Hoe herken je nepnieuws en zorg je ervoor dat je het niet verder verspreidt? Sergül Nguyen, docent Organizational and Corporate Communication bij Erasmus School of History, Culture and Communication, vertelt erover in Cosmopolitan.
Volgens Nguyen zijn er drie soorten nepnieuws:
- disinformatie;
- misinformatie;
- en malinformatie.
Volgens Nguyen is vooral de laatste categorie van nepnieuws erg in opkomst. "Dit 'nieuws' is op het eerste opzicht heel moeilijk om te herkennen. Het staat letterlijk tussen het nieuws, en lijkt heel echt en professioneel, maar het zorgt voor de verspreiding van bevooroordeelde of onjuiste informatie of zelfs leugens."
Ze legt vervolgens ook uit dat het delen van nepnieuws niet altijd met opzet gebeurt: "Het kan per ongeluk gebeuren, omdat mensen het verhaal niet checken voor dat ze het delen. Of het wordt bewust gedaan, waarbij emoties en overtuiging een grote rol spelen. Mensen delen sneller iets wat overeenkomt met hun achtergrond en de dingen waarin ze geloven."
Lees het gehele artikel op cosmopolitan.nl.
- Promovendus
- Gerelateerde content