Inhoud van de beoordelingssystematiek vanaf 2023

Vanaf september 2023

Tijd voor ontwikkeling 

Om de toekomstige Erasmusarts in staat te stellen zich in de complexe, veranderende zorg mee te bewegen, de technologische innovaties bij te blijven, en de biomedische kennisgroei eigen te maken, zijn de coschappen een belangrijk onderdeel van de opleiding Geneeskunde, zoals beschreven staat in de opleidingsvisie Erasmusarts 2030.

Coassistenten doen tijdens hun coschappen kennis en kunde op in verschillende zorginstellingen. Zij ontwikkelen daar de benodigde competenties, een in gedrag waarneembare combinatie van medische kennis, vaardigheden en attitude, waaraan een basisarts moet voldoen (de eindkwalificaties; zie NFU Raamplan Artsopleiding, 2020). Na afronding van de coschappen is de Erasmusarts in staat een bijdrage te leveren aan toekomstbestendige zorg. 

De feedback- en beoordelingssystematiek vanaf 2023 focust op zes gebieden. De volgende animatie legt uit hoe de feedback- en beoordelingssystematiek eruitziet. 

Introductie Feedback- en beoordelingssystematiek coschappen

Co-gesprekscyclus

Tijdens de coschappen worden coassistenten blootgesteld aan een breed scala van leerervaringen zodat zij zich kunnen ontwikkelen tot basisarts. Om dit leerproces betekenis te geven, reflecteren coassistenten op hun leerervaringen en werken zij naar de beoogde doelen toe. Ofwel, zij staan stil bij wat er goed en minder goed gaat, bij waar zij zich bevinden in hun leerproces en bij wat ze verder willen ontwikkelen en worden bijgestuurd wanneer dat nodig is. Dit gebeurt tijdens het coschapsgesprekscyclus. 

Op gezette tijden reflecteren en hulp krijgen in dit proces, kunnen hieraan bijdragen. Coassistenten worden voor en tijdens deze gesprekken door hun begeleider met behulp van een gespreksleidraad gestimuleerd om actief na te denken over wat zij willen bereiken, waar zij staan in het leerproces en welke concrete acties gezet moeten worden. 

Tijdens de coschappen leren coassistenten door werkplekgericht te leren aan de hand van de feedback die zij daarover ontvangen. Betekenisvolle feedback en feedbackgeletterdheid van zowel de feedbackgever als de -ontvanger staat aan de basis van de beoordelingssystematiek in de coschappen.   

Coschapbegeleiders en –beoordelaars en studenten wordt een passend professionaliseringsaanbod aangeboden. Deze e-modules l maken inzichtelijk hoe betekenisvolle feedback gegeven kan worden, en hoe coassistenten hier tijdens het coschap hiermee aan de slag gaat. 

Feedbackcultuur

In de nieuwe beoordelingssystematiek wordt expliciet onderscheid gemaakt tussen leren en beslissen. Om dit onderscheid te kunnen maken kent het portfoliosysteem twee onderdelen: een ontwikkelingsdeel en een beoordelingsdeel. In het ontwikkelingsdeel neemt de coassistent het bewijs op dat er geleerd wordt en in het beoordelingsdeel het bewijs dat er geleerd is. Het ontwikkelingsdeel is alleen toegankelijk voor de coassistent en de mentor, terwijl het beoordelingsportfolio ook toegankelijk is voor de besliscommissie die de beslissingen over de coassistent neemt. Lees meer hierover in Toetsing en Beoordeling.

 

Zowel beoordelaars als coassistenten gaven in de vorige beoordelingssystematiek aan dat de CanMEDS-rollen soms onduidelijk en moeilijk te beoordelen zijn. Daarom is er besloten om in de huidige beoordelingssystematiek te beoordelen aan de hand van kritische beroepsactiviteiten. De kritische beroepsactiviteiten zijn de eindtermen en competenties van de basisarts vertaald in activiteiten. Daarmee is het duidelijk waar de coassistenten op beoordeeld worden. Tijdens het coschap voert de coassistent de KBA uit onder toezicht van een beoordelaar. Er wordt door de beoordelaar aangegeven of de coassistent de KBA op niveau of niet op niveau beheerst. Lees meer hierover in Toetsing en Beoordeling.

Beoordelen aan de hand van kritische beroepsactiviteiten (KBA's)

Overzicht van alle KBAs en sKBAs

In de masteropleiding Geneeskunde doorlopen coassistenten een reeks van coschappen. Tijdens deze coschappen worden ze blootgesteld aan een breed scala van leerervaringen met als doel om steeds meer competenties te verwerven en aan het einde van de masteropleiding te voldoen aan de nodige eindkwalificaties van een afgestudeerde basisarts.  De competentieontwikkeling van de coassistent wordt longitudinaal gevolgd in het portfolio. Daarom wordt een voortgangsbeslissing genomen over een serie coschappen. Deze beslissing wordt genomen voor een geprofessionaliseerde besliscommissie. Meer informatie over de besliscommissie staat beschreven op de pagina Toetsing en Beoordeling onder het kopje Voortgangs- en beslismomenten na méérdere coschappen door een besliscommissie.

Een belangrijk onderdeel van de systematiek is het longitudinaal beoordelen van coassistenten tijdens de coschappen, waardoor de groei die coassistenten over verschillende coschappen doormaken beter zichtbaar wordt. Vanwege de nadruk op het leerproces staat de narratieve feedback die coassistenten tijdens hun coschappen krijgen, bijvoorbeeld bij het afnemen van een anamnese of het verrichten van lichamelijk onderzoek, centraal. De coassistenten krijgen daarom geen cijfers meer toegekend aan het einde van ieder coschap en daarmee is het ook niet meer mogelijk om cum laude af te studeren.  

Compare @count study programme

  • @title

    • Duration: @duration
Compare study programmes