Bestuursvoorzitter Ed Brinksma stopt per september 2024

Campus Woudestein
Portret van Ed Brinksma in Polak Building.
Alexander Santos Lima

Prof.dr. Ed Brinksma heeft besloten om aan het einde van zijn eerste termijn te stoppen als voorzitter van het College van Bestuur van Erasmus Universiteit Rotterdam. Dit betekent dat hij in september 2024 het stokje overdraagt aan zijn opvolger. Brinksma heeft dan zijn pensioengerechtigde leeftijd bereikt.

Ed Brinksma (1957) trad op 1 september 2020 aan als voorzitter van het College van Bestuur. Samen met de rector magnificus en de vicevoorzitter is hij verantwoordelijk voor het bestuur van de universiteit. Tot de portefeuille van de collegevoorzitter behoren onder meer strategie en beleid, internationalisering en externe betrekkingen. Eerder was Ed Brinksma President van de Technische Universiteit van Hamburg en rector magnificus van de Universiteit Twente.

Annelien Bredenoord, Ed Brinksma, Ellen van Schoten & Lexter Woodley op de Dies Natalis 2023
Arie Kers

Bestuur van de universiteit

"De EUR is de afgelopen jaren een belangrijk onderdeel van mijn leven geworden. Een prachtige universiteit in een dynamische stad met een sterk profiel en een ambitie die ertoe doet - het bewerkstelligen van echte maatschappelijke impact vanuit wetenschappelijke kracht. Zaken waarmee ik mij identificeer en graag voor inzet. Het is een voorrecht om daaraan, samen met de vele getalenteerde medewerkers, bij te kunnen dragen. Het zijn dan ook privé-afwegingen die mij, na totaal 15 jaar als universitair bestuurder, doen kiezen voor een toekomst met meer aandacht en tijd voor de mensen in mijn persoonlijke omgeving. Tot die tijd blijf ik mij voluit inzetten voor de EUR en haar toekomst", aldus Ed Brinksma.

"Ed Brinksma heeft zich met veel energie en commitment ingezet voor onze universiteit. Ed heeft bestuurlijke rust gebracht en de universiteit geleid in soms ook turbulente tijden, zoals tijdens de covid-periode. Hij is een drijvende kracht bij de implementatie van de strategie, het bouwen aan de convergentie met het Erasmus MC en de TU Delft, en de cultuurcampus en UNIC en zal dat de komende maanden ook blijven. De Raad van Toezicht is Ed Brinksma bijzonder erkentelijk voor wat hij voor de EUR heeft gedaan in de afgelopen jaren", aldus Jaap Winter, voorzitter Raad van Toezicht.

De Raad van Toezicht beraadt zich over de invulling van de ontstane vacature en zal daar binnen afzienbare tijd nadere mededelingen over doen.