Oud-student en Nobelprijswinnaar Guido Imbens geïnterviewd in NRC Handelsblad

NRC Handelsblad
Promotional header image of Guido Imbens with the skyline of Rotterdam as background
Erasmus School of Economics

Op 22 juli 2022 publiceerde NRC Handelsblad een interview met oud Erasmus School of Economics student en Nobelprijswinnaar Guido Imbens. In het artikel beschrijft Imbens hoe het is om de Nobelprijs voor de Economische Wetenschappen te winnen. Verder vertelt Imbens over zijn academische carrière en zijn grote inspiratiebron: Wijlen Erasmus School of Economics professor Jan Tinbergen.

Guido Imbens bezoekt Erasmus School of Economics

Professor Imbens bezoekt regelmatig zijn alma mater. Zo ook op 30 juni 2022. Gedurende de dag gaf hij een inspirerende lezing waarin hij inging op het belang van het stellen van de juiste vraag en hoe je causale effecten kunt bestuderen in real world datasets. U kunt de lezing hieronder herbekijken!

Lecture by Nobel Prize winner and former ESE student Guido Imbens

Nobelprijswinnaar

De Nederlandse Amerikaan Guido Imbens, hoogleraar economie en hoogleraar toegepaste econometrie aan de prestigieuze Stanford Graduate School of Business, kreeg samen met zijn collega Joshua Angrist de Nobelprijs voor hun onderzoek in het midden van de jaren negentig naar de mogelijkheid van zogenaamde natuurlijke experimenten om causale verbanden te verklaren. De titel van hun bekroonde onderzoek is 'methodologische bijdrage aan de analyse van causale verbanden'.

Guido Imbens is een alumnus van de Erasmus School of Economics. Hij studeerde Econometrie in Rotterdam, waar hij in 1983 afstudeerde. Daarna vervolgde hij zijn onderzoekscarrière in de Verenigde Staten.

Over de lezing

In zijn lezing begon professor Imbens met een korte geschiedenis van de econometrie. Hij sprak over de geleidelijke verschuiving van gerandomiseerde controleproeven naar het gebruik van gesofisticeerde methoden om causale effecten te identificeren uit observationele gegevens. Hij vervolgde met het bespreken van enkele beroemde voorbeelden van econometristen die causale verbanden identificeerden in observationele gegevens. Na zijn inzichtelijke lezing interviewde Jonah Bol, commissaris van Interne Zaken van studievereniging AEclipse, professor Imbens. Zij bespraken Imbens' tijd in Rotterdam en de invloed die de Erasmus School of Economics en professor Jan Tinbergen (Nobelprijswinnaar 1969) op zijn carrière hebben gehad. Aan het eind van het interview kreeg het publiek de gelegenheid om hun vragen aan de Nobelprijswinnaar te stellen.

Voor het volledige item van NRC Handelsblad, 22 juli 2022, klik hier.