
Sinds het MicroLab stel ik mezelf steeds de vraag: hoe kan ik mijn onderwijs nóg inspirerender en creatiever maken?
Lauren Baidjoe
Klinisch apotheker, Erasmus MC
Lauren Baidjoe is klinisch apotheker in het Erasmus MC en betrokken bij verschillende onderwijsprojecten. In oktober 2024 rondde ze de Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) af. Kort daarna, in november, volgde ze het MicroLab Escapegame: how to motivate students with game-based learning elements.
Lauren: “Tijdens mijn BKO hoorde ik voor het eerst over de MicroLabs. We waren toen bezig met de ontwikkeling van een nieuwe les over patiënt en medicatieveiligheid binnen het geneeskundecurriculum [ErasmusArts 2030]. Omdat medicatieveiligheid niet per se spannend is, wilden we kijken hoe we dit op een leuke manier konden aanpakken. Het idee van een skillslab spookte toen al door ons hoofd en daarom dacht ik: het MicroLab kan hier echt nuttig bij zijn!”
Het MicroLab leverde waardevolle inzichten op: “Tijdens het Microlab kregen we een printje met aspecten die belangrijk zijn bij het ontwikkelen van een escape room. Met ons team hebben we geprobeerd ons skillslab met het schema verder uit te werken en toen merkten we dat er echt nog wel wat dingen misten of onderschat werden, zoals de scope of de voorbereiding. Het is makkelijk om een skillslab te bedenken met bijvoorbeeld een pop in bed en gevaarlijke situaties in de kamer, maar de echte uitdaging zit in de praktische uitwerking. Hoe evalueer je bijvoorbeeld de prestaties van de studenten? Dat zijn zaken waar ik na het Microlab beter over ben gaan nadenken.’’
Hoewel het skillslab nog in de brainstormfase zit, heeft Lauren al inspiratie uit het MicroLab gehaald en toegepast in andere onderwijsactiviteiten: “Tijdens het MicroLab werd de website-pagina TeachEUR geïntroduceerd. Hier vind je allerlei manieren om je studenten te activeren of opdrachten in een ander jasje te steken. Het zijn pagina’s vol ideeën. Binnenkort ga ik een klinische les geven voor een groep apothekersassistenten en dan denk ik: ja, ik wil het toch nét wat creatiever aanpakken. En dan ben ik op deze site te vinden.”
Op de vraag of Lauren het MicroLab aanraadt aan andere docenten, zei ze volmondig “Ja, en puur en alleen al om wat meer out of the box te denken. Onderwijs hoeft niet altijd in een traditionele lokaalsetting plaats te vinden, of met enkel docenten aan het woord en studenten die luisteren. Wat creatiever worden, dat vind ik wel leuk”.