In de minor Fashion Industry leer je hoe mode duurzaam kan zijn

Mensen lopen door de Koopgoot in Rotterdam.
De voorkant van de Reshare store, een tweedehandswinkel in Rotterdam.
Jelte Lagendijk

Kleding speelt een belangrijke rol als het gaat om duurzaamheid. Vooral Fast fashion is een probleem. Wat kunnen we hier aan doen? In de minor Fashion Industy leren studenten hoe ze voor verbetering kunnen zorgen.

Dr. Mariangela Lavanga richt zich in haar onderzoek op de transitie naar een duurzamere mode- en textielindustrie. Ze is een van de aanjagers van de minor Fashion Industry. Samen met haar collega’s prof.dr. Ben Wubs (afdeling geschiedenis) en dr. Ana Uribe Sandoval (Mediadienst) stond ze aan de wieg van het vak.

Deel uitmaken van de verandering naar duurzame mode.

Wat was de aanleiding voor het opzetten van een minor over mode? Lavanga: "De wereld bevindt zich in een crisis. Hardnekkige problemen van niet-duurzaamheid zijn aanwezig in veel sectoren van onze economie. En mode is geen uitzondering. Daarom wilden we aan Erasmus Universiteit Rotterdam onderzoek en onderwijs gaan doen in de mode-industrie en deel uitmaken van de verandering."

"We hadden het gevoel dat er een gat was in het onderwijs en onderzoek. Dat wilden we opvullen met de minor Fashion Industry", vervolgt Lavanga haar verhaal. "Daarin kunnen we daadwerkelijk kijken naar de cultureel economische aspecten van deze industrie. Maar ook naar de bedrijfsgeschiedenis en de media." Zodoende kwam de minor er. Het is de eerste academische minor mode in Nederland.

Mode-ontwerper Mevan Kaluarachchi poseert in zijn atelier.

Sustainability and Fashion

Alumnus Jana van den Bergen poseert in de stad.
Alumnus Jana van den Bergen

Balans tussen sociale impact en milieu impact in de mode-industrie

Jana van den Bergen, Innovation Associate bij Fashion for GoodOpent extern is alumnus van de eerste editie van de minor. Ze koos voor de minor Fashion Industry omdat haar bachelor International Business Administration erg theoretisch en cijfermatig was. "Ik miste de creativiteit en praktische toepassingen. Tot op zekere hoogte wist ik wat de taaie vraagstukken van de mode-industrie zijn, zowel op sociaal als milieugebied, maar tijdens deze minor ben ik hier echt in gedoken. Vanuit verschillende perspectieven kijken en holistische oplossingen proberen te vinden voor de problemen die je tegenkomt. Dat leer je tijdens deze minor."

Zo ontdekte Jana dat de industrie volledig met elkaar verbonden is. "Als je bijvoorbeeld één probleem in de fabriek oplost, waardoor de productie efficiënter wordt, loop je misschien het risico dat je banen van werknemers verliest. Het gaat dus altijd om de balans tussen sociale impact en milieu-impact."

Daarnaast leerde de alumnus dat duurzaamheid echt over innovatie en mentaliteitsverandering gaat. Jana: "We hebben aan de ene kant innovatie nodig om de huidige processen duurzamer te maken. Aan de andere kant moeten we van mentaliteit veranderen om ervoor te zorgen dat we deze nieuwe technologieën en processen echt gaan toepassen."

Alumnus Jana van den Bergen poseert in de stad.

"Door kleine hoeveelheden te produceren en te werken met materialen van lokale bronnen, kun je op een duurzame manier werken"

Jana van den Bergen

Alumnus

Ontwerper Mevan Kaluarachchi poseert in zijn atelier

Modebroedplaats voor meer duurzaamheid

Toch zijn er ook goede voorbeelden van nieuwe manieren van werken, naar een duurzamere toekomst. Zo ook in onze eigen stad. Mevan Kaluarachchi is een van de ontwerpers van De Wasserij, een broedplaats voor innovatieve mode in Rotterdam.

In zijn werk als ontwerper staat het thema duurzaamheid op veel plekken centraal. Kaluarachchi: "Voor mij is het een filosofie. Het is een manier van denken. De meeste mensen die hier werken, werken op dezelfde manier. Ze produceren allemaal in kleine hoeveelheden en ze kopen hun materialen van lokale leveranciers. Die brengen hun materialen hierheen, dus dat is een heel duurzame manier van werken."

Dr. Lavanga: "Ik denk dat dit het juiste moment is voor onze universiteit om te experimenteren met wat wij transformatief onderwijs en onderzoek noemen. Door de ervaring van onze studenten hebben we al gezien hoe zij deel gaan uitmaken van de verandering. We geloven dus echt dat onze universiteit de plek kan zijn waar deze vorm van transformatief onderwijs en onderzoek kan gedijen."

Meer verhalen over duurzame oplossingen