40% vraag verfijning

Het hoofddoel van deze werkvorm is om studenten te stimuleren dieper na te denken over de leerstof. Ze worden uitgedaagd om vragen te creëren die niet te makkelijk, maar ook niet te moeilijk zijn. Dit vergt een gedetailleerd begrip van de stof en een inschatting van het kennisniveau van hun medestudenten.

Doel van de activiteit
Kennis uitwisselen | Samenvatten / afronden
Tijdens het lesmoment | Voorafgaand aan lesmoment
Hybride | Offline | Online
Tijdsduur
< 30 minuten
Groepsgrootte
Small | Medium | Large

Stap 1

Leg de studenten uit dat ze een vraag moeten ontwerpen die door precies 40% van de medestudenten correct moet worden beantwoord.

Stap 2

Studenten werken individueel of in kleine groepjes om een vraag te formuleren. Hierbij moeten ze balanceren tussen complexiteit en toegankelijkheid. Om het nakijkproces makkelijker te maken, zijn meerkeuze vragen makkelijker om te gebruiken. Open vragen zijn lastiger te analyseren om 40% correctheid.

Stap 3

Studenten sturen de vraag op. Zie tools en materialen voor meerdere suggesties.

Stap 4

Bij kleinere groupen: alle vragen vragen worden voorgelegd aan de groep bij grotere groepen: kies een paar vragen uit die voorgelegd worden aan de groep. Analyseer de resultaten. Zie tools en materialen voor meerdere suggesties.

Stap 5

Bespreek met de resultaten met de groep. Je kan dit dezelfde sessie doen, maar ook de volgende sessie, gebaseerd op hoe je de vragen aan de studenten aanbiedt.

Stap 6

Laat studenten reflecteren op wat ze hebben geleerd, zowel over de stof als over het creëren van evenwichtige vragen.

Je kan online tools gebruiken voor het verkrijgen van de vragen van de studenten, maar ook om de vragen weer terug te geven aan studenten en de antwoorden te analyseren. Je kan hiervoor een tool zoals mentimeter gebruiken. Gebruik voor het verkrijgen de mogelijkheid "open ended questions", en gebruik voor het teruggeven MC-questions. Als je de vragen buiten het lesmoment om wil verkrijgen en geven, zou je ook Canvas quizzes kunnen gebruiken. Je zou het ook echt als tentamen kunnen verspreiden, maar dit kost meer werk.

Martijn C. Koops www.gamedidactiek.nl/