CLI’s missie in de praktijk: de communities

De Community for Learning & Innovation (CLI) is ervan overtuigd dat er voor het realiseren van innovatieprojecten een continu gesprek nodig is tussen stakeholders, zoals de docenten, studenten en professionele support.

De CLI heeft het gesprek ingebed in netwerkevenementen en drie verschillende soorten communities, waarin de uitwisseling van ideeën gepaard gaat met het ontwikkelen van praktische voorstellen: (1) de communities of practice, (2) de community van Learning & Innovation consultants, en (3) de community van Students-for-Students (S4S).

1. Communities of Practice

In 2020 sloegend de CLI en de afdeling Academische Zaken (AZ) de handen ineen om Communities of Practice (CoP's) op te richten. De CoP's focussen zich op de drie hoofdthema's in Strategy2024: persoonlijke en professionele ontwikkeling van studenten, innovatiecapaciteit van docenten, en gepersonaliseerd en online leren[1]. Het belangrijkste doel van elke CoP is het faciliteren van uitwisselingen tussen de faculteiten die werken aan innovatieprojecten om de strategische thema's te realiseren. De community reflecteert kritisch op plannen voor onderwijsvernieuwing en de manieren waarop deze in de praktijk worden gebracht.

Bovendien willen de CoP's bijdragen aan de tussentijdse evaluatie en eindevaluatie van de facultaire projecten. Elke community bestaat uit docenten en ondersteunend personeel van verschillende faculteiten en wordt geleid door een academic lead, een senior staflid met ervaring in het onderwerp van de community. De academic lead werkt nauw samen met een vicedecaan, academic director of sponsor om de doelstellingen van de CoP te realiseren.

Personal and Professional Development of Students

Academic leadJamie van der Klaauw (ESPhil)
Vice-deanprof.dr. Liesbeth Noordegraaf-Eelens (ESPhil)

The Community Personal and Professional Development (CPPD) is een community van professionals uit het hoger onderwijs die zich bezighouden met een collectief, doorlopend reflectief onderzoek.

Deze community richt zich op het strategische doel van het opleiden van studenten:

  • het ontwikkelen van vaardigheden om zelfbewustzijn te bevorderen, waardoor studenten worden wie ze zijn of willen zijn (reflectie)
  • Het aanreiken van tools om de persoonlijke professionele identiteit te ontwikkelen (dat wil zeggen kennis, vaardigheden, waarden en manieren van zijn) (actie).

Het voortdurende leren van het personeel in de CPPD met betrekking tot de persoonlijke en professionele ontwikkeling van studenten moet leiden tot een verbeterde kwaliteit van het onderwijs, zodat de ontwikkeling van de persoonlijke professionele identiteit van studenten ingebed is in het hele BA- en MA-curriculum. Daarom verschuift CPPD van (voorspellers van) studiesucces naar studiesucces tijdens en na de universiteit.

Faculteiten en universiteitsbrede programma's (bijvoorbeeld student well-being en Impact at the Core) voeren (innovatie)projecten uit op het gebied van vaardighedenonderwijs en oriëntatie op de arbeidsmarkt. De agenda van CPPD omvat de overkoepelende problemen die in alle faculteiten voorkomen. Hoe trainen we studenten bijvoorbeeld om na te denken over hun persoonlijke en professionele vaardigheden en welke instrumenten hebben we nodig om studenten kritisch na te laten denken over hun persoonlijke professionele identiteitsontwikkeling?

Innovation Capacity of Lecturers

Academic leaddrs. Remy Fermont (CLI/Risbo)
Academic directorprof.dr. Jeroen Jansz (CLI)

De Community Innovation Capacity of Lecturers (CIC) wil manieren verkennen, implementeren en evalueren om het innovatievermogen van docenten te vergroten. 

Het doel is om docenten tot sleutelfiguren te maken bij het realiseren van de strategische doelen, met betrekking tot toekomstgericht onderwijs. De CIC ontwikkelt voorstellen hoe de taken van docenten verder kunnen worden ontbundeld. Ontbundeling wordt mogelijk gemaakt door het netwerk van L&I-consultants in de faculteiten en de ondersteuning die wordt geboden door de CLI, maar omvat ook de toepassing van technische oplossingen.

De CIC richt zich met name op het specificeren van het soort ondersteuning dat docenten nodig hebben in verschillende onderwijsfasen (van ontwerp tot beoordeling) en tijdens verschillende fasen in hun onderwijscarrière. Ten slotte investeert de CIC in het ondersteunen van docenten om inspirerende leiders te worden, die hun collega-docenten en professionele supporters kunnen betrekken bij toekomstgericht onderwijs.

Personalised and Online Learning

Academic leadMirjam van de Woerdt (CLI)
Academic sponsordr. Björn de Koning

De Community Personalised and Online Learning (CPOL) houdt zich bezig met het ontwikkelen van gepersonaliseerde vormen van onderwijs met een focus op hoe digitale technologie kan bijdragen aan personalisatie.

De facultaire plannen die gericht zijn op het verbeteren van online leren, gebruiken over het algemeen een blended format. De pandemie COVID-19 versnelde de ontwikkeling van online onderwijs. CPOL houdt kritisch bij welke online leerinstrumenten het academisch onderwijs aantrekkelijker maken. De community investeert ook in het verbeteren van online assessments door bijvoorbeeld te vragen hoe schaalbare digitale vormen van feedback en formele assessment kunnen worden ontwikkeld.

2. Learning & Innovation consultants

De community is samengesteld uit Learning & Innovation consultants en andere professionele supporters die in dienst zijn van de verschillende faculteiten, Professional Services (PS) of de CLI. Zij komen regelmatig bijeen en combineren innovatieve ideeën met praktische reacties op uitdagingen in het onderwijs.

3. Students-for-Students (S4S)

De Students-for-Students (S4S) community wordt gerund door studenten, terwijl CLI de middelen levert. S4S stimuleert en faciliteert studentenprojecten die bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs binnen en naast het officiële curriculum.

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met de Community for Learning & Innovation.

E-mailadres
cli@eur.nl

[1] De CoP's houden zich bezig met strategieprojecten in de faculteiten. Daarnaast zijn er drie strategische projecten die actief zijn op het centrale niveau van de EUR: Student Wellbeing, Impact at the Core en ErasmusX.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen