Teamgenoten steken de koppen bij elkaar om consensus te bereiken over een antwoord. Iedereen is alert, omdat zijn nummer genoemd kan worden om het antwoord van het team te moeten geven.
- Doel van de activiteit
- Activeren voorkennis | Brainstorm | Kennis uitwisselen | Samenvatten / afronden
- Wanneer
- Tijdens het lesmoment
- Waar
- Offline
- Tijdsduur
- < 10 minuten
- Groepsgrootte
- Small | Medium
Stappenplan
Stap 1
De studenten tellen af.
Stap 2
De docent stelt een vraag en geeft de studenten denktijd.
Stap 3
De studenten schrijven individueel hun antwoorden op.
Stap 4
De studenten staan op en 'steken de koppen bij elkaar'; ze laten elkaar hun antwoorden zien, bespreken deze en coachen elkaar.
Stap 5
De studenten gaan weer zitten zodra iedereen het antwoord weet of iets kan meedelen.
Stap 6
De docent noemt een nummer. De studenten met dat nummer, antwoorden simultaan aan de hand van:
- Antwoord met bordgesprek
- In koor
- Vinger antwoorden
- Bord antwoorden
- Antwoordkaarten
- Visueel-ruimtelijk materiaal
Stap 7
De teams prijzen hun groepsgenoot.
Genummerde koppen per tweetal
De studenten vormen een tweetal met degene die naast hen zit. Als de docent zijn vraag heeft gesteld, komen de studenten bij elkaar om de antwoorden die ze hebben opgeschreven te verbeteren. Dan vraagt de docent de A's of de B's om het beste antwoord uit te wisselen met degene die tegenover hen zit.
Genummerde koppen op reis
Dit begint net zoals genummerde koppen, maar als de leraar een getal noemt, staan de studenten met dat nummer op en reizen naar een ander team om hun antwoorden uit te wisselen.
Klas in de war
De teams staan langs de muur van het lokaal opgesteld, met ruimte tussen de teams. De teamgenoten staan schouder aan schouder. De docent stelt een vraag, waarna de studenten hun antwoord individueel noteren. De teamgenoten komen bij elkaar om overeenstemming te bereiken en gaan weer staan als ze zover zijn. De docent kiest een nummer en zegt tegen die studenten hoeveel teams ze moeten rouleren om hun antwoord uit te wisselen.