Wil je meer te weten komen over de nieuwste onderwijsontwikkelingen en tegelijkertijd leren van collega's van andere universiteiten? Dan is dit je kans om deel te nemen aan workshops en cursussen van verschillende grote universiteiten in Nederland.
Als universitair onderwijzend personeel kun je jezelf ontwikkelen via een nationaal aanbod dat is samengesteld door zes Nederlandse universiteiten. Van Rotterdam tot Maastricht, van Amsterdam tot Groningen: op verschillende locaties en data zijn er in 2024 face-to-face bijeenkomsten, online cursussen, webinars en hybride evenementen. Hierdoor kun je je als universitair (onderwijzend) personeel verder verdiepen in actuele thema’s als innovatieve technologie, diversiteit en inclusie, toetsing, sustainable development goals of interdisciplinair onderwijs. De zes instellingen maken het mogelijk voor docenten om te kiezen uit een rijk, gevarieerd aanbod dat past bij de eigen ontwikkeling en belangstelling, zonder dat je aan een vaste locatie gebonden bent.
Waar moet je aan voldoen om mee te doen?
- Je bent werkzaam bij een van de aangesloten universiteiten (Open Universiteit, Radboud Universiteit Nijmegen, Maastricht University, Vrije Universiteit Amsterdam, Erasmus Unversiteit Rotterdam, of de Rijksuniversiteit Groningen).
- In de meeste gevallen is het van meerwaarde wanneer je je Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) hebt behaald.
- Bepaalde onderdelen uit het gezamenlijke aanbod worden alleen in het Nederlands of Engels aangeboden. Voor deelname aan deze onderdelen is het vereist dat je de die taal machtig bent.
Het aanbod voor de tweede helft van 2024 is bekend en wordt regelmatig geüpdatet. Hieronder vind je het aanbod van de aangesloten universiteiten. Klik hier voor het EUR-aanbod.
Heb je deelgenomen aan een cursus, workshop of webinar van een andere deelnemende universiteit? Dan horen we graag wat je ervan vond! Vul het korte evaluatieformulier in.
Generatieve AI zoals AI Chatbots hebben een grote impact op hoe studenten leren en hoe hun toekomstige beroep eruitziet. Hoe ga je daarmee om?
Leer in deze korte workshop voor docenten, opleidingsdirecteuren of coördinatoren over het VU-beleid en de VU-CTL-aanbevelingen over de inzet van generatieve AI in het onderwijs en krijg waardevolle ideeën over het effectief, maar vooral verantwoord, integreren in je programma of cursus.
Aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam
Datums en tijden: 3 december 2024, 11:00 - 12:30
Taal: Nederlands, tenzij iemand Nederlands niet machtig is – dan Engels
Uitvoering: hybride
Kosten: gratis
Wil je je studenten meer betrekken, de impact van je onderwijs vergroten en het tijd besparen bij het ontwerpen van je cursussen? Betrokken zijn bij open onderwijs zou het antwoord kunnen zijn.
Tijdens dit webinar geven we informatie om je te helpen met het volgende:
- Wat zijn de concepten van open onderwijs en open leermaterialen.
- Waarom en wanneer kan het gebruik van open leermaterialen en -praktijken helpen bij het transformeren van onderwijs.
- Waar vind je open leermaterialen?
- Hoe kun je open leermaterialen en -praktijken effectief implementeren in je onderwijs.
- Wie kun je helpen op je open onderwijsreis.
Aangeboden door: Rijksuniversiteit Groningen
Datums en tijden: volgt
Taal: Engels
Uitvoering: online webinar
Kosten: gratis
In deze workshop duiken we samen in de wereld van educatieve video's en onderzoeken we wat deze video's nu echt van hoge kwaliteit maakt. We beginnen met een verkenning van de opvattingen van de deelnemers over wat een goede educatieve video kenmerkt. Aan de hand van voorbeelden brengen we kwaliteitscriteria in kaart.
Vervolgens introduceren we een theoretisch kader waarin deze criteria overzichtelijk worden gegroepeerd in vijf dimensies. Hiermee gaan de deelnemers zelf aan de slag: ze beoordelen hun eigen video's aan de hand van een checklist die deze vijf dimensies omvat.
Tijdens de gezamenlijke bespreking van de video’s voegen de presentatoren een extra laag aan het theoretisch kader toe wat antwoord kan bieden op de vraag waarom mensen hetzelfde product soms heel anders beoordelen in termen van kwaliteit.
We sluiten de workshop af met prikkelende vragen die je mee naar huis neemt, zodat je na afloop nog verder kunt nadenken over hoe je de kwaliteit van educatieve video's kunt blijven verbeteren.
Aangeboden door: Open Universiteit
Datums en tijden: Op aanvraag. Vanaf 6 inschrijvingen nemen we contact op met de deelnemers om een moment te plannen.
Taal: Nederlands en Engels zijn allebei mogelijk
Uitvoering: Online of Face2Face
Kosten: gratis
Meer informatie en inschrijving: stuur voor meer informatie een e-mail naar docentprofessionalisering@ou.nl
Hoe zie jij jezelf tijdens een supervisie proces: ben jij een delegator, expert, coach of misschien kritische vriend? Ben je opzoek naar tools om jouw studenten nog beter te begeleiden in het uitdagende scriptie proces?
Als begeleider speel je een sleutelrol in het succes van studenten. Deze cursus bied je de tools en strategieën om je supervisievaardigheden te verbeteren en effectief mentorschap te bieden. Leer meer over verschillende begeleidingsrollen, veelvoorkomende uitdagingen en hoe je waardevolle feedback geeft aan je student. Start nu en leer in deze korte module hoe je je begeleidingsvaardigheden naar een hoger niveau tilt.
Aangeboden door: Universiteit Leiden
Datums en tijden: elk moment te starten (zelfstandig)
Taal: zowel beschikbaar in het Nederlands als in het Engels
Uitvoering: online
Kosten: gratis
Meer informatie en inschrijving: stuur een mail naar trainingoffice@llinc.leidenuniv.nl onder vermelding van je naam, instituut, voorkeurstaal (Nederlands/Engels) en onderwerp: “aanmelding module Scripties begeleiden – PDE”. Vervolgens krijg je een link toegestuurd naar de e-learning module die je in je eigen tijd zelfstandig kan doorlopen.
Leer Nederlands (de basis). De cursus duurt drie weken en helpt je om:
- Jezelf voor te stellen aan andere studenten en ze te leren kennen;
- Te praten over je familie, vrienden, werk en studie;
- Het leven in Nederland te ervaren.
Spreek, schrijf en versta Nederlands
Tijdens de cursus leer je Nederlandse uitdrukkingen, begroetingen, woordenschat, getallen, spelling en grammatica. Aan het einde van de cursus zul je in staat zijn om bekende woorden en zinnen over jezelf en je gezin te herkennen. Je leert om eenvoudige zinnen te gebruiken om te beschrijven waar je woont en te praten over de mensen die je kent. Ten slotte kun je korte teksten schrijven, zoals een e-mail, of formulieren invullen met persoonlijke gegevens. De nadruk ligt op receptieve vaardigheden zoals lezen en luisteren.
Deze cursus is beoordeeld als één van de beste online cursussen aller tijden door online cursusaggregator Class Central.
Aangeboden door: Rijksuniversiteit Groningen
Datums en tijden: Je kunt op elk moment beginnen (zelfstandig)
Taal: Engels
Uitvoering: MOOC
Kosten: gratis (afronden binnen drie weken, geen certificaat) of €75 voor deelnemers die een certificaat willen of langer dan drie weken willen studeren.
Het doel van deze cursus is om je inzicht te geven in hoe de wereld in elkaar zit voor iemand die autistisch is, en welke uitwerkingen dat heeft op het onderwijs. Daarmee ontwikkel je het vermogen om je in te leven in autistische studenten. De cursus geeft richtlijnen voor het autisme-inclusief maken van onderwijs, met concrete voorbeelden van hoe je die richtlijnen kunt toepassen. De richtlijnen worden begrijpelijk doordat je eerst inzicht in autisme hebt gekregen.
Aangeboden door: Open Universiteit
Datums en tijden: Op elk moment te beginnen en zelfstandig te doorlopen.
Taal: Nederlands
Uitvoering: online
Kosten: gratis
Onder studenten en docenten bestaat verwarring over hoogbegaafdheid. Er is geen duidelijke definitie, terwijl er veel aannames zijn over hoogbegaafdheid, zoals het idee dat een hoogbegaafde student altijd hoge cijfers haalt en nooit vastloopt. In feite is hoogbegaafdheid niet alleen mentale scherpzinnigheid of cognitief vermogen, maar het is een geheel van kenmerken, waaronder gevoeligheid, twijfel en het stellen van (te) ambitieuze doelen. Hoewel hoogbegaafde studenten dezelfde problemen noemen als hun medestudenten, wordt er door deze kenmerken een extra laag complexiteit toegevoegd, wat hun welzijn en academische prestaties negatief kan beïnvloeden.
In de eerste helft van de sessie verkennen we de vooroordelen en valkuilen van hoogbegaafdheid. In het tweede deel bespreken we manieren waarop hoogbegaafde studenten ondersteund kunnen worden door enkele nuttige hulpmiddelen voor het coachen van deze studenten te verkennen. Er zijn overeenkomsten in kenmerken tussen hoogbegaafdheid en gedrags-, emotionele en angststoornissen zoals AD(H)D. In deze bijeenkomst zullen we ook hier meer licht op werpen. Inzicht hierin kan hoogbegaafde studenten helpen hun talenten te ontwikkelen en te gedijen in het (academische) leven.
Aangeboden door: Universiteit Maastricht
Datums en tijden: 25 november 2024, 13:00 – 17:00
Taal: Engels
Uitvoering: Fysiek on campus - EDLAB Maastricht University Teaching & Learning Centre. Sint Hubertuslaan 12, Maastricht.
Kosten: gratis
Wil je bestaande hoorcolleges updaten of een heel nieuw college opzetten? Wil je weten wat ál jouw studenten nodig hebben om de collegestof te begrijpen? Volg de online module Toegankelijke hoorcolleges in drie stappen om te bepalen hoe je jouw college(s) kan laten aansluiten bij de neurodiverse groep studenten in jouw cursus.
Aangeboden door: Universiteit Leiden
Datums en tijden: je kunt op elk moment beginnen (zelfstandig)
Taal: Engels
Uitvoering: Online
Kosten: geen, open-access toegankelijk
Meer informatie en inschrijving: stuur een mail naar: trainingoffice@llinc.leidenuniv.nl onder vermelding van je naam, instituut, voorkeurstaal (Nederlands/Engels) en onderwerp: “aanmelding module Toegankelijke Hoorcolleges in Drie Stappen”. Vervolgens krijg je een link toegestuurd naar de e-learning module die je in je eigen tijd kan doorlopen.
In deze MOOC werk je aan je eigen beoordelingsproducten via opdrachten. Zo maak je bijvoorbeeld een toetsplan voor je eigen cursus. Daarnaast word je onderdeel van een wereldwijde learning community van docenten in het hoger onderwijs.
Deze MOOC biedt instructievideo’s, interviews met experts en met docenten, animaties en checklists. In aanvulling hierop vind je in de MOOC oefeningen, toetsopdrachten en discussies.
Aangeboden door: Erasmus Universiteit Rotterdam
Datums en tijden: Om de 8 weken is het mogelijk om aan te melden en te starten met de MOOC.
Taal: Engels
Uitvoering: MOOC
Kosten: gratis
Je gaat tijdens de cursus in gesprek over waarom onderwijs en wetenschap de belangrijkste drijfveren voor duurzaamheid zouden moeten zijn. Daarnaast leer je over manieren om studenten niet alleen met de vereiste kennis uit te rusten, maar ook met de nodige vaardigheden voor de toekomst.
De cursus biedt stof tot nadenken en ruimte voor discussie. Als deelnemer zul je geïnspireerd raken en ideeën ontwikkelen over hoe je het onderwerp ‘duurzame ontwikkeling’ kan integreren in je eigen lessen, zelfs als je niet veel tijd hebt om grote aanpassingen te maken.
Aangeboden door: Radboud Universiteit Nijmegen
Datums en tijden: 23 januari 2025, 11:30-14:30
Taal: Engels, tenzij alle deelnemers Nederlands spreken
Uitvoering: op campus in Nijmegen
Kosten: gratis
In deze workshop worden gemakkelijk toe te passen methoden behandeld om je cursus meer activerend en blended te maken.
Je wordt voorzien van vijf praktische tips. Docenten die deze tips al hebben geïmplementeerd zijn erg blij met de resultaten, net als hun studenten!
Aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam
Datum en tijd: 28 januari, 2025 11:00 - 12:30
Taal: Nederlands, tenzij iemand Nederlands niet machtig is – dan Engels
Uitvoering: Online
Kosten: gratis
In deze workshop krijg je begeleiding bij het verbeteren van je onderwijs door gebruik te maken van storytelling, video's, interviews en andere technieken uit de tv-industrie. Of ze nu online of face-to-face les krijgen, studenten leren beter in een stimulerende omgeving. Het is de verantwoordelijkheid van de docent om die omgeving te creëren met prestaties, de cursusinhoud en de positieve energie die bij het ‘publiek’ wordt opgewekt.
Dit kan je bereiken met makkelijk aan te leren technieken uit de tv-industrie. Lesgeven en leren kan veel leuker zijn – als je de juiste aanpak kent! Tv-producent en trainer mediavaardigheden Julian Dismore laat je kennismaken met verschillende manieren om je lezingen en lesmateriaal boeiender te maken met behoud van de academische standaard. Oefeningen, discussies en rollenspellen helpen je om je aanpak aan te scherpen.
Er zijn talloze manieren waarop je je presentaties tot leven kunt brengen. Presentatievaardigheden zoals passie, lichaamstaal en tempo kun je allemaal snel en effectief verbeteren. Julian heeft veel ervaring met het aantrekkelijk maken van zelfs de droogste onderwerpen voor een prime time tv-publiek, dus hij is ervan overtuigd dat hij kan helpen om elke academische inhoud boeiend te maken - met de juiste aanpak.
Aangeboden door: Universiteit Maastricht
Datum en tijd: 11 november 2024, 13:30 - 16:00
Trainer: Julian Dismore
Taal: Engels
Uitvoering: online via Zoom
Kosten: gratis
Centraal in deze workshop staat het succesvol begeleiden van (individuele) studenten. Een bijzonder aspect hierbij is de rol van de online begeleider. Veel docenten onderhouden immers op afstand contact met studenten: via telefoongesprekken, e-mail en zoom of tijdens virtuele klassen.
Tijdens de bijeenkomst behandelen we enkele theoretische aspecten en oefenen we met fundamentele omgangs- en gesprekstechnieken, feedbackregels in rollenspelen en discussies over bronnen en videoclips. Daarbij zoeken we zo veel mogelijk aansluiting bij situaties in de eigen praktijk. Centraal staat steeds dat ieder zo effectief mogelijk zijn sterke kanten voor (online) individuele begeleiding optimaliseert.
Aangeboden door: Open Universiteit
Datum en tijd: Op aanvraag. Vanaf 4 inschrijvingen nemen we contact op met de deelnemers om een moment te plannen. Bij interesse, stuur een e-mail naar docentprofessionalisering@ou.nl.
Taal: Engels of Nederlands
Uitvoering: online of offline
Kosten: gratis
Leer in deze workshop 10 manieren om met minder inspanning dezelfde kwaliteit van onderwijs (of beter) te realiseren.
In deze workshop verkennen we een tiental eenvoudige methoden om de tijd die nodig is voor het uitvoeren van onderwijs, met name het beoordelen van studentenwerk, te verminderen. Zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van je onderwijs.
Aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam
Datum en tijd: 14 januari 2025, 11:00 - 12:30
Taal: Nederlands, tenzij iemand Nederlands niet machtig is – dan Engels
Uitvoering: Hybride
Kosten: gratis
Deze cursus richt zich in de eerste plaats op het ondersteunen van zowel beginnende als meer ervaren doctoraatsbegeleiders in hun belangrijke en uitdagende rol. De cursus kan ook relevant zijn voor beleidsmakers en trainers binnen wetenschappelijke instellingen.
Aan het einde van de cursus ben je in staat om:
- De belangrijkste momenten en fasen in het promotietraject te identificeren;
- Je eigen rol en gedeelde verantwoordelijkheid als promotor te beoordelen;
- Te experimenteren met tools en methodes om de effectiviteit van doctoraatsbegeleiding te verbeteren;
- Effectieve interactietechnieken toe te passen in gesprekken met de promovendus;
- Om te gaan met verwachtingen en het formuleren van doelen te verbeteren;
- Te reflecteren op je professionele ontwikkeling als doctoraatsbegeleider in de academische context;
- Bewustzijn te tonen van je eigen waarden, kwaliteiten en valkuilen; evenals bewustzijn over het zijn van een rolmodel voor je doctoraatsstudenten.
Aangeboden door: Rijksuniversiteit Groningen
Data en tijden: je kunt op elk moment beginnen (zelfstandig). Meer informatie en inschrijven via Successful PhD supervision - Online Course (futurelearn.com).
Taal: Engels
Uitvoering: online
Kosten: gratis (afronden binnen drie weken, geen certificaat) of €75 voor deelnemers die een certificaat willen of langer dan drie weken willen studeren.
Op het eerste gezicht zullen we het er allemaal over eens zijn dat reflecteren op je praktijk een belangrijk instrument is om je voortgang en professionele groei te begrijpen en te monitoren. Dit maakt professionalisering zinvol. Maar wat is reflectie precies? Waarom is het belangrijk en welke nuttige modellen kunnen je helpen om effectief te reflecteren? In deze 2-uur durende workshop gaan we dieper in op deze vragen en belichten we het belang van reflectie in de professionele ontwikkeling van docenten en leerlingen.
Aangeboden door: Universiteit Maastricht
Datum en tijd: 2 december 2024, 09:00 - 11:00
Taal: Engels
Uitvoering: Fysiek on campus bij EDLAB Maastricht University Teaching & Learning Centre. Sint Hubertuslaan 12, Maastricht.
Kosten: gratis
Op donderdag 21 november 2024 organiseert de Open Universiteit de Dag van het Onderwijs. Dit evenement, van en voor alle betrokkenen bij het onderwijs aan de OU, is een moment om te laten zien waar de OU-docenten trots op zijn. Tijdens deze dag worden ook de prestigieuze prijzen uitgereikt voor het Product en de Docent van het Jaar 2024.
Op deze dag staan interessante workshops/presentaties op het programma. Enkele smaakmakers zijn: Autisme, Community vorming in het onderwijs, Gebruik van multimedia, AI. Het definitieve programma zal rond eind september bekend zijn.
Aangeboden door: Open Universiteit
Datum en tijd: 21 november 2024, 9:30-16:00
Taal: Nederlands en Engels (afhankelijk van welke workshop)
Uitvoering: online en offline
Kosten: gratis
Meer informatie en inschrijving: Het definitieve programma en bijbehorende workshops worden vanaf oktober bekend. Heb je interesse om deel te nemen aan de dag stuur dan een mail naar dagvanhetonderwijs@ou.nl. Op het moment dat het programma bekend is en inschrijving mogelijk zullen wij dan een link toesturen. Tevens zal er een bericht worden geplaatst op LinkedIn.
Cursusaanbod Erasmus Universiteit Rotterdam
Onderstaande MicroLabs zijn vanuit EUR opengesteld voor de aangesloten universiteiten. Als EUR-docent kun je je aanmelden via het aanmeldsysteem. Geen EUR-docent? Meld je dan aan door een e-mail te sturen naar training@risbo.eur.nl.