Persoonlijke statistiek

Een college over persoonlijkheidskenmerken bracht collega Amaranta de Haan op het idee voor deze werkvorm. Vooraf beantwoordden studenten vrijwillig en anoniem vragen gerelateerd aan het onderwerp van het college. De verzamelde gegevens gebruikte ze in het college om kenmerken van de groep te duiden en basis statistiek te bespreken. 

Doel van de activiteit
Activeren voorkennis | Kennis uitwisselen
Wanneer
Tijdens het lesmoment | Voorafgaand aan lesmoment
Waar
Offline | Online
Tijdsduur
< 10 minuten| < 30 minuten
Groepsgrootte
Small | Medium | Large
Materialen

Mentimeter, Zoom, MS Teams

Stappenplan

Stap 1

Maak een vragenlijst met kwantificeerbare data die een raakvlak heeft met je studenten en het onderwerp van je college. Je kunt de vragen in  een online tool als Mentimeter zetten. Daarmee kun je de antwoorden eenvoudig in grafieken tonen tijdens het college. Stel Mentimeter dan wel zo in, dat je na het invullen als deelnemer de resultaten niet kunt zien

Stap 2

Stuur de vragen voorafgaand aan het college aan de studenten met een duidelijke instructie en stuur er als het nodig is een reminder achteraan. Dat geeft je de kans je voorbereiding af te stemmen op hun antwoorden. Een andere optie is de vragen tijdens het college een voor een te laten beantwoorden. 

Stap 3

Bespreek aan de hand van de data de concepten die je wilt verduidelijken en grijp de data aan om statistische principes uit te leggen. 

Tip 1

Deze werkvorm is een bijdrage van Amaranta de Haan, Assistant Professor Clinical Child and Family Studies (ESSB). Ter voorbereiding op een college over persoonlijkheidskenmerken liet ze studenten vrijwillig een vragenlijst over persoonlijkheidskenmerken invullen. Bij het behandelen van de statistieken in de collegezaal merkte ze meteen dat de studenten goed reageerden op de getoonde resultaten. Ze gingen uit zichzelf in gesprek, stelden vragen en hadden ook lol om de antwoorden. Kortom een goede manier om studenten te activeren en betrekken. 

MSTeams of Zoom voor online deelname. Je kunt Mentimeter gebruiken om eenvoudig een aantal vragen aan studenten te stellen en de antwoorden meteen als diagrammen te presenteren. De EUR heeft een licentie voor Mentimeter. Via de IT Servicedesk kun je een account aanvragen. 

Je vindt hier suggesties voor tools en materialen bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools.

Stappenplan

Stap 1

Maak een vragenlijst met kwantificeerbare data die een raakvlak heeft met je studenten en het onderwerp van je college. Je kunt de vragen in  een online tool als Mentimeter zetten. Daarmee kun je de antwoorden eenvoudig in grafieken tonen tijdens het college. Stel Mentimeter dan wel zo in, dat je na het invullen als deelnemer de resultaten niet kunt zien

Stap 2

Stuur de vragen voorafgaand aan het college aan de studenten met een duidelijke instructie en stuur er als het nodig is een reminder achteraan. Dat geeft je de kans je voorbereiding af te stemmen op hun antwoorden. Een andere optie is de vragen tijdens het college een voor een te laten beantwoorden. 

Stap 3

Bespreek aan de hand van de data de concepten die je wilt verduidelijken en grijp de data aan om statistische principes uit te leggen. 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen