Update: Scriptie Paul Steinbusch op derde plaats VRC scriptieprijs 2019

Paul Steinbusch is op de derde plaats geëindigd als finalist voor de VRC scriptieprijs 2019! Met zijn scriptie: 'Sturen op het voorschrijven van goedkopere add-on geneesmiddelen' vertegenwoordigde hij de Erasmus School of Accounting & Assurance tussen de overige finalisten. De VRC stimuleert de nieuwe generatie RC’s om hun talenten zichtbaar te maken en een verfrissende kijk op het vak van de controller te delen. Een van de manieren waarmee dat wordt gerealiseerd is de VRC Scriptieprijs.

Arno Geurtsen (directeur RC-opleiding) over de nominatie: 'Wij hebben ervoor gekozen om deze scriptie voor de scriptieprijs voor te dragen omdat de betreffende studenten een heel maatschappelijk actueel thema (hoge medicijnprijzen) dat zowel op dit moment als in de toekomst enorme maatschappelijke impact heeft, op een wetenschappelijk verantwoorde wijze heeft onderzocht. Daarbij heeft hij gekozen voor het experiment om vast te stellen of een bepaalde manier van het inrichten van verantwoordingsgesprekken met artsen leidt tot lagere kosten. De manier waarop de student het onderzoek heeft aangepakt is wetenschappelijk van goed niveau. Daarnaast is hij met zijn theorie ook buiten de gebaande paden gegaan.'

De scriptie gaat om de vraag of het actief informeren van artsen over de hoogte van de kosten van de voorgeschreven medicijnen en het aandragen van gelijkwaardige alternatieven een kostenverlagend effect heeft op de kosten van medicijngebruik. Men wil daarbij niet sturend maar faciliterend optreden, omdat het voorschrijven van medicijnen een medische beslissing is. Uit het onderzoek kwam naar voren dat het geven van informatie over kosten een verlagend effect heeft.

Wij feliciteren Paul met dit mooie behaalde resultaat!