‘Art Now’ laat twee-wekelijks een nieuw werk zien uit de kunstcollectie EUR. Kunst Nu, digitaal op het scherm, ter inspiratie, als troost, ter verbeelding, als reflectie of gewoon als afleiding en oprekker van de werkelijkheid.
Art Now 99: Silvia B.

Silvia B., ‘Hazels’s Spring’, 2024 - Afmeting 105 x 190 x 190 cm. – Mixed media
Silvia B. over eigen werk; ‘Mijn nieuwste serie komt voort uit de evenwichtsoefening van het hedendaagse leven. Een serie die reflecteert op zowel het drama als de vreugde van het menselijk leven op aarde in het Antropoceen*.In de sculpturen van de Entanglement serie worden de grenzen tussen natuur en cultuur vloeibaar. De kale huid van ontschorste bomen versmelt naadloos met die van menselijke adolescente lichaamsdelen, waardoor zowel hun kwetsbaarheid als hun wil om te leven met elkaar verweven raken’.
Silvia B.’s kunstwerken uit de Entanglement serie, inclusief het hier getoonde werk Hazel’s Spring (2024), zijn nog tot 10 maart 2025 te zien in de Erasmus Gallery op campus Woudestein.
*Het Antropoceen is het recentste geologische tijdperk in de geschiedenis van de aarde, waarin de mens de invloedrijkste soort is geworden en een aanzienlijke impact heeft op het klimaat en de ecosystemen van de planeet].
Art Now 98: Richard Lohse

Richard Lohse – ‘Systematische Farbreihe’, z.j. – zeefdruk, 55 x 55 cm - Kunstcollectie EUR (aangekocht in 1969)
Kunstenaar Richard Lohse (1902-1988) was een Zwitserse schilder en graficus en wordt gezien als een belangrijke vertegenwoordiger van de constructieve kunststromingen uit de 20e eeuw. Door zijn moeilijke economische omstandigheden kon hij niet gaan studeren en trad hij al op jonge leeftijd in dienst bij een reclamebureau, waar hij een opleiding volgde tot reclameontwerper. Binnen afzienbare tijd stelde succes hem in staat om zijn eigen grafisch ontwerpstudio op te richten. Hij standaardiseerde picturale middelen en begon modulaire en seriële systemen te ontwikkelen. In 1943 brak hij door in de kunstwereld. Lohse combineerde kunst met een sterk politiek en moreel bewustzijn. Als activist was hij betrokken bij (illegale) protesten en kwam hij op voor immigranten. Zijn politieke overtuigingen leidden hem vervolgens naar de verzetsbeweging. Lohse’s werken bestaan uit systematische, tweedimensionale laminaire vlakken van integrerende kleurelementen in verschillende logische/wiskundige relaties. Ze zijn gebaseerd op structuur en kleur en op hoe wij die waarnemen. Elk element speelt daarbij een gelijke kwalitatieve/even belangrijke rol.
Art Now 97: Anuli Croon

Anuli Croon ‘Penthouse I, 2015 - acryl + metallic acryl op canvas, 170x250 cm - Kunstcollectie EUR
Penthouse I uit 2015 van de Rotterdam based kunstenares Anuli Croon (1964) werd in 2019 aangekocht in de Kunstcollectie EUR. Over haar werk zegt Croon het volgende: ‘Mijn figuren zijn gestileerd, onderling verschillend en individu-gelijkend door hun houdingen, handen en neuzen. Ze zijn prominent en onverschillig, man en vrouw tegelijk. Ze vertellen verder geen verhaal, leggen zichzelf niet uit en dragen geen emoties. De schilderijen worden daarmee heldere en autonome constructies die open staan voor meerdere interpretaties. Het schilderij ‘Penthouse I’ dat nu in de boardroom van de Erasmus Universiteit hangt is gebaseerd op de rustende liggende figuur, een veelvoorkomend thema in de geschiedenis van de beeldende kunst. Het karakter houdt het midden tussen liggen, vallen of achteroverleunen. De achtergrond lijkt de skyline van een grote stad’.
De grote liggende figuur in Penthouse I doet inderdaad, denken aan de klassieke liggende figuur. Daarmee volgt de kunstenares een lange traditie. Maar evenzo goed verwijst het naar cartoonfiguren en hedendaagse reclame-uitingen met een patroonmatige uitwerking en dat plaatst het kunstwerk weer geheel in het hier en nu. Ogenschijnlijk emotieloos lijkt de figuur vanuit een hoger gelegen standpunt de stad in te kijken, teruggetrokken alsof ze er wel toebehoort alleen nu even niet...
Art Now 96: Metten Koornstra

Metten Koornstra ZT, 1976, lithografie
In deze lithografie uit 1976 zonder titel van kunstenaar Metten Koornstra (1912-1978) zien we een Koornstra typische verbeelding van figuren in een verstild landschap. Koornstra werd geboren in Rotterdam maar bracht een groot deel van zijn jeugd door in Haarlem. Eind jaren dertig besloot hij lessen te nemen op de Rotterdamse Academie. Daar leerde hij lithograferen (steendrukken); een techniek die hij meesterlijk zou gaan beheersen. Enige jaren later kocht Koornstra een oude litho-pers en richtte hij zijn atelier in als drukkerij. Dit leidde tot de befaamde printshop 845 aan de Prinsengracht in Amsterdam. Met assistentie van Piet Clement groeide printshop 845 uit tot een internationaal bekend bedrijf, gespecialiseerd in druktechnieken. Koornstra, was naast graficus en kunstschilder, illustrator van boeken, ontwerper van boekomslagen en theaterdecors. Dat laatste bracht hem bekendheid als ‘de versierder van het Boekenbal’.
Art Now 95: Maartje Folkeringa

Maartje Folkeringa 'Like (swipe) mintgroen-blauw' (2022), Kunstcollectie EUR. Techniek: geglazuurd keramiek & metaal. Afm.: ‘Like' 27x41x6 cm., stalen wandplankje: 42,5x11 cm.
Maartje Folkeringa (1978) werkt met uitgangspunten of aanleidingen die zij vindt in de ingewikkelde ongeschreven regels van de hedendaagse samenleving. Zij is geïnspireerd door verbale en non-verbale communicatie, zelfpresentatie en conformisme. Ook de huidige beeld- en consumptiecultuur zijn terugkerende inspiratiebronnen die leiden tot het tot het vormen van haar oeuvre. Met de in 2022 tot stand gekomen serie 'Like (swipe)’, geeft ze ons een poëtische blik op het 'liken', een gebaar en digitale vorm van communicatie die bij velen een onderdeel is van het dagelijks handelen. De serie bestaat uit een reeks van 12 unieke objecten, gemaakt van gekleurd keramiek. Door gebruik te maken van zuurstok- en pasteltinten versterkt Folkeringa het speelse en luchtige karakter van het werk. In 2022 zijn drie ‘Like (swipe)’s uit de serie aangekocht voor de Kunstcollectie EUR, waaronder de hier getoonde ‘Like (swipe) mintgroen-blauw'.
Art Now 94: Silvia B.

Silvia B., Karen’s Sparkle 2023 - Afmeting 28x31,33 cm - Materiaal lakleren plateaupump, hazelaarsopschot, epoxy, verf en elektriciteitsdraad
In de surreële, absurdistische en poëtische wereld van de Rotterdamse kunstenaar Silvia B. (1963) staan maatschappelijke engagement, levenslust en sensualiteit centraal. De grens tussen mensen en natuur wordt vloeibaar waar deze kunstenaar de 'naakte huid' van adolescenten naadloos laat vergroeien met ontschorste boomstronken, takken en plantenwortels. Haar nieuwe beeldenserie Entanglement verbeeldt zowel het feest als het drama van het menselijk leven op aarde en toont de onlosmakelijke verbondenheid tussen mens en natuur. Tegelijkertijd heeft het menselijk handelen het klimaat en de natuur op grote schaal beïnvloed, wat heeft geleid tot een onzekere toekomst. Die onzekere toekomst weerklinkt in de titels van Silvia B.’s beelden: Eden’s Expansion, Juni’s Longings, Kaya’s Journey, Platy’s Party, en Karan’s Sparkle. Ze verwijzen naar verlangens, dromen, hoop, ambitie en de zoektocht naar vrijheid en betekenis van de jonge generatie, die moet balanceren tussen de geneugten en verleidingen van het leven en de impact die dat leven heeft op het aardse klimaat. De kunstwerken van Silvia B., inclusief het hier getoonde werk Karen’s Sparkle, zijn te zien in de Erasmus Gallery van 8 november tot en met 8 maart 2025.
Gebaseerd op een tekst van Haiko Sleumer
Art Now 93: JCJ Vanderheyden TB

JCJ Vanderheyden – 'Midnight Sun’' 1990 – zeefdruk, 55 x 80 cm - Kunstcollectie EUR
Via het vliegtuigraam kijken we mee met kunstenaar JCJ Vanderheyden (1928-2012) tijdens een van zijn vele reizen die hij maakte naar Nepal, China en Japan. De reizen inspireerden hem en waren de bron voor onder andere zijn serie werken met vliegtuigramen, een essentieel hoofdstuk in zijn oeuvre van meer dan 50 jaar. Observatie - kijken - is een van de centrale thema’s in zijn kunst, net als de horizon welke we vanuit het vliegtuigraam zien. De horizon van Vanderheyden is nooit recht, het perspectief wisselt en is bol, verticaal of schuin. Hij probeerde steeds de complexiteit van de werkelijkheid in een eenvoudig beeld te vangen. Met zijn kaders, rasters en spiegels vestigt Vanderheyden herhaaldelijk geconcentreerd de aandacht op begrenzing, scheiding, en spreiding. Eerst doet hij dat alleen als schilder, en vanaf midden jaren ‘70 ook door gebruik te maken van uiteenlopende media zoals fotografie, beeldschermen, grafiek, film, fotokopieën, geluid en computerbeelden.
Art Now 92: Co Westerik TB

Co Westerik ‘De Kus’, 2003 – Ets op geschept papier, 27 x 22 cm - Kunstcollectie EUR
Het kunstwerk ‘De Kus’ van kunstenaar Co Westerik (1924-2018) uit 2003 werd in 2016 onderdeel van de Kunstcollectie EUR via een particuliere schenking. Het is niet het eerste of enige kunstwerk van deze bijzondere kunstenaar in de universitaire collectie. Al in 1971 werd een werk van zijn hand aangekocht als 1e van de in totaal 22 kunstwerken die vandaag de dag tot de Kunstcollectie EUR behoren. Co Westerik schilderde, tekende, etste en fotografeerde het alledaagse vanuit de verwondering die hij daarvoor voelde. De veelzijdige kunstenaar bouwde consequent aan een rijk en boeiend oeuvre waarin hij het alledaagse uitvergrootte door erop in te zoomen. Daarbij koos hij veelal voor een standpunt dat de aanschouwer ongemakkelijk dicht bij het alledaagse brengt.
Art Now 91: Marije Vermeulen 2

Marije Vermeulen, Hook-Ups (detail), 2024 - afm. ca. 13x19 meter - locatie zuidgevel E-gebouw (Plazazijde) campus Woudestein - Kunstcollectie EUR
Marije Vermeulen (1976) maakte in opdracht van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) een muurschildering op de kopse kantgevel (plazazijde) van het E-gebouw op campus Woudestein. Voor het ontwerp ervan liet zij zich inspireren door de unieke architectuur van het gebouw; geometrische vormen en lijnen vormen een verbindend patroon dat voortbouwt op de bestaande lijnen en details. Een verwijzing naar de oorsprong van de vormen en patronen in het werk is terug te vinden in de titel Hook-Ups die zowel verwijst naar verbinding als naar een uniek architectonisch detail van het gebouw. De muurschildering, met een afmeting van 13x19 meter, verbeeldt het thema verbinden en symboliseert de toewijding van de EUR om de kunst van het verbinden te omarmen door interdisciplinaire samenwerking en maatschappelijke betrokkenheid.
In het kader van de opening academisch jaar vindt op 2 september om 12:30 de feestelijke inhuldiging van de muurschildering Hook-Ups plaats op locatie: E building campusplattegrond D4