Gefinancierde Projecten 2022

Om gelijke onderwijskansen te bevorderen kunnen studenten en medewerkers van Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) hun projectvoorstellen indienen bij Building New Blocks, het subsidieprogramma van Onze Toekomst Verbinden. Een review commissie, voorgezeten door chief diversity officer prof. dr. Semiha Denktaş, selecteert projecten die substantieel bijdragen aan de doelen van Onze Toekomst Verbinden en de potentie hebben om geïnstitutionaliseerd te worden op de EUR. Hieronder staan de zes winnende projecten uit de subsidieronde van 2022 vermeld.

Community Sharing - Buddy programma

In navolging van het Academisch Outreach Programma van het IDEA Center is het doel van dit project om studenten van de EUR en jongeren (in dit geval statushouders) met diverse achtergronden en wereldbeelden met elkaar in contact te brengen en van elkaar te laten leren. Hierbij willen we de studenten van de EUR bewust laten worden van de sociale omstandigheden van minder geprivilegieerde jongeren om daarmee hun wereldbeeld te veranderen en hun sociale engagement te vergroten.

 

Aan de andere kant willen we bij de statushouders sociale, academische, praktische en persoonlijke vaardigheden vergroten om mogelijk daarmee de transitie naar en hun kansen in het hoger onderwijs te vergroten. Door de verbinding en ontmoetingen leren beide doelgroepen vaardigheden die zij in het reguliere klaslokaal niet zouden opdoen. De ontmoetingen vinden plaats op de locatie waar de statushouders samenkomen, dus buiten de campus. De bijeenkomsten richten zich op het verbeteren van de Nederlandse taal door het bespreken van onderwerpen als cultuur, inburgering, school- en loopbaan oriëntatie. Dit alles gebeurt onder de ‘MDT op Zuid’ vlag, wat betekent dat de studenten een certificaat ontvangen dat duidelijk maakt dat zij iets voor een ander hebben gedaan, een ander die ze normaliter niet snel zouden ontmoeten. Dit aanbod biedt onderwijs dat voor de Universiteit ongebruikelijk is maar des te meer gevraagd wordt door studenten zelf omdat zij steeds meer behoefte hebben om bij te dragen aan positieve maatschappelijke impact.

Projectteam: Dr. G. Noordzij (projectleider, medewerker), MSc. F. Franke (medewerker), MSc. M. Zarrinphaker (Stichting Werkshop), D. Ahmadi (Stichting Werkshop)

Vijf mensen staan naast elkaar met een taart.

Erasmus Hispanic Cultural Organization (EHCO)

De Erasmus Hispanic Cultural Organization (EHCO) is een studentenvereniging die is opgericht door studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam uit verschillende Spaanstalige landen. Het doel van de vereniging is een oplossing te bieden voor de (abrupte) aanpassing van studenten uit hun samenleving aan de Nederlandse samenleving en de stad Rotterdam.

Met EHCO wil het bestuur een plek bieden die studenten (Spaanstalig en niet-Spaanstalig) hun ‘thuis weg van huis’ kunnen noemen en steun kunnen vinden in hun (internationale) ervaring. De vereniging creëert kansen voor haar gemeenschap om samen te komen via het organiseren van sociale, culturele en professionele evenementen zoals kookworkshops, dansworkshops en educatieve lezingen.

Projectteam: Sara Garcia De Fuentes (project leider, student), Cristina Roldan Garrido (student), Tomas Goorhuis (student), Eva Ordonez (student), Sebastian Kuthe Fuentes (student), Alejandra Fernández-Cid Aguirre (student)

Het bestuur van EHCO 2022.

Inclusion through Narration and Mentoring (INM)

Het project ‘Inclusion through Narration and Mentoring (INM)’ ontwikkelt een innovatief trainings- en peer-mentoring programma voor PhD-studenten en MSc-studenten aan het International Institute of Social Studies (ISS). Onze studenten komen uit diverse onderwijs- en communicatieachtergronden en hebben aangegeven behoefte te hebben aan ondersteuning op het gebied van wetenschappelijke communicatie, wat vervolgens hun gevoel van verbondenheid (i.e., sense of belonging) met de academische gemeenschap kan versterken.

INM stelt studenten in staat om wetenschappelijke communicatiemethoden te verkennen, met name narratieve technieken, om hun onderzoek te kaderen en te communiceren naar zowel academische en niet-academische doelgroepen. INM streeft naar het bevorderen van cultureel inclusief en horizontaal leren door middel van expertgeleide workshops en een narratief laboratorium dat is gewijd aan het in de praktijk brengen en verfijnen van de vaardigheden die in de workshops worden aangeboden. Dit project is ontworpen met een grondig evaluatiesysteem dat zowel externe feedback als participatieve evaluatie omvat, met als doel potentiële mogelijkheden voor institutionalisering te onderzoeken. De diverse achtergronden en interesses van de studenten worden ingezet om communicatieve creativiteit te bevorderen, waardoor de uitkomsten van het project worden versterkt. Inclusiviteit wordt breed bedoeld en omvat socioculturele, onto-epistemische en cognitieve diversiteit. Door het vergroten van het zelfvertrouwen en het gevoel van verbondenheid van studenten met de academische wereld, heeft INM het potentieel om bij te dragen aan het succes van studenten in hun studie, hun retentie in de academische wereld te vergroten en studenten in staat te stellen te communiceren met diverse doelgroepen. De effecten zullen niet alleen de kansen van studenten op de arbeidsmarkt vergroten, maar zullen ook een verrijking betekenen voor de universiteit in termen van diversiteit, complexiteit en outreach.

Projectteam: Dr. Luisa Cortesi (projectleider, medewerker), Nina Swen (medewerker), Daniele Rossi Doria (medewerker), Isbah Hameed (medewerker), Birenda Singh (medewerker), Haris Zargar (medewerker)

Het INM projectteam.

Grades and Student Origin

Het project “Grades and Student Origin” zal de huidige en vroegere beoordelingspraktijken van twee EUR faculteiten (i.e., ISS en ESSB) evalueren. Het begrijpen van de huidige onderwijspraktijken en de ervaringen van internationale studenten is belangrijk voor het waarborgen van gelijkheid in onderwijskansen voor studenten met verschillende sociaaleconomische en culturele achtergronden, en voor het ondersteunen van academisch succes en welzijn van studenten. Resultaten van het project zullen worden gedeeld met belangrijke stakeholder groepen, zoals onderwijsdirecteuren, D&I teams, onderwijs en leercommissies en studentenvertegenwoordigers. Ook zullen beleidsaanbevelingen worden gedaan voor toepassing binnen bredere EUR structuren.

Projectteam: Dr. Elissaios Papyrakis (projectleider, medewerker), Margarita de Vries Mecheva (medewerker), dr. Matthias Rieger (medewerker), prof. Marisse Born (medewerker), Sanjay van Buel (medewerker), Arpan Sagar (extern)

Vijf mensen staan naast elkaar te poseren voor de foto.

Association of Students of African Heritage (ASAH)

De Association of Students of African Heritage (ASAH) is een studentenvereniging, opgericht in 2006 door studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). Het 17e bestuur van deze vereniging zet hun nalatenschap voort met als voorname doel studenten van Afrikaanse afkomst een stem en vertegenwoordiging te geven zowel op de EUR als in Nederland.

ASA organiseert jaarlijks de ASAH Summit, voorheen bekend als de African Business Days. De ASAH Summit is met haar geschiedenis een van de grootste bijeenkomsten van Afrikaanse studenten in Nederland. Tijdens de Summit worden studenten en jonge professionals blootgesteld aan unieke perspectieven op carrièremogelijkheden in Afrika. In mei 2023 organiseert het bestuur de derde editie van de ASAH Summit met als thema ‘The Power of Africa’. De Summit omvat een markt waar verschillende bedrijven zich presenteren, een paneldiscussie en verschillende workshops die worden gegeven door bedrijven als McKinsey en Rabobank.

Projectteam: Auguste Ouedraogo (projectleider, student), Cedrick Badibanga (student), Sofia Coral (student), Tobi Oluwajimi (student), Elisa Weehuizen (student)

Het bestuur van ASAH 2022.

Blossoming Tulips: A contribution to diversity and inclusion (Mozaik)

In Rotterdam zijn veel studenten met een Turkse achtergrond. Voor velen van hen is studeren aan een universiteit ongewoon of nieuw, omdat hun ouders veelal als immigranten naar Nederland zijn gekomen en zich op het kruispunt van de Turkse en Nederlandse cultuur en taal voelen. De Mozaik Student Association (hierna Mozaik genoemd) heeft tot doel Turkse en niet-Turkse studenten samen te brengen met sociale, culturele, educatieve en professionele evenementen.

Het doel van dit project is om studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) in contact te brengen met werk- en/of stagemogelijkheden. Hiervoor zullen wij op de EUR een arbeidsmarkt organiseren waar studenten de kans krijgen om te netwerken met oud Mozaik leden die nu op de arbeidsmarkt werken. Tijdens het eerste deel van de arbeidsmarkt zullen voormalige Mozaik leden hun ervaringen delen over hun studententijd en hun intrede op de arbeidsmarkt. Het tweede deel bestaat uit een markt met stands van voormalige Mozaik leden, waar studenten de gelegenheid krijgen om voormalige Mozaik leden te ontmoeten en met hen te netwerken. Door het opbouwen van hun netwerk buiten de universiteit vergroten de studenten hun kansen op de arbeidsmarkt.

Projectteam: Selda Sahin (projectleider, student), Furkan Ertekin (student), Pelin Yilmaz (student), Özkan Çağlayan (student), Doğukan Demirbüken (student)

Het bestuur van Mozaik 2022. Poster van alumni event van de Mozaik studentenvereniging.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen