In het kort:
- De buitenlandse betrokkenheid bij Europese zeehavens en logistiek is toegenomen, bijvoorbeeld vanuit landen zoals China.
- Dit heeft een negatieve impact op de strategische autonomie van de EU.
- Dit rapport stelt een strategisch beleidskader voor de EU en haar lidstaten voor om buitenlandse betrokkenheid beter te beheren.
Het rapport is onderaan de pagina te vinden.
De buitenlandse betrokkenheid bij Europese zeehavens en logistiek is toegenomen, met name vanuit landen zoals China. Dit heeft een negatieve impact op de strategische autonomie van de EU. Dit rapport stelt een strategisch beleidskader voor de EU en haar lidstaten voor om buitenlandse betrokkenheid beter te beheren.
Europese zeehavens en de bijbehorende logistiek zijn een essentieel onderdeel van de internationale handel en logistiek. In de afgelopen jaren is de buitenlandse betrokkenheid van derde landen in deze sector significant toegenomen, met name wat betreft China. Recente oproepen voor een Europese havenstrategie in het Europees Parlement benadrukken dit. Individuele lidstaten en de EU als geheel kunnen de toekomstige scenario’s actief beïnvloeden door het niveau van buitenlandse betrokkenheid in Europese zeehavens en logistiek te beheren, met een speciale focus op de invloed van China. Een gebrek aan samenwerking binnen de EU over buitenlandse betrokkenheid heeft echter een negatieve invloed op de strategische autonomie van de EU, wat de controle over toekomstige scenario’s beperkt.
Het doel van dit rapport is dan ook om een EU-breed beleidskader te conceptualiseren om de strategische autonomie in zeehavens en verwante logistieke systemen te versterken. China dient als casestudy.
Deze studie is uitgevoerd door Clingendael en Erasmus UPT in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Ministerie van Buitenlandse Zaken, binnen het raamovereenkomst voor het Dutch China Knowledge Network (CKN).