Een mindmap helpt studenten om ideeen en kennis te organiseren. Je kunt een mindmap op verschillende manieren en op verschillende momenten in je les inzetten. Aan het eind van de les kan er een mindmap gemaakt worden van het onderwerp, waarbij studenten de behandelde stof beter opslaan. Ook kan de mindmap ingezet worden om voorkennis over een bepaald onderwerp te activeren of om studenten te laten brainstormen over nieuwe ideeen.
- Doel van de activiteit
- Activeren voorkennis | Brainstorm | Samenvatten / afronden
- Wanneer
- Tijdens het lesmoment | Na het lesmoment | Voorafgaand aan lesmoment
- Waar
- Hybride | Offline | Online
- Tijdsduur
- < 10 minuten
- Groepsgrootte
- Small | Medium | Large
- Materialen
Whiteboard of papier, stiften.
Stappenplan
Stap 1
Bedenk het onderwerp voor de mindmap en schrijf dat in het midden van een vel papier of whiteboard.
Stap 2
Schrijf associaties en ideeen op rondom de middelste cirkel. heen.
Stap 3
Gebruik lijnen om de connectie tussen verschillende ideeen zichtbaar te maken.
Tip 1
Gebruik verschillende kleuren of type lijnen om meerdere niveaus van de mindmap weer te geven.
Bijvoorbeeld: hoofdonderwerpen en subonderwerpen.
Whiteboard of papier en stiften.
Je vindt hier suggesties voor tools en materialen bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools.