In het licht van urgente sociale en ecologische crises zien veel onderzoekers het als hun plicht of zijn ze intrinsiek gemotiveerd om aan maatschappelijke vraagstukken te werken. Daarbij werken zij vaak op een meer transformatieve, geëngageerde, actiegerichte, inter- of transdisciplinaire manier. Maar zijn hun universiteiten en het bredere academische systeem wel berekend op deze onderzoeksbenaderingen? In dit onderzoeksproject onderzoeken we hoe geëngageerd en actiegericht onderzoek kan worden geïnstitutionaliseerd in de academische wereld.
Momenteel werken we aan
We zijn begonnen met het onderzoeken van de toegenomen aandacht van universiteiten voor 'maatschappelijke impact' en hun inspanningen om hun academici te ondersteunen om een dergelijke impact te hebben. Een van deze inspanningen is het creëren van verschillende organisatievormen en institutionele ontwerpen (bv. interfacultaire platforms, specifiek belonings- en erkenningsbeleid). In 2023 zullen we een vergelijkende analyse uitvoeren van institutionele ontwerpen ter ondersteuning van meer geëngageerd of transformatief academisch werk aan universiteiten over de hele wereld.
Onze resultaten
Over de onderzoeker
Julia Wittmayer is Assistant Professor aan de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB) en werkt als senior onderzoeker en adviseur bij DRIFT (Dutch Research Institute of Transitions). Binnen DIT richt Julia zich op het bouwen van een ecosysteem rond Transformatief Onderzoek en op het ontwikkelen van DIT als institutioneel experiment voor actieonderzoek.
Doe mee
Heb je interesse om met ons samen te werken aan het bredere onderwerp van de transformatie van de academische wereld? We zijn altijd op zoek naar samenwerking met gastonderzoekers, om mee te werken aan andere cases of om workshops mee te organiseren. Stuur een e-mail met uw idee naar j.m.wittmayer@drift.eur.nl