Interview ea.
Pieter Zwart beëindigde als vierdejaars zijn studie Bedrijfskunde aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), runt nu één van de grootste en snelst groeiende internetbedrijven van ons land en weet één ding heel erg zeker: nooit gaat hij meer weg uit Rotterdam.
TEKST: Karin Koolen
FOTO’S: © Dik Nicolai
Pieter Zwart (41) is opgestaan en naar het raam gelopen. Met de handen in de zakken van zijn donkerblauwe jeans tuurt hij naar het Rotterdamse Centraal Station, pal aan de overkant van het kantoor van Coolblue. Zwarts kantoor is een oase van rust naast de kantoortuinen waar getypt, gebeld en vergaderd wordt, en waar de bureaus volstaan met blauwe dozen en koffiemokken met de inmiddels zo beroemde oranje stip. ‘Het is niet gek dat wij hier zitten,’ begint de CEO. ‘Rotterdam past ons als een jas. We delen een bepaald DNA, namelijk dat van eerlijkheid en openheid, direct communiceren, aanpakken.’
Wat betekent Rotterdam voor jou?
‘Ik kom uit Zoetermeer, maar mijn hart heb ik aan de stad gegeven. Ik ga hier ook nooit meer weg. Ik zeg weleens, Rotterdam is als whiskey; zoals je whiskey moet leren drinken, moet je aan de stad wennen. De stad heeft veel verborgen plekken, het is niet in your face. Daarnaast houd ik van uitzicht. Vanaf mijn kantoor heb ik vrij uitzicht op het CS en vanuit huis – ik woon op de Kop van Zuid – op de Maas. Ik houd van de rivier. Het is de belangrijkste ader van de stad en altijd vol leven, maar gelijktijdig ervaar ik rust als ik over de rivier uitkijk. Dat vind ik een mooi spanningsveld.’
Waarom koos je destijds – in 1996 – voor de Erasmus Universiteit?
‘Ik zal eerlijk zijn: het was eigenlijk een nonkeuze, want Bedrijfskunde is de breedste opleiding. En in Rotterdam stond de studie goed aangeschreven. Ik ging op kamers in Kralingen. Ik vond de studie leuk, maar de stad en de nacht nog leuker…’
Je bent nooit afgestudeerd; had dat daarmee te maken?
Zwart lacht: ‘Wellicht ja. Ik was toen al volop aan het ondernemen, daar ging mijn tijd en aandacht naartoe. Het leven is keuzes maken, anders kom je nergens. Samen met twee goede vrienden begon ik Coolblue, toen nog mp3man.nl geheten. Vaak zaten we al rokend en bierdrinkend plannen te maken op bierviltjes. Op zo’n avond zaten we eens in café De Dijk, bij het Oostplein. Een heleboel ideeën passeerden weer de revue en ineens was daar hét idee. Na een jaar belde ik mijn vader: ‘Pap, ik ga me een jaartje niet inschrijven op de uni.’ Na dat jaar was teruggaan geen optie. Honderd bestellingen per dag, mensen in dienst… Een tweede jaar verstreek en het ging nog harder. Vanaf toen heb ik nooit meer over een terugkeer naar de universiteit nagedacht.’
Kwam de studiekennis van pas in de eerste periode van Coolblue?
‘In het begin nog niet; ik miste de praktische vaardigheden die je als startende ondernemer nodig hebt. Nu het bedrijf zo groot is gegroeid, sluit het wél aan. Er was toen al veel aandacht voor digitale vaardigheden tijdens de studie. Dat lijkt minder te worden. Helaas.’
Je zit in het bestuur van RSM en in de Hogeschoolraad en je geeft regelmatig lezingen, ook op de Erasmus Universiteit. Welke boodschap draag je hier uit?
‘De wereld verandert rap en daar moeten we op inspelen. Dat doe je niet door de beroepsbevolking van morgen Frans of Latijn te leren; leer ze gewoon waanzinnig goed Engels, leer ze die digitale vaardigheden. Dat proces gaat te langzaam. Daar maak ik me druk om, want die digitale vaardigheden heb je straks nodig. In alles. Ik ben trouwens blij met onze nauwe banden met de Erasmus Universiteit. Veel Erasmianen werken hier.’
Tot slot, waar richt jij je pijlen op als ondernemer?
‘Ik wil blijven groeien. Klanten nóg blijer maken.’ Zwart pauzeert even en besluit dan: ‘En ik wil een voorbeeldbedrijf voor andere bedrijven worden. Dat lijkt me mooi.’