Art Now

‘Art Now’ laat twee-wekelijks een nieuw werk zien uit de EUR-kunstcollectie
Art Now 51 throw-back Celine van den Boorn

‘Art Now’ laat twee-wekelijks een nieuw werk zien uit de kunstcollectie EUR. Kunst Nu, digitaal op het scherm, ter inspiratie, als troost, ter verbeelding, als reflectie of gewoon als afleiding en oprekker van de werkelijkheid.

Art Now 96: Metten Koornstra

Lithografie in zwart-wit van een landelijk huisje met bomen eromheen.

Metten Koornstra ZT, 1976, lithografie

In deze lithografie uit 1976 zonder titel van kunstenaar Metten Koornstra (1912-1978) zien we een Koornstra typische verbeelding van figuren in een verstild landschap. Koornstra werd geboren in Rotterdam maar bracht een groot deel van zijn jeugd door in Haarlem. Eind jaren dertig besloot hij lessen te nemen op de Rotterdamse Academie. Daar leerde hij lithograferen (steendrukken); een techniek die hij meesterlijk zou gaan beheersen. Enige jaren later kocht Koornstra een oude litho-pers en richtte hij zijn atelier in als drukkerij. Dit leidde tot de befaamde printshop 845 aan de Prinsengracht in Amsterdam. Met assistentie van Piet Clement groeide printshop 845 uit tot een internationaal bekend bedrijf, gespecialiseerd in druktechnieken. Koornstra, was naast graficus en kunstschilder, illustrator van boeken, ontwerper van boekomslagen en theaterdecors. Dat laatste bracht hem bekendheid als ‘de versierder van het Boekenbal’.

Art Now 95: Maartje Folkeringa

Kunstwerk van Maartje Folkeringa: ‘Like (swipe) mintgroen-blauw' (2022). Techniek: geglazuurd keramiek & metaal.

Maartje Folkeringa  'Like (swipe) mintgroen-blauw' (2022), Kunstcollectie EUR. Techniek: geglazuurd keramiek & metaal. Afm.: ‘Like' 27x41x6 cm., stalen wandplankje: 42,5x11 cm.

Maartje Folkeringa (1978) werkt met uitgangspunten of aanleidingen die zij vindt in de ingewikkelde ongeschreven regels van de hedendaagse samenleving. Zij is geïnspireerd door verbale en non-verbale communicatie, zelfpresentatie en conformisme. Ook de huidige beeld- en consumptiecultuur zijn terugkerende inspiratiebronnen die leiden tot het tot het vormen van haar oeuvre. Met de in 2022 tot stand gekomen serie 'Like (swipe)’, geeft ze ons een poëtische blik op het 'liken', een gebaar en digitale vorm van communicatie die bij velen een onderdeel is van het dagelijks handelen. De serie bestaat uit een reeks van 12 unieke objecten, gemaakt van gekleurd keramiek. Door gebruik te maken van zuurstok- en pasteltinten versterkt Folkeringa het speelse en luchtige karakter van het werk. In 2022 zijn drie ‘Like (swipe)’s uit de serie aangekocht voor de Kunstcollectie EUR, waaronder de hier getoonde ‘Like (swipe) mintgroen-blauw'.

Art Now 94: Silvia B.

Kunstwerk van een lakleren plateaupump, hazelaarsopschot, epoxy, verf en elektriciteitsdraad.

Silvia B., Karen’s Sparkle 2023 - Afmeting 28x31,33 cm - Materiaal lakleren plateaupump, hazelaarsopschot, epoxy, verf en elektriciteitsdraad

In de surreële, absurdistische en poëtische wereld van de Rotterdamse kunstenaar Silvia B. (1963) staan maatschappelijke engagement, levenslust en sensualiteit centraal. De grens tussen mensen en natuur wordt vloeibaar waar deze kunstenaar de 'naakte huid' van adolescenten naadloos laat vergroeien met ontschorste boomstronken, takken en plantenwortels. Haar nieuwe beeldenserie Entanglement verbeeldt zowel het feest als het drama van het menselijk leven op aarde en toont de onlosmakelijke verbondenheid tussen mens en natuur. Tegelijkertijd heeft het menselijk handelen het klimaat en de natuur op grote schaal beïnvloed, wat heeft geleid tot een onzekere toekomst. Die onzekere toekomst weerklinkt in de titels van Silvia B.’s beelden: Eden’s Expansion, Juni’s Longings, Kaya’s Journey, Platy’s Party, en Karan’s Sparkle. Ze verwijzen naar verlangens, dromen, hoop, ambitie en de zoektocht naar vrijheid en betekenis van de jonge generatie, die moet balanceren tussen de geneugten en verleidingen van het leven en de impact die dat leven heeft op het aardse klimaat. De kunstwerken van Silvia B., inclusief het hier getoonde werk Karen’s Sparkle, zijn te zien in de Erasmus Gallery van 8 november tot en met 8 maart 2025.


Gebaseerd op een tekst van Haiko Sleumer

Art Now 93: JCJ Vanderheyden TB

Het kunstwerk 'Midnight Sun', 1990 van JCJ Vanderheyden.

JCJ Vanderheyden – 'Midnight Sun’' 1990 – zeefdruk, 55 x 80 cm - Kunstcollectie EUR

Via het vliegtuigraam kijken we mee met kunstenaar JCJ Vanderheyden (1928-2012) tijdens een van zijn vele reizen die hij maakte naar Nepal, China en Japan. De reizen inspireerden hem en waren de bron voor onder andere zijn serie werken met vliegtuigramen, een essentieel hoofdstuk in zijn oeuvre van meer dan 50 jaar. Observatie - kijken - is een van de centrale thema’s in zijn kunst, net als de horizon welke we vanuit het vliegtuigraam zien. De horizon van Vanderheyden is nooit recht, het perspectief wisselt en is bol, verticaal of schuin. Hij probeerde steeds de complexiteit van de werkelijkheid in een eenvoudig beeld te vangen. Met zijn kaders, rasters en spiegels vestigt Vanderheyden herhaaldelijk geconcentreerd de aandacht op begrenzing, scheiding, en spreiding. Eerst doet hij dat alleen als schilder, en vanaf midden jaren ‘70 ook door gebruik te maken van uiteenlopende media zoals fotografie, beeldschermen, grafiek, film, fotokopieën, geluid en computerbeelden. 

Art Now 92: Co Westerik TB

Twee kussende mensen

Co Westerik ‘De Kus’, 2003 – Ets op geschept papier, 27 x 22 cm - Kunstcollectie EUR 

Het kunstwerk ‘De Kus’ van kunstenaar Co Westerik (1924-2018) uit 2003 werd in 2016 onderdeel van de Kunstcollectie EUR via een particuliere schenking. Het is niet het eerste of enige kunstwerk van deze bijzondere kunstenaar in de universitaire collectie. Al in 1971 werd een werk van zijn hand aangekocht als 1e van de in totaal 22 kunstwerken die vandaag de dag tot de Kunstcollectie EUR behoren. Co Westerik schilderde, tekende, etste en fotografeerde het alledaagse vanuit de verwondering die hij daarvoor voelde. De veelzijdige kunstenaar bouwde consequent aan een rijk en boeiend oeuvre waarin hij het alledaagse uitvergrootte door erop in te zoomen. Daarbij koos hij veelal voor een standpunt dat de aanschouwer ongemakkelijk dicht bij het alledaagse brengt. 

Art Now 91: Marije Vermeulen 2

Muurschildering van Marije Vermeulen

Marije Vermeulen, Hook-Ups (detail), 2024 - afm. ca. 13x19 meter - locatie zuidgevel E-gebouw (Plazazijde) campus Woudestein - Kunstcollectie EUR

Marije Vermeulen (1976) maakte in opdracht van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) een muurschildering op de kopse kantgevel (plazazijde) van het E-gebouw op campus Woudestein. Voor het ontwerp ervan liet zij zich inspireren door de unieke architectuur van het gebouw; geometrische vormen en lijnen vormen een verbindend patroon dat voortbouwt op de bestaande lijnen en details. Een verwijzing naar de oorsprong van de vormen en patronen in het werk is terug te vinden in de titel Hook-Ups die zowel verwijst naar verbinding als naar een uniek architectonisch detail van het gebouw. De muurschildering, met een afmeting van 13x19 meter, verbeeldt het thema verbinden en symboliseert de toewijding van de EUR om de kunst van het verbinden te omarmen door interdisciplinaire samenwerking en maatschappelijke betrokkenheid.

In het kader van de opening academisch jaar vindt op 2 september om 12:30 de feestelijke inhuldiging van de muurschildering Hook-Ups plaats op locatie: E building campusplattegrond D4

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen