Wil je dat je groep elkaar op een spontane en onverwachte manier leert kennen? Doe deze activiteit waarin studenten weetjes over zichzelf vertellen, waarvan zij denken dat zij de enige zijn in de groep. Maar is dit ook zo? Of zijn er meer mensen zoals zij? Laten we daar achter komen!
- Doel van de activiteit
- Kennismaken met elkaar
- Wanneer
- Tijdens het lesmoment
- Waar
- Offline | Online
- Tijdsduur
- < 10 minuten
- Groepsgrootte
- Small
- Materialen
Pen, papier
Stap 1
Introduceer de icebreaker. Vertel dat de studenten elkaar vandaag op een andere manier gaan leren kennen, want hebben de studenten eigenlijk dingen gemeen of zijn ze in een aantal dingen uniek?
Stap 2
Leg de icebreaker in stappen uit: Straks begint een van jullie met een statement, waarvan jij denkt dat jij de enige bent die dit doet of leuk vindt. Je vertelt dat de persoon mag gaan staan en het statement mag beginnen met de zin: "Ik denk dat ik de enige ben die..."
Stap 3
Daarna vertel je aan de groep dat zij mogen gaan staan als zij dit ook leuk vinden of doen.
Stap 4
Nu ziet de groep hoeveel mensen eigenlijk iets doen of leuk vinden of dat het inderdaad een uniek concept is.
Laat de studenten i.p.v. te staan op een papier opschrijven 'Like you' en laat hen deze omhoog houden als zij het statement herkennen.
Pen en papier om 'Like you' op te schrijven.
Je vindt hier suggesties voor tools en materialen die je kunt gebruiken bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit (EUR of EMC) over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools.
Stap 1
Introduceer de icebreaker. Vertel dat de leerlingen elkaar vandaag op een andere manier gaan leren kennen, want hebben de leerlingen eigenlijk dingen gemeen of zijn ze uniek in sommige dingen?
Stap 2
Leg de icebreaker in stappen uit: Straks begint een van jullie met een uitspraak, waarvan je denkt dat jij de enige bent die dat doet of leuk vindt. Je zegt dat die persoon moet gaan staan en de uitspraak begint met de zin: ''Ik denk dat ik de enige ben die...''.
Stap 3
Vervolgens vertel je de groep dat ze de "duim omhoog"-functie mogen gebruiken als ze hetzelfde willen of doen.
Stap 4
Nu ziet de groep hoeveel mensen iets daadwerkelijk doen of leuk vinden en of het inderdaad een uniek concept is.
Deze activiteit kan online worden uitgevoerd via Zoom of Microsoft Teams.