Rise of Roffanova!: De Impact City Challenge

Game-Based Learning
Roffanova!

Denise Levy (Impact at the Core) heeft in samenwerking met Brûs Design (Almar Bok) en Studio Nadia Nena (Nadia Pepels) een bordspel ontworpen waarin spelers niet alleen leren over impact-gedreven onderwijs, maar dit ook daadwerkelijk ervaren. Spelers kruipen in de huid van een groep studenten die proberen een positieve impact te maken in een stad die wordt aangevallen door een gevaarlijk AI-virus. 

 

Roffanova! poster

Over het spel

Dit bordspel bootst de ervaring na die studenten kunnen hebben tijdens een impactg-gedreven vak. "Roffanova", de stad waar het spel zich afspeelt, verkeert in groot gevaar door een aanval van een AI-virus. De gemeente heeft een groep studenten, ingeschreven voor de cursus "The Impact City Challenge", aangesteld om dit probleem aan te pakken. Deelnemers moeten de stad herontwerpen om deze veerkrachtig te maken tegen het AI-virus. Elke speler vertegenwoordigt een student met een uniek profiel. Tijdens het spel ontvangen deelnemers updates en feedback van hun docent, de gemeente en over hun teamdynamiek: de drie belangrijkste partijen in een impact-gedreven vak.

Deze ervaring vormt een vruchtbare basis voor diepe en betekenisvolle reflectie over de uitdagingen en kansen van impact-gedreven onderwijs voor studenten, docenten en onderwijsvernieuwers. Roffanova! is gratis te spelen voor alle EUR-studenten en medewerkers.

Leerdoelen

Het belangrijkste doel van het spel is dat deelnemers de complexiteit van een impact-gedreven vak ervaren en hierover reflecteren: o.a. het managen van verwachtingen van diverse belanghebbenden, het vinden van hun rol binnen het team, het opstellen van een gezamenlijke strategie en omgaan met onzekerheid.

Het spel bevat vier kernelementen:

  • Team samenwerking: elke deelnemer speelt een unieke student met eigen waarden en prioriteiten. Samenwerken en het waarderen van verschillende perspectieven is essentieel om te slagen in dit spel.
  • Veerkrachtige steden: het hoofddoel van de spelers is het ontwerpen van een stad die veerkrachtig is tegen het AI-virus, met ruimtes die face-to-face interactie, gemeenschapsvorming en kennisdeling bevorderen.
  • Navigeren door complexiteit: van een storing in de computersystemen van de stad tot een miscommunicatie over de cursusdeadline en hoge eisen van de gemeente; deelnemers moeten omgaan met de inherente onvoorspelbaarheid van impact-gedreven onderwijs.
  • Ervaringsgericht leren en reflectie: het spel kan op oneindig veel manieren verlopen. De rijkdom van dit spel komt voort uit de reflectie die daarna plaatsvindt. Welke rol heb ik gespeeld? Hoe hebben we het gedaan als team? Waren we in staat een positieve impact te creëren in de stad? De gestelde vragen hangen af van de doelgroep en de focus van de activiteit.

Spelmechanismen

  • Aantal spelers: 3-5 spelers per spel
  • Locatie: elke ruimte met tafels en voldoende stoelen voor elke speeltafel
  • Duur: 45 minuten tot 1 uur en 15 minuten

  1. Lees de Facilitation Guide en plan je sessie. Afhankelijk van je doelgroep en de focus van je activiteit, selecteer je de reflectieve vragen die je wilt behandelen na het spelen van het spel. Je vindt goede suggesties in de Facilitation Guide. 
  2. Zorg ervoor dat je alle benodigde materialen hebt: Instruction Booklet, City Tiles, Role Cards, Daybreak Cards en Resources. De Instruction Booklet bevat alle informatie die nodig is om het spel te starten.

  1. Elke persoon begint zijn beurt door een Daybreak Card te trekken. Samen moet het team reageren op het evenement en kunnen ze middelen verdienen of verliezen. De Daybreak Cards kunnen betrekking hebben op drie dimensies:
    • Glitch: het AI-virus dat de stad treft.
    • Stakeholder Notification: gericht op de werkrelatie van het team met de gemeente.
    • Assignment Update: over de voortgang van het team in de cursusopdracht.
  2. Er zijn zes soorten stadslocaties die het team kan gebruiken om een veerkrachtige stad te bouwen: Community, Wisdom, Politics, Creativity, Teamwork en Adaptability. Het team kan hun gemeenschappelijke middelen gebruiken om City Tiles te activeren. Bijvoorbeeld, als het team kennisdeling belangrijk vindt, kunnen ze hun middelen gebruiken om de Stadsbibliotheek te activeren.
  3. Elke deelnemer heeft, afhankelijk van hun rol, een speciale kracht die ze tijdens het spel kunnen gebruiken!
  4. Het team heeft 15 dagen, wat neerkomt op 15 beurten, om een positieve impact in de stad te maken en moet minstens 10 locaties activeren om het spel te winnen.

Dit spel is geïnspireerd op het Learning Landscape for Impact-driven Education, een framework dat vijf kernprincipes van deze onderwijsbenadering definieert. Om meer te weten te komen over de ontwikkeling van dit spel, kun je de blog "Less Talk, More Play": A Board Game for Impact-Driven Education raadplegen. 

Het spel is gratis te spelen voor alle EUR-medewerkers en studenten. We hebben vier sets beschikbaar bij het Impact at the Core kantoor en het spel is eenvoudig opnieuw te printen indien nodig (zie Downloads). 

Als je vragen hebt over het spel, neem dan contact op met de Community for Learning & Innovation. 

Roffanova!
Roffanova! 2
Roffanova!
Roffanova!

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen