Op wintersport als bedrijfsuitje, maandelijkse feesten voor alle collega’s of variabele beloningen om de motivatie van medewerkers te verhogen. Het bedrijfsleven trok de afgelopen jaren alles uit de kast om getalenteerd personeel te werven en aan boord te houden. Toch is het beter om dit soort activiteiten en beloningen beperkt in te zetten, zo zegt ook prof. Dirk de Wachter. Werkgeluk moet volgens hem vooral gezocht worden in het kleine, alledaagse dat tussen medewerkers en managers onderling gebeurt en besproken wordt.
Voor werkgeluk is een goede balans tussen werk en privé nodig. Bedrijfsuitjes in de avond of in het weekend leiden tot een inbreuk hierop. Daarnaast voelt niet iedereen zich op zijn/haar gemak in een grote groep en in de gezelligheid. Bij die mensen zorgen grote feesten of buitenlandse trips voor spanning, in plaats van ontspanning. Daarbij komt dat medewerkers die ‘nee’ zeggen (gevoelsmatig) buiten de groep vallen. Wie alsnog meegaat om erbij te horen doet aan ‘emotional labor’: tegen je gevoel in toch gezellig doen om het positieve beeld dat anderen over je hebben overeind te houden. Hiermee doe je onrecht aan je gevoel van integriteit. Daarmee kun je je werkgeluk en persoonlijke geluk schaden.
Employee experience
Volgens onderzoeksbureau Gartner besteedden bedrijven in 2019 gemiddeld 2420 dollar per medewerker aan het verbeteren van zijn ‘employee experience’, bijvoorbeeld voor het restylen van een werkplek of bepaalde ontwikkelingsmogelijkheden. Het resultaat van die initiatieven was echter teleurstellend, schrijft Harvard Business Review. “Only 13% of employees in the study reported being fully satisfied with their experience. ‘Simply investing in these programs is not enough’, says Caroline Walsh, a vice president in Gartner’s human resources practice. ‘Companies taking that approach only drive up expectations’, creating a vicious cycle in which employee desires and organizational spending fuel each other.”
Behoefte aan verbinding
Wat wèl werkt om het werkgeluk te verbeteren is inzetten op verbinding met elkaar op dagelijkse basis. “De zin van het leven, de liefde, het geluk, die zitten in de dagelijksheid”, zegt professor Dirk de Wachter in dit artikel op Brainwash.nl. Daarvoor is het ook nodig om moeilijke zaken bespreekbaar te maken en dat niet alles altijd maar hoeft te gaan om borrels, feestjes of het streven naar een bonus. Je hart luchten over een lastig klantgesprek of een pittig overleg met je leidinggevende is veel waardevoller. Prof. Dirk de Wachter: “Juist in die lastige momenten hebben we elkaar nodig. Dan toont zich de hoge nood van de mens aan verbinding, aan iemand om bij te zijn. Als alles goed gaat, dan kunnen we ons eigen plan wel trekken. In de leukigheid lukt het wel alleen, in de lastigheid veel moeilijker.”
Wensen en behoeftes
En als je dan toch iets wilt doen om de tevredenheid van medewerkers te verhogen? Zorg dan dat je op de hoogte bent van de wensen en behoeftes van de medewerkers. Dat is in deze tijden van thuiswerken nog moeilijker dan normaal. Maar juist nu men elkaar minder treft op kantoor, is het belangrijk om op de hoogte te blijven wie er kampt met een spanningsvolle thuissituatie of last heeft van de onzekerheid die nu heerst. Een goed gesprek werkt beter dan veel geld steken in een idee waarvan je hoopt dat medewerkers het misschien wel leuk zullen vinden.
Meer lezen: “The Modern Employee Experience: Increasing the Returns on Employee Experience Investments,” by Gartner (white paper).
- Meer informatie
Vind je dit onderwerp interessant? Bekijk dan eens ons executive program 'Liefde in Bedrijf'