Erasmus Universiteit Rotterdam opent Immersive Tech Space

Vrouw probeert VR-bril uit tijdens opening Immersive Tech Space.
Michelle Muus

Op 16 januari opende Ed Brinksma officieel de Immersive Tech Space, als onderdeel van Erasmus Data Collaboratory, op campus Woudestein van Erasmus Universiteit Rotterdam. Deze ruimte voor immersieve technologieën brengt EUR-wetenschappers, studenten, ondersteunend personeel en professionals uit het bedrijfsleven en de overheid samen.

Immersive tech is een verzamelnaam voor technologieën waarmee iemand in een ervaring wordt ‘ondergedompeld’, doordat verschillende zintuigen worden aangesproken. Virtual reality (VR), augmented reality (AR) en mixed reality (MR) zijn verschijningsvormen van immersive tech.

Prof.dr. Ed Brinksma: "Ik ben erg trots dat de Immersive Tech Space, als onderdeel van het Erasmus Data Collaboratory, wordt gerealiseerd met de betrokkenheid van Erasmus Centre for Data Analytics (ECDA), ErasmusX, EUR-ondersteunend personeel en diverse externe partners. In deze ruimte van eindeloze werelden kunnen onze academici en studenten samenwerken op geheel nieuwe manieren, die mogelijkheden bieden om wicked problems aan te pakken (of te werken aan maatschappelijke uitdagingen) vanuit verschillende perspectieven, terwijl ze dezelfde visuele taal spreken door middel van immersieve technologieën."

Immersive Tech op campus Woudestein

In de Immersive Tech Space op campus Woudestein kunnen mensen met hulp van experts op het gebied van immersieve technologie en gamification samenwerken, experimenteren en informatie visualiseren. Deze ruimte is bedoeld voor educatie, onderzoek en het leggen van verbindingen tussen verschillende vakgebieden met behulp van immersieve technologieën zoals VR, AR, MR en holografie.

Ed Brinksma legt zijn hand op een rode knop terwijl hij een speech geeft voor de opening van de Immersive Tech Space.
Michelle Muus

Deze nieuwe technologieën helpen om concepten beter te begrijpen, andere perspectieven te omarmen en tot nieuwe soorten samenwerkingen te komen, die innovatie stimuleren en hiermee maatschappelijke impact creëren. Jos van Dongen, directeur Erasmus Data Collaboratory bij ECDA: "De Immersive Tech Space brengt onze academici, onze immersive tech en data engineers, en studenten samen met externe partners en stakeholders, om echt te engageren en samen te werken via immersive experiences binnen hun eigen domeinen, en vooral binnen innovatieve projecten die een interdisciplinaire aanpak vereisen."

Erasmus digitaal tot leven

Tijdens de opening van de Immersive Tech Space gaven verschillende experts en supporters van immersieve technologie binnen onderwijs, onderzoek en praktische toepassing voor industrie of overheid, inspirerende lezingen en demo's.

De onderwerpen liepen uiteen van de voordelen van immersief onderwijs, tot blended learning en hoe AR de inclusiviteit kan stimuleren. Ook werd Desiderius Erasmus, de beschermheer van onze universiteit, digitaal tot leven gebracht. En werd de eerste officiële holografiekamer op de campus gelanceerd.

Man kijkt naar een scherm met deep fakes.

Mogelijkheden ervaren van Immersive Tech

Na het officiële gedeelte van het evenement mochten alle aanwezigen zelf experimenteren met de boeiende technologieën. Je kon ontdekken hoe klanten beter begrepen kunnen worden door middel van een virtuele winkel, hoe geneeskunde kan worden beoefend met behulp van augmented reality, en hoe eenvoudig het is om live deep fakes te maken. Daarnaast kregen bezoekers de kans om zelf te genieten van immersieve kunst.

Vanessa Abel, programmadirecteur ErasmusX: "Als het waar is dat we 10% onthouden van wat we lezen, 50% van wat we zien en horen, en 80% van wat we ervaren, dan is immersief leren van vitaal belang geworden voor de huidige en volgende generatie studenten, het cultiveren van een diepe band met kennis om bekwame professionals te vormen voor een dynamische en complexe wereld met al zijn uitdagingen."

Over de Immersive Tech Space

De Immersive Tech Space is onderdeel van het Erasmus Data Collaboratory en gevestigd in het Polak gebouw op EUR-campus Woudestein. De Data Collaboratory is een van de Houses of AI, zoals geïnitieerd en ondersteund door de Convergentie van Universiteiten. Deze hub is een innovatieve thuisbasis voor initiatieven rond data, AI en immersieve technologieën aan Erasmus Universiteit Rotterdam.

De Immersive Tech Space is geïnitieerd en gerealiseerd door het Erasmus Centre for Data Analytics, ErasmusX, en onderzoekers van verschillende faculteiten van Erasmus Universiteit Rotterdam. Lees meer over de rollen van de Immersive Tech Space (ITS) op Erasmus Universiteit Rotterdam.

Meer weten? Neem contact op met Marta Stachowiak-de Wit; Marketing & Communications Lead at Erasmus Centre for Data Analytics: stachowiak@rsm.nl