Het maken van deze kettingreactie biedt een moment van interactie aan het begin of aan het einde van een college. Studenten beantwoorden een vraag door om beurten kennis toe te voegen aan het antwoord. Op die manier krijg je een beeld van de bestaande kennis bij studenten over een onderwerp.
- Doel van de activiteit
- Activeren voorkennis | Brainstorm | Samenvatten / afronden
- Wanneer
- Tijdens het lesmoment
- Waar
- Offline | Online
- Tijdsduur
- < 10 minuten
- Groepsgrootte
- Small | Medium
- Materialen
Enveloppen, lege A4-tjes, pennen
Stappenplan
Stap 1
Bedenk als start voor iedere kettingreactie een vraag over een bepaald onderwerp of concept van je college. Schrijf de vraag boven aan een vel papier en doe die in een enveloppe. Schrijf de vraag ook op de enveloppe. Zet alle vragen onder elkaar op een slide zodat iedereen ze kan zien.
Stap 2
Introduceer de opdracht en het doel ervan en laat de enveloppen van student tot student gaan. Vertel studenten dat het de bedoeling is dat ze alle voorgaande antwoorden eerst lezen, voordat ze hun aanvulling plaatsen.
Stap 3
Studenten krijgen na het lezen 1 minuut om kort hun ideeen/antwoord toe te voegen.
Stap 4
Verzamel de kettingreacties en lees de antwoorden hardop voor, geef medestudenten de gelegenheid om erop in te gaan en/of ga er zelf op in.
Tip 1
Reserveer 10-15 minuten van je college om deze werkvorm in te zetten en extra tijd om iedere 'ketting' te bespreken.
Tip 2
Je kunt deze opdracht gebruiken om een vraag te laten beantwoorden, maar ook om een concept of definitie te laten beschrijven. Vraag de studenten dan om ieder één basaal feit, voorbeeld of karakteristiek van dat concept toe te voegen.
Tip 3
Sluit een discussie of opdracht af met deze werkvorm om een indruk te krijgen hoe goed de materie begrepen is.
Tip 4
Bij een grote groep studenten kun je kleinere groepjes maken die een vraag beantwoorden, je kunt meerdere groepen dezelfde vraag laten beantwoorden.
Bij de offline versie van de werkvorm kunnen er enveloppen, lege A4-tjes en pennen gebruikt worden.
Je vindt hier suggesties voor tools en materialen bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools.
Stap 1
Bereid voorafgaand aan de sessie een reeks tot nadenken stemmende vragen voor over verschillende college-onderwerpen of concepten.
Schrijf elke vraag bovenaan een digitaal blad (dia) via Zoom of Microsoft Teams. Je kunt ook Miro met post-its gebruiken.
Stap 2
Introduceer aan het begin van de online sessie de activiteit "Interactive Chain Notes" en het doel ervan aan de leerlingen.
Deel het digitale whiteboard of de presentatiedia waarop alle vragen zichtbaar zijn.
Laat leerlingen over de vragen praten in breakout-ruimtes en gebruik het whiteboard of Miro-bord als Canvas voor antwoorden.
Stap 3
Instrueer de leerlingen na terugkomst in de grote zaal om alle voorgaande antwoorden te lezen voordat ze hun eigen ideeën of antwoorden toevoegen.
Trek 1 minuut uit voor elke leerling om kort hun gedachten of antwoorden op de specifieke vraag in de envelop bij te dragen.
Stap 4
Verzamel na afloop van de tijd alle digitale "kettingbriefjes" met de antwoorden van de leerlingen.
Lees de antwoorden één voor één hardop voor en stimuleer actieve deelname van medeleerlingen.
Bied leerlingen de gelegenheid om op elkaars antwoorden te reageren, zodat er een boeiende discussie ontstaat.
- Een gedeeld digitaal whiteboard of presentatiedia waarop alle vragen worden weergegeven.
- Vragen met betrekking tot de college-onderwerpen/concepten, van tevoren voorbereid.