Zal de Super League de Premier League kunnen overtreffen?

NPO Radio 1
Thomas Peeters

In verschillende podcasts wordt Thomas Peeters, universitair hoofddocent aan Erasmus School of Economics, gevraagd naar zijn expertise over de Super League en de recente rechtszaak bij het Europese Hof. Zal de Super League de Premier League kunnen overtreffen?

De Premier League heeft miljarden euro’s tot zijn beschikking en is daarmee zeer machtig in de (Europese) voetbalwereld. Dat geld geeft de grote voetbalclubs de mogelijkheid betere spelers aan te trekken, waardoor de kijkcijfers stijgen en er meer inkomsten zijn. Dit is als het ware een sneeuwbal die blijft rollen. Een paar jaar geleden is er echter door enkele landen een tegenbeweging gestart, met hulp van een Amerikaans investeringsbureau. Toentertijd is dat de kop in gedrukt, maar op 21 december 2023 vond een rechtszaak plaats bij het Europees Hof. Want mag dat verbieden van andere competities eigenlijk wel?

Het Europees Hof heeft nu besloten dat de UEFA en FIFA de Super League niet mogen verbieden. Desondanks heeft dr. Thomas Peeters zijn twijfels of er op de korte termijn een nieuwe League uit de grond kan worden gestampt. Het is voor veel clubs nog een té grote stap om in te stappen en veel voetbalsupporters zijn nog niet overtuigd van het plan. Toch sluit Thomas Peeters de kans op een nieuwe competitie niet uit.

Universitair Hoofddocent

U kunt de hele uitzending van NPO Radio 1, 18 december 2023, hier beluisteren.

U kunt de hele uitzending van NPO Radio 1 Vroeg!, 21 december 2023, hier beluisteren.

U kunt de hele uitzending van NPO Radio 1 Nieuws en Co, 21 december 2023, hier beluisteren.