Om luisteren buiten de onderwijszaal te oefenen, kunnen studenten gevraagd worden om interviews af te nemen. Het doel van de interviews is niet om ze perfect uit te voeren, maar om studenten bewust te maken van verschillende ervaringen en meningen, en hen te leren hoe ze moeten luisteren.
- Doel van de activiteit
- Vaardigheden oefenen
- Wanneer
- Tijdens het lesmoment
- Waar
- Offline
- Tijdsduur
- < 30 minuten| < 60 minuten
- Groepsgrootte
- Small | Medium
Stappenplan
Stap 1
Selecteer interviewkandidaten (buiten de sociale bubbel, zoals een medestudent, een gastdocent, een leraar, etc.).
Stap 2
Ontwikkel interviewvragen (tip: onderzoek een beetje over de achtergrond van de geïnterviewde om een beter geïnformeerd gesprek te faciliteren).
Stap 3
Bespreek met je studenten de voorwaarden voor het afnemen van het interview. Denk aan luistertechnieken, communicatieve vaardigheden en het creëren van een veilige omgeving voor het interview.
Stap 4
Laat studenten interviews afnemen. Onderscheid verschillende rollen binnen het interview: de interviewer, de geïnterviewde en de observator.
Stap 5
Laat studenten reflecteren op het interview en elkaar feedback geven. Moedig hen aan te onderzoeken hoe hun begrip is geëvolueerd en of eventuele vooroordelen zijn uitgedaagd.
Stap 6
Laat studenten de belangrijkste inzichten samenvatten.
Stap 7
Geef constructieve feedback op het interviewproces.
Tip 1
Laat studenten hun inzichten delen met de klas. Dit kan door middel van een korte presentatie of een groepsdiscussie, afhankelijk van de grootte van de klas. Benadruk het belang van actieve deelname en respect voor diverse perspectieven tijdens deze sessies.
Tip 2
Een student kan op verschillende manieren gevraagd worden om interviews af te nemen. Om interviews toegankelijk te maken binnen een lesplan, kunnen studenten gevraagd worden om een korte analyse te schrijven van wat ze tijdens de interviews hebben geleerd en dit tijdens de les te delen.