Advocaat van de duivel

Als studenten in groepjes samenwerken, kan er groupthinking (groepsdenken) ontstaan, waarbij mensen opgaan in de groep en streven naar harmonie. Deze wens voor eensgezindheid is groter dan het streven naar de beste uitkomst van het team, wat het kritisch beoordelen van het proces en de uitkomsten moeilijker maakt. Groupthinking staat teamleren dus in de weg, terwijl je dit juist wilt stimuleren. Met het aanstellen van een advocaat van de duivel in elk team kun je de kans op groupthinking verkleinen. Omdat je de rol expliciet maakt, zal deze student minder problemen hebben met het kritisch beoordelen van het proces en de uitkomsten. Bovendien is kritisch beoordelen ook een leerdoel op zich, waar studenten nu mee kunnen oefenen.

Doel van de activiteit
Kennis uitwisselen | Vaardigheden oefenen
Wanneer
Tijdens het lesmoment
Waar
Offline | Online
Tijdsduur
< 30 minuten
Groepsgrootte
Small | Medium
Materialen

MSTeams, Zoom

Stappenplan

Stap 1

Leg het proces van werken met de advocaat van de duivel uit aan studenten, zodat ze weten wat het inhoudt en waarom het belangrijk is dat dit gebeurt. Geef kaders aan de opdracht en aan de rol van de advocaat van de duivel. De advocaat van de duivel moet een kritische rol hebben in het team tijdens het werken aan de opdracht.

Stap 2

Maak de groepjes en bedenk hoe je de advocaat van de duivel wilt aanstellen. Kies jij iemand of mogen studenten dit zelf kiezen?

Stap 3

Laat de studenten de opdracht uitvoeren zoals normaal. Loop rond om te kijken en observeer hoe de advocaten van de duivel het doen.

Stap 4

Pauzeer halverwege de opdracht voor een paar minuten. Laat enkele advocaten en andere studenten kort reflecteren; lukt het om kritisch te zijn? Of hebben ze hier nog iets bij nodig? Hervat hierna de opdracht.

Stap 5

Laat de studenten wanneer ze klaar zijn nog een keer reflecteren op de bijdrage van de advocaat van de duivel op het hele groepsproces en op de uitkomst. Was het een goede toevoeging,  of denken ze dat ze zonder ook tot dezelfde uitkomst zouden zijn gekomen? Reflecteer naast de uitkomsten van de opdracht dus ook op het gebruik van een advocaat van de duivel.

Stap 6

Kies bij de volgende opdracht een andere student voor de rol van de advocaat van de duivel. 

Tip 1

Voor het willekeurig kiezen van een student kun je een random name generator gebruiken. 

Stappenplan

Stap 1

Leg het proces van werken met de advocaat van de duivel uit aan studenten, zodat ze weten wat het inhoudt en waarom het belangrijk is dat dit gebeurt. Geef kaders aan de opdracht en aan de rol van de advocaat van de duivel. De advocaat van de duivel moet een kritische rol hebben in het team tijdens het werken aan de opdracht.

Stap 2

Maak de groepjes en bedenk hoe je de advocaat van de duivel wilt aanstellen. Kies jij iemand of mogen studenten dit zelf kiezen?

Stap 3

Laat de studenten de opdracht uitvoeren zoals normaal. Loop rond om te kijken en observeer hoe de advocaten van de duivel het doen.

Stap 4

Pauzeer halverwege de opdracht voor een paar minuten. Laat enkele advocaten en andere studenten kort reflecteren; lukt het om kritisch te zijn? Of hebben ze hier nog iets bij nodig? Hervat hierna de opdracht.

Stap 5

Laat de studenten wanneer ze klaar zijn nog een keer reflecteren op de bijdrage van de advocaat van de duivel op het hele groepsproces en op de uitkomst. Was het een goede toevoeging,  of denken ze dat ze zonder ook tot dezelfde uitkomst zouden zijn gekomen? Reflecteer naast de uitkomsten van de opdracht dus ook op het gebruik van een advocaat van de duivel.

Stap 6

Kies bij de volgende opdracht een andere student voor de rol van de advocaat van de duivel. 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen