Zo bied je het beste corona-hulp aan aan je buren

Oudere man die wordt geholpen

Veel mensen willen nu graag hun kwetsbare buren helpen met dingen die zij nu niet meer kunnen of durven uit angst besmet te raken met het coronavirus. Maar mensen kunnen zich ook juist bezwaard voelen om om hulp te vragen of om hulp te aanvaarden. Hoe pak je het aan als je graag iets voor de mensen in je buurt wil doen?

Hulp aanbieden of om hulp vragen kan via online platforms zoals Facebookgroepen of het digitale prikbord Gewoon mensen die mensen willen helpen. Volgens een woordvoerder van dat platform bieden inmiddels ruim 40.000 mensen hun hulp aan. Daarbij valt het op dat er meer mensen zijn die hun hulp aanbieden dan mensen die om hulp vragen.

Dat is niet vreemd, vindt Lucas Meijs, hoogleraar Strategische Filantropie en Vrijwilligerswerk aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit. "Mensen vragen niet zomaar hulp via internet aan mensen die ze niet kennen", zegt hij. "Je vraagt niet: 'wie kan er voor mij boodschappen doen? De sleutel ligt onder de deurmat.' Als zo'n hulpplatform op een gemeenschap is gebaseerd waarin iedereen elkaar kent, bijvoorbeeld bij de sportvereniging of de kerk, dan is dat een stuk makkelijker."