Zelfs McDonald’s komt hier nu lenen

Fastfoodketen McDonald’s uit de Verenigde Staten, telecom- en retailconglomeraat CK Hutchison uit Hongkong en drankenfabrikant Fomento Economico uit Mexico. Deze bedrijven komen nu allemaal naar het eurogebied om geld op te halen. Ze schrijven bedrijfsleningen uit in euro’s, vaak voor het eerst. Logisch, want wie wil nu niet lenen zoals de bedrijven in de eurozone dat doen?

Unilever schreef eind april 1,5 miljard euro aan bedrijfsobligaties uit, tegen wel héél gunstige voorwaarden. Op 300 miljoen aan obligaties die in 2020 aflopen, hoeft het Brits-Nederlandse bedrijf welgeteld nul procent rente te betalen. Gratis lenen dus, voor ‘algemene bedrijfsdoeleinden’, legt Unilever uit in een persbericht. De honger van beleggers naar het schuldpapier van bedrijven is groot. Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics, voorziet ook dat er geld ‘weglekt’ uit de eurozone als steeds meer niet-Europese bedrijven in euro’s gaan lenen.

‘Bedrijven komen hierheen om goedkoop in euro’s te lenen en wisselen het geld vervolgens om in dollars. Dit kan wel een effect hebben dat de ECB zal toejuichen. De koers van de euro komt onder druk, omdat buitenlandse bedrijven de geleende euro’s meteen weer op de markt dumpen. Een lagere eurokoers is goed voor de export en dus voor de groei en de inflatie. Maar hoe groot dit effect zal zijn, valt nog te bezien.’ Aldus de Vries.

Klik hier om het volledige artikel te lezen op NRC.nl, d.d. 6 mei 2016