Deze activiteit stimuleert samenwerking en actieve betrokkenheid binnen een team. Studenten werken samen om tot een gezamenlijke conclusie te komen over een vraag, waarbij iedereen de kans krijgt om zijn of haar antwoord te delen. Het idee is dat elke student alert blijft, omdat de docent een nummer roept en degene met dat nummer het teamantwoord moet geven. Dit moedigt een interactieve en dynamische manier van leren aan, waarbij studenten van elkaar leren, kritisch nadenken en hun communicatievaardigheden verbeteren. Door samen te werken en te discussiëren, versterken ze hun begrip van het materiaal, terwijl ze tegelijkertijd vaardigheden ontwikkelen die essentieel zijn voor groepsdynamiek en probleemoplossing.
- Doel van de activiteit
- Activeren voorkennis | Brainstorm | Kennis uitwisselen | Samenvatten / afronden
- Wanneer
- Tijdens het lesmoment
- Waar
- Offline
- Tijdsduur
- < 10 minuten
- Groepsgrootte
- Small | Medium
Stappenplan
Stap 1
Ken elke student een nummer toe, waarbij sommige nummers gelijk zijn. Dit betekent dat studenten met hetzelfde nummer samenwerken en de verantwoordelijkheid delen om hun antwoorden te bespreken. Door de nummers te verdelen, worden de teams willekeurig gevormd, wat de interactie tussen verschillende studenten bevordert.
Stap 2
De docent stelt een vraag en biedt de studenten even de tijd om na te denken en hun antwoord te overwegen.
Stap 3
De studenten schrijven individueel hun antwoord op, zodat iedereen zijn eigen gedachten vastlegt.
Stap 4
De studenten staan op en 'steken de koppen bij elkaar' met de studenten met hetzelfde nummer; ze delen hun antwoorden met elkaar, bespreken deze en coachen elkaar om tot een gemeenschappelijk antwoord te komen.
Stap 5
De studenten gaan weer zitten zodra iedereen het antwoord weet of iets te delen heeft.
Stap 6
De docent roept een nummer. De studenten met dat nummer geven tegelijkertijd het antwoord, bijvoorbeeld door:
- Antwoorden op een bord te schrijven
- Antwoorden met hun vinger aan te wijzen
- Antwoorden op het bord te presenteren
- Antwoordkaarten te gebruiken
- Visueel-ruimtelijk materiaal in te zetten
Stap 7
Na het beantwoorden van de vraag, prijst het team de persoon die het antwoord heeft gegeven en erkent de bijdrage van de groep.
Genummerde koppen per tweetal
De studenten vormen een tweetal met degene die naast hen zit. Als de docent zijn vraag heeft gesteld, komen de studenten bij elkaar om de antwoorden die ze hebben opgeschreven te verbeteren. Dan vraagt de docent de A's of de B's om het beste antwoord uit te wisselen met degene die tegenover hen zit.
Genummerde koppen op reis
Dit begint net zoals genummerde koppen, maar als de leraar een getal noemt, staan de studenten met dat nummer op en reizen naar een ander team om hun antwoorden uit te wisselen.
Klas in de war
De teams staan langs de muur van het lokaal opgesteld, met ruimte tussen de teams. De teamgenoten staan schouder aan schouder. De docent stelt een vraag, waarna de studenten hun antwoord individueel noteren. De teamgenoten komen bij elkaar om overeenstemming te bereiken en gaan weer staan als ze zover zijn. De docent kiest een nummer en zegt tegen die studenten hoeveel teams ze moeten rouleren om hun antwoord uit te wisselen.