Studenten vragen om expliciet na te denken over hun ontwikkeling en toekomstige baan in verhouding tot het vak zorgt voor meer betrokkenheid. Dit kan zo eenvoudig zijn als het maken van een "boodschappenlijstje" van onderwerpen binnen het vak. Studenten schrijven een lijstje op met onderwerpen die zij belangrijk vinden voor hun ontwikkeling of toekomstige baan of wat zij juist niet belangrijk vinden, en waarom. Dit lijstje kan vervolgens besproken worden in de klas, waarbij de docent zelf ook aangeeft waarom de onderwerpen belangrijk zijn.
- Doel van de activiteit
- Activeren voorkennis | Reflecteren
- Wanneer
- Tijdens het lesmoment
- Waar
- Offline | Online
- Tijdsduur
- < 10 minuten
- Groepsgrootte
- Small | Medium | Large
- Materialen
Deze werkvorm kan ook op diverse digitale platforms worden gedaan zoals Padlet, Canvas (discussieforum) en Mentimeter (open answers) zodat de resultaten bewaard kunnen blijven gedurende de les of het vak.
Stappenplan
Stap 1
Introduceer de les of het vak en geef aan welke onderwerpen aan bod zullen komen.
Stap 2
Vraag studenten om na te denken over welke kennis en vaardigheden zij relevant vinden en die zij willen ontwikkelen of vergaren in de komende les of het komende vak.
Stap 3
Geef eventueel zelf enkele voorbeelden.
Stap 4
Bespreek de boodschappenlijstjes plenair, in groepjes of in tweetallen na.
Stap 5
Laat studenten op hun lijstjes reflecteren tijdens het vak en aan het einde van de les of het vak.
Deze werkvorm kan ook op diverse digitale platforms worden gedaan zoals Padlet, Canvas (discussieforum) en Mentimeter (open answers) zodat de resultaten bewaard kunnen blijven gedurende de les of het vak.
Je vindt hier suggesties voor tools en materialen bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools.
Stappenplan
Stap 1
Introduceer de les of het onderwerp en geef aan welke onderwerpen aan bod zullen komen.
Stap 2
Vraag de leerlingen na te denken over welke kennis en vaardigheden ze relevant vinden en die ze zouden willen ontwikkelen of verwerven in de komende les of het komende onderwerp.
Stap 3
Geef eventueel zelf enkele voorbeelden.
Stap 4
Bespreek de boodschappenlijstjes plenair, in groepjes of in tweetallen. Je kunt hiervoor break out ruimtes gebruiken. Laat leerlingen individueel hun ideeën noteren op hun eigen computer, of gedeeld via Canvas discussieformulieren, Padlet of Miro.
Stap 5
Laat leerlingen tijdens de les en aan het eind van de les of cursus reflecteren op hun lijstjes.
Deze activiteit kan online worden uitgevoerd via Zoom of Microsoft Teams.