Deze eenvoudige energizer helpt zowel jezelf als je studenten om in beweging te komen en het bloed weer te laten stromen. Een prima onderbreking van een lange online sessie.
- Doel van de activiteit
- Kennismaken met elkaar
- Wanneer
- Tijdens het lesmoment
- Waar
- Online
- Tijdsduur
- < 10 minuten
- Groepsgrootte
- Small
- Materialen
MS Team, Zoom
Stappenplan
Stap 1
Vertel studenten vooraf dat je ze zo gaat vragen om op te staan en iets te pakken in de ruimte waar ze zitten. Omdat misschien niet iedereen hierop is voorbereid, geef je ze kort de tijd om zich 'toonbaar' te maken.
Stap 2
Vraag de studenten om een voorwerp met een specifiek kenmerk te pakken en dat te tonen voor de camera. Denk aan kenmerken als kleur, materiaal, iets met een persoonlijke connectie, etc. Doe zelf ook mee aan deze zoektocht.
Stap 3
Geef elkaar de tijd om te kijken naar wat iedereen laat zien en geef een paar mensen het woord om te vertellen wat ze hebben gevonden. Dat is het leukste bij onduidelijke voorwerpen of spullen die een persoonlijk verhaal hebben.
Varianten
- Deze werkvorm is geschikt als kennismakingsinstrument. Je vraagt de studenten dan een voorwerp te pakken dat iets over henzelf zegt. Iedereen krijgt daarna kort de gelegenheid zich voor te stellen en iets te vertellen over de connectie met het voorwerp.
- Een andere optie is om deze werkvorm als wedstrijd op te tuigen. Degene die als eerste terug is met het voorwerp, wint. Hier moet je wel om specifieke voorwerpen in huis vragen (tandenborstel, koelkastmagneet, etc) om het eerlijk te houden. Zelf meedoen kan jammer genoeg niet, jij moet kijken wie als eerste terug is.
- Maak een Bingo kaart met afbeeldingen van verschillende voorwerpen die de meeste mensen in huis hebben. De student die als eerste alle voorwerpen heeft verzameld, heeft een BINGO. Laat de studenten zichzelf unmuten en "Bingo!" roepen om duidelijk te maken dat ze alle voorwerpen hebben gevonden.
- Maak er een groepsopdracht van. De eerste groep die alle items heeft verzameld (per individu of als groep), is de winnaar van de dag. Om dat te doen moet je wel breakout rooms maken en een tijdlimiet daarop zetten.
Tips
- Gebruik deze energizer als de boel wat inzakt of als onderbreking in een langere les. Naast dat je iedereen letterlijk in beweging brengt, moedig je studenten aan hun camera aan te zetten en mee te doen.
MS Teams, Zoom.
Je vindt hier suggesties voor tools en materialen bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools.