Van schilderij tot shoarmatent - Kunst & Cultuur

Een wandeling met Florian Cramer, Lieuwe Zelle & Gerson Kronstadt

Een rechthoekige ruimte met strakke witte muren, geblindeerde ramen waar kunstwerken netjes op een rijtje hangen, en men met gedempte stem spreekt: de welbekende ‘white cube’ is hét sjabloon voor de westerse kunstwereld. Hoe up-to-date is deze kijk op kunst? En hoe overleef je als klein initiatief in de cultuursector? Dat en meer, hoor je in deze aflevering!

In deze aflevering praten we met lector Florian Cramer van de Willem de Kooning Academie. Traditionele opvattingen over kunst bepalen volgens hem nog té veel het beleid en de geldverdeling. Het gevolg: te weinig ruimte voor nieuwe, innovatieve projecten die het diverse imago van onze stad reflecteren. Maar ze zijn er wel! We gaan langs bij kunstinstelling WORM, waar radiomakers Lieuwe Zelle en Gerson Kronstadt vertellen hoe zij die ouderwetse kaders de baas zijn geworden.

Uit de podcast

"Het is heel belangrijk dat kunst altijd een woord met een vraagteken is. En dat het een vraagteken blijft. We gaan hier geen antwoord op vinden en als we denken dat gevonden te hebben, dan zijn we fout bezig."

Florian Cramer

Lector aan de Willem de Kooning Academie

We starten de wandeling met Florian in de Witte de Withstraat, waar hij al gauw over de traditionele opvatting van kunst begint. Volgens hem is deze niet meer van deze tijd en moeten we de definitie en kaders ervan herzien. Niet alle ideeën passen volgens hem binnen de bekende witte muren van musea - ze vragen ook om nieuwe ruimtes. Hoewel het uitzonderingen zijn in Rotterdam, zijn deze ruimtes er wel.

Een goed voorbeeld is WORM, een plek voor alternatieve kunstproductie, experimentele manieren van leven en kennisontwikkeling. Lieuwe legt ons uit hoe bij WORM de deur wagenwijd openstaat, onder het mom van ‘gewoon doen’. Ook gaan we een blokje om, richting de Kunsthal. Daar wacht Gerson ons op. Hij vertelt over zijn visie op kunst en het project All You Can Art waarmee hij ruimte voor nieuwe ruimtes creëert. 

We eindigen de aflevering met Florian en Lieuwe. Wat  is belangrijk voor de toekomst van de kunst- en cultuursector? Bestaat de ideale kunstinstelling eigenlijk wel? Je hoort het in de allerlaatste aflevering van het tweede seizoen.

Over de gasten

Florian Cramer
Lector in 21ste Eeuwse Visuele Cultuur en Autonomie bij de Willem de Kooning Academie

Florian is als lector verbonden aan het Piet Zwart Institute. Op onderzoeksvlak specialiseert hij zich in Autonomous Practices, waarin nieuwe manieren worden onderzocht voor het definiëren en creëren van autonomie in de kunsten en andere disciplines, vaak in tegenstelling tot traditionele, Westerse paradigma's van esthetisch en artistiek eigenaarschap.

Romy Zhang

Lieuwe Zelle
Radiomaker en organisator bij Stichting WORM

Lieuwe's carrière bij WORM begon bij The Performance Bar waar hij als performer, muzikant en verhalenverteller optrad. Toen Lieuwe het idee opperde om iets met de radio te gaan doen, rolde het balletje verder. Zo behoren ze nu tot de erkende stations op de wereld op het gebied van alles dat apart is.

Romy Zhang

Gerson Kronstadt
Kunstenaar

Gerson is een maatschappelijk betrokken kunstenaar en samen met Lieuwe een van de eerste radio-makers bij WORM. Hij is alumnus van het Instituto Buena Bista, IBB, een kunstopleiding op Curaçao. Hij doet mee aan All You Can Art, een samenwerking van de Kunsthal met IBB. All You Can Art is een atelier, tentoonstelling en Summerschool in een, waarbij iedereen - echt iedereen - wordt uitgenodigd om kunst te maken, te experimenteren, te leren, te inspireren en te ontdekken.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen