkeuriger de stappen. Computers onthouden welke webpagina’s er zijn bezocht. Zo kunnen advertenties op het surfgedrag van consumenten worden aangepast.”

Invloed op het dagelijks leven

In de zoektocht naar de goedkoopste televisie is dat misschien nog handig. Er zijn echter ook negatieve geluiden over algoritmes. Wordt de invloed van al die ‘receptjes of stappenplannen’ op ons dagelijks leven niet te groot?

“Mensen denken vaak dat het iets nieuws is, maar dat is niet zo. De sommen die we vroeger op de middelbare school tijdens wiskunde moesten oplossen, waren ook algoritmes. Alleen dertig jaar geleden was het heel erg lastig om die receptjes te volgen. Met de computers van nu is dat allemaal niet zo moeilijk meer. Daarom is er veel meer informatie beschikbaar voor bedrijven als Google en Facebook.”

Geen angst

En daar zit volgens tegenstanders het gevaar. Want wat doen bedrijven met onze informatie? De eerste internationale schandalen hebben zich al voorgedaan. Zo wordt het Britse Cambridge Analytica ervan beschuldigd om met data van kiezers de Amerikaanse presidentverkiezingen te hebben gemanipuleerd.

Van de Velden, docent bij de opleiding Introductie tot Data science & Machine learning van Erasmus Academie, deelt die angst niet. “Tijdens de opleiding leer ik deelnemers hoe ze Big Data kunnen gebruiken met behulp van bepaalde programma’s. Bedrijven zoeken de randen op."

“Ik ben niet bang dat die invloed nog veel groter wordt. Zeker, Cambridge Analytica heeft veel data verzameld. Maar het is helemaal niet duidelijk wat ze nou precies met die data hebben gedaan en hoeveel invloed ze hebben gehad.”

Kritische houding

Van de Velden denkt dat die invloed nog wel eens kan tegenvallen. “We zullen met behulp van algoritmes betere voorspellingen gaan doen. In sommige gevallen een winst van een paar procent en er zullen ook gevallen zijn waar meer winst te behalen is. Maar een algoritme levert in de meeste gevallen geen perfecte voorspelling op.”

Een kritische houding is volgens hem daarom veel belangrijker dan een angstige. “Facebook komt echt niet alles over ons te weten. We moeten vooral bewuster met onze informatie omgaan. Weet wat je deelt op internet.”

Meer weten over Data Analyse? Of zelf aan de slag met Big Data? Bekijk dan de opleiding Data Analyse - met machine learning grip krijgen op Big Data van Erasmus Academie.