Onderzoek

Academisch Outreach Programma
V Building en Polak Building.

Het Academisch Outreach Programma is gebaseerd op een evidence-based aanpak. Bij het ontwikkelen van outreach programma’s en activiteiten maken wij gebruik van internationale en nationale wetenschappelijke inzichten en best-practices. Ook onderzoeken wij de implementatie en impact van onze programma’s en activiteiten. Met ons onderzoek hopen wij niet alleen de positieve maatschappelijke bijdrage van ons programma steeds groter te maken; ook hopen wij bij te dragen aanmeer wetenschappelijke kennis over de effectiviteit en werkingsmechanismen van outreach programma’s.

Zo kijken wij bijvoorbeeld niet alleen naar óf onze outreach programma’s effect hebben, maar ook op welke manier zij effect hebben en voor welke kinderen en jongeren zij effect hebben. Op basis van onze bevindingen kunnen wij onze eigen outreach programma’s en activiteiten verbeteren en aanbevelingen doen voor de ontwikkeling van nieuwe outreach programma’s. Wij voeren wetenschappelijke studies uit binnen een aantal onderzoekthema's.

Kansengelijkheid in het onderwijs

Kansenongelijkheid in het onderwijs is een complex probleem. De factoren die hieraan bijdragen zijn zeer divers, werken op verschillende niveaus (bijvoorbeeld kind, gezin, school, wijk, samenleving) en beïnvloeden elkaar onderling. Met ons onderzoek naar kansen(on)gelijkheid in het onderwijs streven wij ernaar meer inzicht te krijgen in deze factoren met als doel aangrijpingspunten te vinden voor outreach programma’s en activiteiten die wij ontwikkelen en aanbieden. 

Implementatie en effectiviteit van outreach programma’s

Met ons onderzoek naar de implementatie en effectiviteit van outreach programma’s beogen wij in kaart te brengen welke van onze programma’s effectief zijn, welke factoren rondom de implementatie van invloed zijn op de effectiviteit en voor wie de programma’s effectief zijn. Het doel van deze studies is om ons aanbod verder te ontwikkelen en nog meer positieve impact te maken. Voor deze studies maken wij o.a. gebruik van vragenlijsten, observaties, focusgroepen en interviews.

Student-docenten

Onze student-docenten, rolmodellen voor de kinderen en jongeren, vormen een belangrijke sleutel in het succes van ons outreach programma. Gedurende het jaar nemen de studenten deel aan trainingen, volgen zij workshops en doen zij mee aan sociale activiteiten. Met ons onderzoek naar student-docenten onderzoeken wij de ontwikkeling van onze student-docenten over een schooljaar. Ook meten wij de effecten van onze trainingen en andere activiteiten. Daarnaast doen wij onderzoek bij de leerlingen: zien zij onze student-docenten als rolmodellen? Dit onderzoek doen wij via vragenlijsten, interviews en observaties in de klas.

Studentsucces

Bij het werken aan (meer) inclusieve studentvoorzieningen op de EUR is het belangrijk om inzicht te verkrijgen in de ervaringen, behoeften en wensen van diverse studentengroepen op onze universiteit. Wij doen daarom onderzoek naar deze thema’s via vragenlijsten, focusgroepen en interviews onder studenten op de EUR.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen