Patience

Critical World Citizenship

Patience is een overkoepelende vaardigheid die de basis vormt voor alle andere vaardigheden van Critical World Citizenship. In onze snel veranderende wereld is het beoefenen van geduld essentieel om te leren, te ontleren, te ontwikkelen en te groeien. Geen van de vaardigheden in deze toolbox kan gemakkelijk worden verworven of toegepast; elk ervan vereist herhaalde training en oefening. Leren is een levenslang proces en we moeten niet verwachten ooit alle vaardigheden volledig te beheersen of ooit op te houden ze te verfijnen. Daarom ligt geduld, begrepen als kalm doorzettingsvermogen en stille sereniteit, aan de kern van het worden van een 'Critical World Citizen'. De hier verstrekte tips & tricks zijn relevant voor het oefenen van alle vaardigheden in de toolbox.

Tips & tricks

Met deze tips & tricks kun je studenten op een laagdrempelige manier laten kennismaken met de vaardigheid Patience.

 

Check-ins

Een check-in vindt plaats aan het begin van een sessie en is bedoeld om alle studenten de kans te geven om tijdens de les te spreken. De docent vraagt hoe het met iedereen gaat en hoe ze zich voelen over de aankomende sessie. Dit geeft elke deelnemer de mogelijkheid om af te stemmen en zich comfortabeler te voelen in het klaslokaal. Op deze manier krijgen alle studenten gelijke kansen om zich uit te drukken in een sfeer waarin dit veilig is. Deelnemers kunnen aangeven wanneer iemand zich niet goed voelt of als er iets hun prestaties vandaag belemmert. Op deze manier wordt het voor alle studenten gemakkelijker om gedurende de sessie hun mening te uiten, ook degenen die anders minder geneigd zouden zijn bij te dragen. Bovendien leert het inchecken met studenten voor de les hen geduldig te zijn en naar elkaar te luisteren voordat ze de cursusinhoud behandelen. Verder leert het studenten om te luisteren naar anders stille en gemarginaliseerde stemmen, om uiteenlopende perspectieven en ervaringen serieus te nemen, en om een ruimte te creëren waarin alle stemmen worden gehoord. Als dit routinematig wordt gedaan, zal het studenten helpen de vaardigheden van geduld en luisteren te ontwikkelen.

Werkvormen

Met deze werkvormen kun je studenten de vaardigheid Patience concreet laten toepassen binnen jouw onderwijspraktijk.

 

Een dag zonder praten

Een manier om geduld te trainen is door studenten aan te moedigen om één dag niet te praten. Dit heeft niet direct betrekking op de werkelijke cursusinhoud. In plaats daarvan vraagt het studenten kritisch na te denken over het onderwerp en reflectie te beoefenen met betrekking tot henzelf en hun omgeving. Een langdurig moment van contemplatie zal waarschijnlijk invloed hebben op hoe ze de wereld om zich heen waarnemen en hoe ze anderen benaderen. Het doorlopen van zo'n taak zal de vaardigheid van studenten om kalm te blijven en zich aan te passen aan hun omstandigheden testen. Bovendien stelt de focus op luisteren in plaats van spreken alternatieve en achtergrondstemmen in staat om gehoord te worden. Op deze manier vergemakkelijkt het beoefenen van geduld momenten van kritische introspectie en laat het diverse perspectieven naar voren komen.

 

Gemeenschapsrituelen (vasten)

Deelnemen aan een gemeenschap tijdens hun vasten (of enig ander onthoudingsritueel) kan een nuttige oefening zijn om geduld te beoefenen. Het belangrijkste idee is dat deelnemen aan een gemeenschapsritueel het mogelijk maakt om een ​​verschillend perspectief of wereldbeeld van binnenuit te ervaren, voorbij louter observatie. Deelnemers zullen bepaalde neigingen moeten weerstaan en leren geduldig te zijn in hen onbekende omstandigheden. Hierdoor kunnen deelnemers een verstoring ervaren van hun dagelijkse patronen en daardoor worden aangezet tot introspectie of tot het in twijfel trekken van dingen die ze anders als vanzelfsprekend beschouwen. Dergelijke ervaringen kunnen bovendien invloed hebben op hoe deelnemers gemeenschappen bekijken die betrokken zijn bij (vasten)rituelen en hen laten zien welke opofferingen gepaard gaan met dergelijke uitdagingen. Het is hier belangrijk te erkennen dat het verwerven van geduld als vaardigheid een proces is en niet noodzakelijk draait om specifieke inhoud. De waarde van deze vaardigheid ligt in hoe iemand de wereld om zich heen bekijkt en hoe ze deelnemen aan de samenleving. Dit kan niet worden geleerd door boeken en theorie te lezen, maar moet geleidelijk en continu worden onderwezen.

Assessment

Met deze opdrachten kun je toetsen of studenten de vaardigheid Patience beheersen.

 

Lorem ipsum

Lorem ipsum

Good practices

 

Lorem ipsum

Lorem ipsum

Alan, S., & Ertac, S. (2018). Fostering patience in the classroom: Results from randomized educational intervention. Journal of Political Economy, 126(5), 1865-1911.

Guarcello, E. (2021). Character Skills and Patience to Promote Resilience in Children-Education in Primary Schools After Pandemic. European Journal of Social Science Education and Research, 8(2), 110-126.

Smith, M., Namiranian, V., & Seymour, M. (2016). Putting Cultural Competency into Practice: The Empathy, Patience, and Respect Enacted in Full-Time Student Teaching after Study Abroad. Linfield University Student Symposium: A Celebration of Scholarship and Creative Achievement. Event. Submission 72. https://digitalcommons.linfield.edu/symposium/2016/all/72 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen