‘Art Now’ laat twee-wekelijks een nieuw werk zien uit de kunstcollectie EUR. Kunst Nu, digitaal op het scherm, ter inspiratie, als troost, ter verbeelding, als reflectie of gewoon als afleiding en oprekker van de werkelijkheid.
Art Now 95: Maartje Folkeringa
Maartje Folkeringa 'Like (swipe) mintgroen-blauw' (2022), Kunstcollectie EUR. Techniek: geglazuurd keramiek & metaal. Afm.: ‘Like' 27x41x6 cm., stalen wandplankje: 42,5x11 cm.
Maartje Folkeringa (1978) werkt met uitgangspunten of aanleidingen die zij vindt in de ingewikkelde ongeschreven regels van de hedendaagse samenleving. Zij is geïnspireerd door verbale en non-verbale communicatie, zelfpresentatie en conformisme. Ook de huidige beeld- en consumptiecultuur zijn terugkerende inspiratiebronnen die leiden tot het tot het vormen van haar oeuvre. Met de in 2022 tot stand gekomen serie 'Like (swipe)’, geeft ze ons een poëtische blik op het 'liken', een gebaar en digitale vorm van communicatie die bij velen een onderdeel is van het dagelijks handelen. De serie bestaat uit een reeks van 12 unieke objecten, gemaakt van gekleurd keramiek. Door gebruik te maken van zuurstok- en pasteltinten versterkt Folkeringa het speelse en luchtige karakter van het werk. In 2022 zijn drie ‘Like (swipe)’s uit de serie aangekocht voor de Kunstcollectie EUR, waaronder de hier getoonde ‘Like (swipe) mintgroen-blauw'.
Art Now 94: Silvia B.
Silvia B., Karen’s Sparkle 2023 - Afmeting 28x31,33 cm - Materiaal lakleren plateaupump, hazelaarsopschot, epoxy, verf en elektriciteitsdraad
In de surreële, absurdistische en poëtische wereld van de Rotterdamse kunstenaar Silvia B. (1963) staan maatschappelijke engagement, levenslust en sensualiteit centraal. De grens tussen mensen en natuur wordt vloeibaar waar deze kunstenaar de 'naakte huid' van adolescenten naadloos laat vergroeien met ontschorste boomstronken, takken en plantenwortels. Haar nieuwe beeldenserie Entanglement verbeeldt zowel het feest als het drama van het menselijk leven op aarde en toont de onlosmakelijke verbondenheid tussen mens en natuur. Tegelijkertijd heeft het menselijk handelen het klimaat en de natuur op grote schaal beïnvloed, wat heeft geleid tot een onzekere toekomst. Die onzekere toekomst weerklinkt in de titels van Silvia B.’s beelden: Eden’s Expansion, Juni’s Longings, Kaya’s Journey, Platy’s Party, en Karan’s Sparkle. Ze verwijzen naar verlangens, dromen, hoop, ambitie en de zoektocht naar vrijheid en betekenis van de jonge generatie, die moet balanceren tussen de geneugten en verleidingen van het leven en de impact die dat leven heeft op het aardse klimaat. De kunstwerken van Silvia B., inclusief het hier getoonde werk Karen’s Sparkle, zijn te zien in de Erasmus Gallery van 8 november tot en met 8 maart 2025.
Gebaseerd op een tekst van Haiko Sleumer
Art Now 93: JCJ Vanderheyden TB
JCJ Vanderheyden – 'Midnight Sun’' 1990 – zeefdruk, 55 x 80 cm - Kunstcollectie EUR
Via het vliegtuigraam kijken we mee met kunstenaar JCJ Vanderheyden (1928-2012) tijdens een van zijn vele reizen die hij maakte naar Nepal, China en Japan. De reizen inspireerden hem en waren de bron voor onder andere zijn serie werken met vliegtuigramen, een essentieel hoofdstuk in zijn oeuvre van meer dan 50 jaar. Observatie - kijken - is een van de centrale thema’s in zijn kunst, net als de horizon welke we vanuit het vliegtuigraam zien. De horizon van Vanderheyden is nooit recht, het perspectief wisselt en is bol, verticaal of schuin. Hij probeerde steeds de complexiteit van de werkelijkheid in een eenvoudig beeld te vangen. Met zijn kaders, rasters en spiegels vestigt Vanderheyden herhaaldelijk geconcentreerd de aandacht op begrenzing, scheiding, en spreiding. Eerst doet hij dat alleen als schilder, en vanaf midden jaren ‘70 ook door gebruik te maken van uiteenlopende media zoals fotografie, beeldschermen, grafiek, film, fotokopieën, geluid en computerbeelden.
Art Now 92: Co Westerik TB
Co Westerik ‘De Kus’, 2003 – Ets op geschept papier, 27 x 22 cm - Kunstcollectie EUR
Het kunstwerk ‘De Kus’ van kunstenaar Co Westerik (1924-2018) uit 2003 werd in 2016 onderdeel van de Kunstcollectie EUR via een particuliere schenking. Het is niet het eerste of enige kunstwerk van deze bijzondere kunstenaar in de universitaire collectie. Al in 1971 werd een werk van zijn hand aangekocht als 1e van de in totaal 22 kunstwerken die vandaag de dag tot de Kunstcollectie EUR behoren. Co Westerik schilderde, tekende, etste en fotografeerde het alledaagse vanuit de verwondering die hij daarvoor voelde. De veelzijdige kunstenaar bouwde consequent aan een rijk en boeiend oeuvre waarin hij het alledaagse uitvergrootte door erop in te zoomen. Daarbij koos hij veelal voor een standpunt dat de aanschouwer ongemakkelijk dicht bij het alledaagse brengt.
Art Now 91: Marije Vermeulen 2
Marije Vermeulen, Hook-Ups (detail), 2024 - afm. ca. 13x19 meter - locatie zuidgevel E-gebouw (Plazazijde) campus Woudestein - Kunstcollectie EUR
Marije Vermeulen (1976) maakte in opdracht van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) een muurschildering op de kopse kantgevel (plazazijde) van het E-gebouw op campus Woudestein. Voor het ontwerp ervan liet zij zich inspireren door de unieke architectuur van het gebouw; geometrische vormen en lijnen vormen een verbindend patroon dat voortbouwt op de bestaande lijnen en details. Een verwijzing naar de oorsprong van de vormen en patronen in het werk is terug te vinden in de titel Hook-Ups die zowel verwijst naar verbinding als naar een uniek architectonisch detail van het gebouw. De muurschildering, met een afmeting van 13x19 meter, verbeeldt het thema verbinden en symboliseert de toewijding van de EUR om de kunst van het verbinden te omarmen door interdisciplinaire samenwerking en maatschappelijke betrokkenheid.
In het kader van de opening academisch jaar vindt op 2 september om 12:30 de feestelijke inhuldiging van de muurschildering Hook-Ups plaats op locatie: E building campusplattegrond D4
Art Now 90: Marije Vermeulen, Bubblelicious (2019)
Marije Vermeulen, Bubblelicious (2019) - acrylverf op doek - afm. 25x25 cm. - Courtesy van de kunstenaar
Marije Vermeulen (1976) maakt schilderijen, installaties en muurschilderingen waarin een helder, fris kleurgebruik opvalt. Haar modernistische en speelse stijl is beïnvloed door zowel de glamour van Pop Art als de geometrische schoonheid van De Stijl. Haar abstracte werken zijn het resultaat van een uitvoerig ontwerpproces in schetsen; ze meet, stapelt, kantelt, herhaalt en schuift vormen, blokken en vlakken op en naast elkaar. Ze gebruikt daarbij basisvormen zoals vierkant, driehoek en cirkel en daaraan afgeleide vormen zoals streeppatronen in gestileerde arceringen. De door haar gebruikte vlakverdelingen, vorm- en kleurcombinaties vinden een oorsprong in mode, tijdschriften, design, natuur en architectuur. Een verwijzing naar de oorsprong van de vormen en patronen in het werk zijn vaak terug te vinden in hun titels. Het hier getoonde werk getiteld Bubblelicious uit 2019 is tot eind okober te zien in de Erasmus Gallery op campus Woudestein in de solotentoonstelling 3 = The Magic Number. Voor deze tentoonstelling heeft Vermeulen de Erasmus Gallery omgevormd tot installatie waarmee zij de bezoeker uitnodigt om op een andere manier naar de ruimte te kijken.
Art Now 89: Maura Biava (throwback)
Maura Biava – Through Dimensions, 2018 – c-print in lijst, 40 x 53 cm - Kunstcollectie EUR
Deze c-print getiteld uit 2018, van kunstenares Maura Biava (1970) is getiteld ‘Through Dimensions’. Het werk is typisch voor Biava die internationaal bekend staat om haar baanbrekende werk op het gebied van poëtische onderwaterfotografie. De kunstenares is op haar indrukwekkende foto- en videowerken afgebeeld als drijvende onthechte verschijning in een diepblauwe ruimte. Al tijdens haar studie in de jaren 90 begint zij met het maken van haar onderwaterwerk en sindsdien beschouwt ze de onderwaterwereld als een ruimte om haar kunst te maken, als ware het een atelier of een galerie. Over de totstandkoming van haar werk vertelt zij het volgende;
‘Eerst maak ik een tekening om me voor te stellen hoe ik mijn idee eruit zou willen laten zien. Daarna is het tijd om mijn reis naar de kust te ondernemen. Ik zoek de onderwaterlocatie die bij mijn idee past. Dit doe ik door te duiken. Als ik weet waar het werk zal plaatsvinden, ga ik daarheen met een duiker, een fotograaf en de rekwisieten en kostuums die ik nodig heb voor de foto… Eindelijk als alles en iedereen klaar is, kleed ik me aan en acteer ik. De duiker brengt me elke minuut lucht. De fotoshoot duurt ongeveer een uur… Het werk is pas af als het klopt. Sommige van mijn beste onderwaterwerken moest ik zo vaak remaken dat het een paar jaar duurde’.
Biava studeerde aan de Brera Academy in Milaan en de Rijksakademie in Amsterdam. De foto die hier te zien is, is gemaakt in de Rode Zee in Egypte in 2018, als onderdeel van een grotere reeks werken. Het werd in 2019 aangekocht voor de Kunstcollectie EUR.
Art Now 88: Robert Zandvliet
Robert Zandvliet - Z.T., 1999 - Litho, 64 x 82 cm - Kunstcollectie EUR
De Nederlandse kunstenaar Robert Zandvliet (1970) woont en werkt in Rotterdam. In zijn abstracte schilderijen brengt hij harmonieus geometrische vormen, dynamische lijnen en subtiele kleurschakeringen samen. De afgelopen twee decennia heeft Zandvliet zich voornamelijk gericht op het thema landschap. Hij ontdoet zijn landschappen van al het pittoreske en reduceert deze tot archetypisch aandoende vlakken en contouren. Door te werken met dunne lagen over elkaar heen aangebrachte temperaverf, blijft zichtbaar wat in de onderliggende lagen is aangebracht. Deze directe werkwijze vergt veel concentratie en materiaalbeheersing. Zandvliet weet deze aanpak ook te vertalen naar andere technieken, zoals te zien is in deze litho uit de Kunstcollectie van de EUR.
Art Now 87: Dan Graham (throwback)
Dan Graham ‘Row of Tract Houses, Bayonne, New Jersey’, 1966, fotolithografie, afbeelding 24.3 × 31.3 cm. Kunstcollectie EUR
De innovatieve en invloedrijke Amerikaanse kunstenaar Dan Graham (1942-2022) heeft aan de wieg gestaan van veel ontwikkelingen in de hedendaagse kunst, waaronder conceptuele kunst, video- en filminstallatie en performancekunst. In veel van zijn werken is zijn fascinatie voor het economische en sociale kader van kunst en cultuur zichtbaar en geplaatst in publieke context. Graham groeide op in de buitenwijken van New Jersey, wat hem gedurende zijn hele carrière is blijven inspireren. Wars van de hoogdravendheid en pretenties van de moderne kunst, richtte hij in 1964 de John Daniels Gallery op in New York, waar hij het werk van een nieuwe generatie conceptuele en minimalistische kunstenaars tentoonstelde, waaronder Donald Judd, Sol LeWitt en Robert Smithson. Deze veelzijdige kunstenaar schreef daarnaast rockmuziek, was auteur, kunst- en architectuurcriticus en werkte bij diverse architecten en kunstenaars. Graham; ‘We wilden allemaal alles doen. Dit was het milieu van de jaren '60 in New York’.
‘Row of Tract Houses, Bayonne, New Jersey’, behoort tot Graham’s serie 'Homes for America' uit 1966. De gehele serie is tot 24 mei 2024 te zien in de Erasmus Gallery als onderdeel van de tentoonstelling 'SEEN' - fotografie uit de EUR Kunstcollectie.
Art Now 86: Patrice Pantin
Patrice Pantin - Z.T., 2015 - Acryl en incisies op papier 37,5 x 37,5 cm - Kunstcollectie EUR
Het werkproces van de Franse kunstenaar Patrice Pantin (1963) bestaat uit snijden, morsen en branden. Het is een proces dat vaak rommelig en rauw is. Het eindresultaat is net zo vaak verrassend elegant en schoon. Het hier getoonde kunstwerk van Pantin werd in 2015 toegevoegd aan de Kunstcollectie EUR, samen met een ander werk uit dezelfde serie. Wat we zien zijn verschillende 'huid' lagen die over elkaar zijn aangebracht; flinterdunne witte acryl op een ondergrond van inkt op papier. De lagen zijn gedeeltelijk blootgelegd door middel van insnijdingen, een uiterst precies proces dat met grote controle is uitgevoerd. Hierdoor ziet het kunstwerk er fragiel en organisch uit. De incisies in het papier spreken tot de verbeelding en doen denken aan de rituelen van tatoeëren en scarificatie.
Art Now 85: Eric Claus
Eric Claus, Bertrand Russell (Russell met pijp) - uit de reeks ‘Eenentwintig Filosofen van de 20ste eeuw verbeeld’ 1997-1999 - Kunstcollectie EUR
Eric Claus (1936) is een van Nederlands meest productieve beeldhouwers. Veel van zijn grote beelden zijn te zien in de Nederlandse openbare ruimte. Naast grote beelden en kleinere sculpturale objecten heeft Claus een oeuvre van meer dan 400 penningen en munten op zijn naam. Voor de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) ontwierp hij vier penningen, waaronder de Ad Fontes erepenning (1976) en de Umbra Erasmi penning van verdienste (1988), die beide nog steeds worden uitgereikt. Voor zijn Filosofenreeks (1997-1999) ontwierp hij naast tientallen penningen ook kleine sculpturen. Deze zijn uitvoerig geïllustreerd in het bijzondere boek ‘Eric Claus - Eenentwintig Filosofen van de 20ste eeuw verbeeld’, met begeleidende teksten van EUR-filosofen. Het boek werd in 1999 uitgegeven in het kader van de eeuwwisseling en kwam tot stand in nauwe samenwerking met de Erasmus School of Philosophy (ESPhil). In mei 2024 viert de ESPhil het 50-jarig bestaan.
Art Now 84: Scarlett Hooft Graafland
Ter ere van het 12e Lustrum van de Kunstcollectie EUR presenteert de Erasmus Gallery (EG) van 14 februari tot 24 mei 2024 ‘SEEN’ een tentoonstelling met een selectie foto’s die door de jaren heen in de collectie zijn verzameld.
Scarlett Hooft Graafland ‘Salt Steps’, 2004 - foto - Kunstcollectie EUR
In de tentoonstelling is onder meer het hier getoonde werk ‘Salt Steps’ uit 2004 van Scarlett Hooft Graafland (1973) te zien. De foto is gemaakt op de immense zoutvlaktes van Bolivia; Salar de Uyuni. Hooft Graafland is geïnspireerd door de spanning van plekken waar mensen dicht op de natuur leven en reist voor haar werk regelmatig naar afgelegen gebieden om daar te fotograferen. Ze werkt vaak samen met lokale bewoners en vraagt ook lokale kunstenaars om haar te helpen. Haar werk legt ze vast met een analoge camera. Hierdoor is het eindresultaat pas zichtbaar nadat ze haar rolletjes na thuiskomst heeft ontwikkeld. Achteraf gebruikt zij geen Photoshop of andere bewerking tools. Zij zegt daarover; ’Ik print ook vanaf het negatief, dus ik kan het beeld niet meer manipuleren als het er eenmaal is. Dat doe ik expres, want ik vind het wel leuk om dingen zo echt mogelijk te laten zien. Zeker in deze tijd waarin zoveel gemanipuleerd wordt en je nooit meer weet of het echt is wat je ziet’.
Art Now 83: Bernard Schultze
Bernard Schultze Z.T., 1963, lithografie, afm. 61 x 43 cm. Kunstcollectie EUR
Het fascinerende werk van Bernard Schultze (1915, Polen-2005, Keulen) is gebaseerd op autobiografische ervaringen en gaat over schoonheid, verval en vernietiging. Tijdens de oorlogsjaren 1939-1945 moest Schultze zijn academische opleiding en carrière onderbreken om als soldaat in Rusland en Afrika te dienen. Na de oorlogsjaren, waarin al zijn kunstwerken werden vernietigd, pakte hij de draad weer op. Zijn kunst beleefde hoogtijdagen in de tweede helft van de 20e eeuw. Sindsdien is zijn naam onlosmakelijk verbonden met het internationale succes van de Duitse Art Informel beweging. Schultze's lyrische werk bevat vaak briljante, soms fluorescerende kleuren waarmee hij niet-bestaande landschappen, talen en fantastische figuren creëerde.
Art Now 82: Marian Breedveld
Marian Breedveld ‘Windstil’, 2007 -zeefdruk - Kunstcollectie EUR
Kunstenares Marian Breedveld (1959) creëert in haar kunstwerken een fascinerende nieuwe werkelijkheid zonder iets uit de werkelijkheid weer te geven. Hoewel het werk expliciet bestaat uit de materialiteit van verf, de kleur van verf en de verfstreek, roept het onmiskenbaar landschappelijke associaties op. Het horizontale formaat van haar schilderijen, de combinatie van herhaalde horizontale verfstreken en de rol van licht creëren de suggestie van horizonnen. Hierdoor doen haar werken ruimtelijk aan en stralen ze een diepe warme sfeer uit. In de periode tussen 1995 en 1997 gebruikte Breedveld vooral aardse kleuren, die ontstaan door de vele kleurlagen die ze over elkaar aanbrengt. In de jaren daarna koos ze steeds vaker voor pure, heldere en lichte kleuren. Breedveld is geïnteresseerd in de verschillen tussen kleuren, de nuances en de vele gradaties, zoals duidelijk te zien is in het hier getoonde kunstwerk 'Windstil' uit 2007. Het is een van de acht kunstwerken van Marian Breedveld die in 2007 voor de EUR Kunstcollectie zijn verworven, allen met dezelfde titel.
Art Now 81: Dan Graham
Dan Graham Z.T. (Family in New Highway Restaurant, Jersey City, New Jersey), 1969, fotolithografie, afbeelding 24.3 × 31.3 cm. Kunstcollectie EUR
Deze fotolithografie zonder titel (Family at New Highway Restaurant, Jersey City, New Jersey) van kunstenaar Dan Graham (1942-2022) is een van de zes kunstwerken uit de serie 'Homes for America' uit 1966. Graham groeide op in de buitenwijken van New Jersey en was wars van wat hij zag als de hoogdravendheid en pretenties van de moderne kunst. Zijn roots bleven hem gedurende zijn hele carrière inspireren. In veel van Grahams werken is zijn fascinatie voor het economische en sociale kader van kunst en cultuur zichtbaar. Hier zien we een typisch jaren 60 tafereel met de Amerikaanse stijl van kleden, haardracht en inrichting die kenmerkend is voor die periode. Het is een dubbel gelaagd werk. We kijken mee met Dan Graham naar een tijdsbeeld dat hij vastlegde in 1967. Ondertussen delen we ook het uitzicht met de op weg zijnde familie in het New Highway Restaurant.
'Homes for America' uit 1966 maakt deel uit van de tentoonstelling 'SEEN' - fotografie uit de EUR Kunstcollectie die van 12 februari tot 24 mei 2024 te zien is in de Erasmus Gallery.
Art Now 80: Maartje Folkeringa
Maartje Folkeringa '‘Like (swipe) blue-purple-brown (2022),’EUR Kunstcollectie
Techniek: geglazuurd keramiek en metaal. Afm.: 'Like' ca: 27x41x6 cm., stalen wandplank: 42,5x11 cm.
Maartje Folkeringa (1978) werkt vanuit uitgangspunten of aanzetten die ze vindt in de ingewikkelde ongeschreven regels van de hedendaagse samenleving. Ze wordt geïnspireerd door verbale en non-verbale communicatie, zelfpresentatie en conformisme. Ook de hedendaagse beeld- en consumptiecultuur zijn terugkerende inspiratiebronnen die haar oeuvre vormgeven. Met de serie "Like (swipe)", gemaakt in 2022, geeft ze ons een poëtische kijk op 'liken', een gebaar en digitale vorm van communicatie die deel uitmaakt van de dagelijkse handelingen van veel mensen. De serie bestaat uit 12 unieke objecten van gekleurd keramiek. Door het gebruik van snoepjeskleuren en pasteltinten versterkt Folkeringa het speelse en luchtige karakter van het werk. In 2022 werden drie Like (swipe)'s uit de serie aangekocht voor de EUR Art Collection, waaronder de hier getoonde ‘Like (swipe) blue-purple-brown (2022),’.
Art Now 79: Willem Oorebeek
Willem Oorebeek, Ogenblikken, 2015 - zwarte composietplaat en een aluminium sandwichpaneel (270 panelen uitgevoerd in opdracht) Kunstcollectie EUR, doorlopend over de verdiepingen in Polak building campus Woudestein.
Waar sommige kunstwerken direct herkenbaar zijn als kunstwerk, gaan andere kunstwerken zo op in hun omgeving, dat niet direct te zien is dat het om een kunstwerk gaat. Dat laatste vraagt iets van de kijker en geldt zeker ook voor het kunstwerk ‘Ogenblikken’ van kunstenaar Willem Oorebeek (1953). Het kunstwerk werd in opdracht van de Erasmus Universiteit gemaakt voor het multifunctionele onderwijsgebouw Polak, waarin het in 2015 werd geplaatst. Het bestaat uit twee vertikalen die het gebouw langs de achterwanden doorsnijden en doorlopen over de verdiepingen. De vertikalen zijn opgebouwd uit een spiegelende onderlaag, die door gaten in de voorliggende structuur de ruimtes over de hele verdieping weerspiegelen. Doordat de spiegels in een geroteerde hoek zijn bevestigd, wordt de weerspiegelende ruimte altijd anders ervaren. Dat deze ‘spiegelmuren’ tezamen een kunstwerk vormen, zal misschien een verrassing zijn voor de bezoekers en de vele studenten die hun dagen in het Polak building doorbrengen. Evenals dat zij met hun aanwezigheid en verplaatsingen in het gebouw een tijdelijk onderdeel zijn van het kunstwerk. Het beste standpunt om het kunstwerk in zijn geheel te ervaren, is vanaf de tegenoverliggende trap op de bovenste verdieping. Een aanrader!
Art Now 78: Anuli Croon
Anuli Croon – ‘Tronie & Stad VI’, 2017 - 180x150 cm. - (matte) acryl + metaal acryl op canvas Kunstcollectie EUR
Kunstenares Anuli Croon (1964) over haar werk: ‘Ik wil dat mijn werk ruimte laat voor meerdere interpretaties, maar ik ben me bewust van alle betekenissen die de kijker eraan kan geven. Daarom wil ik ook tot een eenvoudig en helder beeld komen. Hoewel ik geen citaten gebruik, word ik door van alles beïnvloed: oude en moderne kunst, architectuur, strips, cadeaupapier, stoffen, kleding, posters… Eigenlijk alles wat door mensen wordt geënsceneerd en gestileerd. Mijn figuren zijn geen mannen, geen vrouwen... Ik geef ze individuele overeenkomsten... zoals neus, kleur, hoofd, patroon, en ik geef ze een omgeving, maar geen specifieke locatie. Dit geldt ook voor de kledingstukken. De poses van de figuren zijn precies omdat ik ze overtuigend wil neerzetten, maar er geen eenduidige betekenis aan wil geven. Ik gebruik ze als ankerpunt’.
Art Now 77 Maura Biava (throwback)
Maura Biava ‘New Frequency_curve’ 2018 - handprint op canson rag op aluminium, 45x45 cm. Kunstcollectie EUR.
‘Ik voel me aangetrokken tot de verborgen geometrieën in de natuur. De lichtheid van wiskundige curven is iets wonderbaarlijks’.
Maura Biava
Art Now 76: Mick La Rock
Mick La Rock – Z.T., 2023 – Mural schets - Kunstcollectie EUR
Mick La Rock (Aileen Middel, 1970) is een van Europa's bekendste vrouwelijke graffitikunstenaars. In de pionierstijd van hiphop, toen graffiti, rapmuziek en breakdance vanuit New York City de straten van Europa veroverden, begon zij in 1983 op 13-jarige leeftijd, gepassioneerd haar bijnaam MICKEY te schrijven. Gedurende de jaren ‘90 - 00 werkte en woonde ze zowel in Amsterdam als in New York, waar ze samenwerkte met enkele van de meest bekende graffiti artiesten en deel werd van de New York graffiti scene.
Haar graffitikunst ontwikkelde zich van traditioneel naar abstract, beïnvloed door het ruwe beton van utopisch brutalistische architectuur uit de tweede helft van de vorige eeuw en typografie uit diezelfde periode. Geïntrigeerd door de vraag: "Wat doet een letter als hij niet meer gelezen hoeft te worden", vervreemdt ze de elementen van haar oude graffitinaam tot abstractie, weg van hun oorspronkelijke essentie en compositie. Mick La Rock is nog steeds gedreven door hiphop en gelooft sterk in de filosofie van 'Each One Teach One'. Ze werd leraar, docent en (museum)conservator over het onderwerp graffiti, maar reist ook nog steeds de wereld rond voor haar graffiti en abstracte murals.
In het kader van de 22e Lustrumviering van de Erasmus Universiteit ontwierp Mick La Rock een mural voor de buitenwand van het Exam Centre in S Building op campus Woudestein. De mural, met een formaat van ca. 10 x 30 meter, is vanaf 8 november op locatie te ervaren.
Art Now 75: Evi Vingerling (throwback)
Evi Vingerling – Z.T., 2016 – acryl en gouache op doek, 80 x 100 cm - Kunstcollectie EUR
Kunstenares Evi Vingerling (1979) heeft van de combinatie van beweging en ‘het alledaags moment’ haar werkmethode gemaakt. Met enkele trefzekere bewegingen maakt zij haar werk. Het toont overeenkomsten met de tradities van China en Japan, waar kunstenaars door eindeloze oefening de essentie weten te treffen in ogenschijnlijk eenvoudige bewegingen. Keer op keer vormen momenten uit het dagelijks leven van Vingerling het uitgangspunt voor wat zij maakt. Het moment wordt in eerste instantie in haar hoofd en door middel van enkele snelle kiekjes vastgelegd. In de studio wordt het vastgelegde moment omgezet naar een kunstwerk bestaande uit ritme, ruimte en kleur.
Art Now 74: Willem Minderman
De ets uit 1968 die hier te zien is, toont naar alle waarschijnlijkheid een fragment van de duinen bij Scheveningen. Het werk is van kunstenaar Willem Minderman (1910 – 1985). Van hem is bekend dat hij vaak in de duinen tekende en dat hij daarvoor zelfs een speciaal toestemmingspasje had.
Willem Minderman – zonder titel, 1968, ets, afmeting 27x37 cm - Kunstcollectie EUR
Door zich te specialiseren in het werken in zwart-wit, zoals bij zijn tekeningen en etsen, kwam Minderman tot een grote rijkdom aan uitdrukkingsmogelijkheden. Vooral in zijn etsen wist hij zijn expressieve vaardigheden om te zetten naar een unieke artistieke stijl, waarmee hij een geslaagd oeuvre van hoog en evenwichtig niveau op wist te bouwen. Dit werk werd samen met nog 15 andere etsen van zijn hand in 2015 geschonken aan de Kunstcollectie EUR.
Art Now 73: Sigrid Calon 2
Het werk van kunstenaar Sigrid Calon (1969) is een voortdurende ontdekkingsreis op het gebied van compositie. Ze is altijd op zoek is naar nieuwe verbindingen en perspectieven, of het nu gaat om een vierkante meter stof of de gevel van een gebouw. Calon brengt vormen, kleuren en volumes samen in een voor haar kenmerkende sfeer en combineert grafische elementen op verrassende wijze in verschillende materialen. Haar creatieve proces omvat voortdurend onderzoek en herformulering.
Sigrid Calon - ‘WOVEN GRIDS SC_1’ (nr16), 2022 - Jacquard weefsel, wol & trevira op schildersdoek & houten frame.
(Uit een reeks van 40 werken van 65x65 cm. -Artist Proof /hele serie KC EUR).
De monumentale installatie ‘WOVEN GRIDS SC_1’ markeert een nieuwe fase in de ontwikkeling van Calon's beeldtaal. De serie bestaat uit 40 textiele werken van 65x65 cm. die in het TextielLab van het Textielmuseum in Tilburg zijn ontwikkeld. Door het gebruik van Jacquard geweven wol ontstaat er in de werken een extra dimensie van structuur. De composities lijken relatief eenvoudig, maar hebben een kracht die blijft verbazen. Van een afstand ligt de nadruk op het grafische aspect, wanneer je dichterbij komt openbaart zich in ieder werk een nieuwe wereld vol details en tactiliteit. Dit vormt een buitengewoon boeiende combinatie die uitnodigt om te blijven ontdekken.
Sigrid Calon - ‘WOVEN GRIDS SC_1’, 2022 (detail nr16), - Jacquard weefsel, wol & trevira op schildersdoek & houten frame.
Art Now 72: Koen Vermeule
De Nederlandse beeldend kunstenaar Koen Vermeule (1965) verkent thema's als vergankelijkheid, eenzaamheid en het verlangen naar betekenis in een moderne samenleving. Veelal toont hij de relatie tussen mens en omgeving, in een bijzonder poëtische en contemplatieve kwaliteit. Vermeule weet in zijn werk de essentie van zijn onderwerpen vast te leggen zonder in overbodige details te vervallen.
Koen Vermeule - ‘Poetry Suite’, 2021, Piezografie (hoogwaardige pigmentdruk), afm. 34x49 cm. Kunstcollectie EUR
Vaak is het werk gebaseerd op de stedelijke omgeving, waar Vermeule schoonheid vindt in alledaagse scènes en landschappen. Zijn beheersing van kleur en licht stelt hem in staat om een sfeer te creëren die de kijker meeneemt in een introspectieve wereld. Het werk toont daarbij vaak een rustige sereniteit, maar tegelijkertijd is er een onderliggende spanning en melancholie voelbaar, zoals ook hier in het werk ‘Poetry Suite’ uit 2021.
Art Now 71: Sigrid Calon
Het 71e kunstwerk in de serie Art Now is een Riso print van kunstenares Sigrid Calon (1969). Het werk uit 2023 getiteld ‘Woven Grids SC 07’ behoort tot een serie van veertig prints. De serie is in 2023 toegevoegd aan de Kunstcollectie EUR en is tot en met de 1e week van september te zien in de Erasmus Gallery op campus Woudestein.
Sigrid Calon ‘Woven Grids SC 07’, 2023 – Riso print - afmeting ca. 35 x 35 cm
Sigrid Calon heeft door de jaren heen haar eigen beeldtaal ontwikkeld. Haar inspiratie haalt ze uit structuren, textiele- materialen & technieken. Calon’s werk is niet illustratief of figuratief. Het staat op zichzelf en ontstaat door het experiment; door ordening en spel. Voor dat ‘spel’ stelt ze zelf spelregels op en creëert zij haar eigen kaders. Van daar uit onderzoekt ze steeds opnieuw de kracht van kleur en vorm. Over het gebruik daarvan zegt zij: ‘Mijn werk draait om kleur, de kracht van kleur, de verassing van kleur, combinaties met kleur, emotie van kleur. Naast kleur is vorm ook een belangrijk element, het gaat om de juiste combinatie en balans’. Calon streeft daarbij naar een sterke zeggingskracht en autonomie van het beeld; ‘het liefst eentje die blijft fascineren, al weet je niet precies waarom’.
Art Now 70: throwback Katrin Korfmann
Het 70e kunstwerk in de reeks Art Now is de piezoprint 'Kornati' uit 2019 van de in Heidelberg geboren kunstenares Katrin Korfmann (1971). Korfmann maakt haar werk over de hele wereld. Meestal op publieke locaties waar mensen elkaar in het voorbijgaan passeren. Over een langere periode maakt ze meerdere foto’s op één plek steeds vanuit de hoogte en hetzelfde standpunt. Soms zijn dat er 500, andere keren zijn het er meer dan 2000. Foto’s worden samengevoegd tot er één foto ontstaat waaraan iets niet lijkt te kloppen. De personen die er op te zien zijn gaan geen relatie met elkaar aan. Zij delen dezelfde ruimte, gescheiden door de tijd.
Katrin Korfmann ‘Kornati’, 2019 - piezoprint in lijst afm. 65 x 45 cm. - Kunstcollectie EUR
Over ‘Kornati’ zegt Korfmann; ‘Ik was met mijn familie deze zomer (2019) op het 'onbewoonde eiland' in Kroatië met de fenomenale Adriatische zee. We zijn hier al eerder geweest, je komt er alleen met de boot. Er zijn geen winkels en geen wegen, geen elektra en gas - er mag niet gebouwd worden want het is natuurgebied dus er staan alleen een paar oude vissershuisjes. Ons huisje staat 3 m van de zee, met het haar glashelder turquoise water. Het is zo klaar het lijkt bijna op een zwembad maar als je goed kijkt kun je de donkergroene stenen op de grond zien. Heel bijzonder deze zee, en het maakt je direct ook weer duidelijk hoe mooi en kwetsbaar onze aarde is’.
Art Now 69: Maartje Folkeringa
Maartje Folkeringa ‘Like (swipe) geel-oranje-rood’ (2022), Kunstcollectie EUR
Techniek: geglazuurd keramiek & metaal. Afm.: ‘Like’ 27x41x6 cm., stalen wandplankje: 42,5x11 cm.
Maartje Folkeringa (1978) werkt met uitgangspunten of aanleidingen die zij vindt in de ingewikkelde ongeschreven regels van de hedendaagse samenleving. Zij is geïnspireerd door verbale en non-verbale communicatie, zelfpresentatie en conformisme. Ook de huidige beeld- en consumptiecultuur zijn terugkerende inspiratiebronnen die leiden tot het tot het vormen van haar oeuvre. Met de in 2022 tot stand gekomen serie 'Like (swipe)’, geeft ze ons een poëtische blik op het 'liken', een gebaar en digitale vorm van communicatie die bij velen een onderdeel is van het dagelijks handelen. De serie bestaat uit een reeks van 12 unieke objecten, gemaakt van gekleurd keramiek. Door gebruik te maken van zuurstok- en pasteltinten versterkt Folkeringa het speelse en luchtige karakter van het werk. In 2022 zijn drie ‘Like (swipe)’s uit de serie aangekocht voor de Kunstcollectie EUR, waaronder de hier getoonde ‘Like (swipe) geel-oranje-rood’.
Art Now 68: Nono Reinhold
Het achtenzestigste kunstwerk in de serie Art Now is een kleurenets van de Nederlandse kunstenares Nono Reinhold (1929) ofwel IJsbrandina Sophia Wesselia de Wilde-Reinhold. Het werk uit 1971 getiteld ‘Le Mur’ is een zogeheten Epreuve d’artiste (E.A.); een voor de kunstenaar, door de kunstenaar zelf gemaakte afdruk van een grafisch werk.
Nono Reinhold ‘Le Mur’, 1971 – kleurenets, epreuve d’artist – afmeting 28,5 x 36 cm
Kenmerkend aan de etsen van Nono is het krachtige kleurgebruik en de abstractie van het verbeelde onderwerp. In deze kleurenets geeft zij met de titel van het werk al weg waar we naar kijken; een muur. We zien een blauw getinte muur met daarin de suggestie van een rond raam en twee doorgangen. Het tafereel maakt nieuwsgiering, prikkelt de fantasie en doet vermoeden dat ‘achter de doorgangen’ zich nieuwe taferelen ontvouwen. Nono start in 1954 met het maken van etsen, ze woont dan in Parijs. Hierna vestigt ze zich voor enige tijd in New York waarna zij terugkeert naar Nederland. De internationale contacten en reizen blijven haar hele leven belangrijk.
Art Now 66: Hester Oerlemans
Het zesenzestigste kunstwerk in de serie Art Now is het object BLOB X18 uit 2020 van kunstenares Hester Oerlemans (1961). Het werk is op 8 maart 2023 geïnstalleerd op campus Woudestein van de Erasmus Universiteit Rotterdam, in het kader van het thema van de Internationale vrouwendag 2023 op de EUR: Women in Art.
Hester Oerlemans - titel ‘BLOB X18’ 2020 - Locatie: links naast de Erasmus Gallery AB-57. Materiaal: ballonnen, epoxy, autolak, staal - formaat ± 40 x 40 cm
Het kunstwerk ‘BLOB X18’ 2020 is onderdeel van een reeks sculpturen met de titel ‘Fixing Air’. De sculpturen zijn gemaakt tijdens een werkperiode in Xiamen, China tijdens de eerste uitbraak van Covid 19. De serie onderzoekt de mogelijkheid om lucht te fixeren in een sculptuur. Elke sculptuur begint met het opblazen van ballonnen in allerlei soorten en maten. Deze ballonassemblages worden via een bewerkelijk proces in een grotere ballon gestopt, die al gevuld is met lucht. Deze wordt vervolgens vacuüm gezogen om de uiteindelijke vorm te bereiken. Daarna wordt de huid van de sculptuur geseald in lagen epoxy om zo rubber en lucht om te vormen tot een dunne maar bestendige laag. De sculpturen, ‘Blobs’ doen zowel aan implosie als expansie denken, aan vasthouden en loslaten. Het resultaat is een spannend spel tussen herkenning en vervreemding.