Reimagining Capitalism in a World on Fire

Rebecca M. Henderson is de 'John and Natty McArthur University Professor' aan de Harvard University en ook werkzaam aan de Harvard Business School. Ze doceert o.a. 'Reimagining Capitalism' in het MBA-programma en is auteur van het binnenkort te verschijnen boek 'Reimagining Capitalism in a world on fire'.

In een zojuist gepubliceerd video interview met Andrew Keen, auteur van diverse spraakmakende boeken over de potentiële gevaren en verkeerde invloed van het internet, bespreekt Henderson in grote lijnen de essentie van haar visie. Ze heeft dit samengevat in drie grote wereldwijde issues; de klimaatverandering, de ongelijkheid van inkomen en het groeiende gebrek aan vertrouwen bij consumenten. Als nieuwe vierde component komt daar dan ook nog het effect van de Covid-19 pandemie bij.

Volgens Henderson is het de hoogste tijd dat we in ons huidige denken van “Me and Now” een transitie moeten maken naar “Us and Later”. We moeten hierbij niet wachten op de overheden om deze transitie te bewerkstelligen, maar het zijn juist de bedrijven die hierin een belangrijke en toonaangevende rol kunnen (of moeten) spelen. Ze leert ons hierin anders kijken en denken over de drie assen van mens, maatschappij en winst; in plaats van alleen de as die winst centraal stelt.

Al deze inzichten komen ook terug in het Executive Program Conscious Business dat in September 2020 weer van start gaat aan de Erasmus Universiteit. Tijdens dit programma gaan we onder begeleiding van een breed scala van sprekers op zoek naar de manier waarop bedrijven en organisaties hierin een belangrijke rol kunnen spelen. Op zoek naar de winst van bewust zijn én ondernemen.