Workshop voor student team captains Pre Academic Programme

Student ambassador Raechel presenting for primary school children

“Groei gebeurt buiten onze comfortzone. Maar niet in de paniekzone! Wanneer we ons in verhitte situaties bevinden, is het belangrijk om een 'brave space' te kunnen behouden in die 'tussenruimte' (tussen comfort en paniek) die bedoeld is voor groei.”

In juli van dit jaar hebben we in samenwerking met ECHO, Expertisecentrum Diversiteitsbeleid, een workshop gegeven voor student team captains van het Pre Academic Programme (PAP), de zomerschool die de Erasmus Universiteit Rotterdam aanbiedt aan eerstejaars bachelorstudenten om hen voor te bereiden op hun eerste academische jaar. De teamcaptains hebben de belangrijke taak om deze studenten te helpen studievaardigheden en -doelen te ontwikkelen en ervoor te zorgen dat ze de academische cultuur en hun medestudenten leren kennen.

De workshop richtte zich op 'brave spaces': het begrijpen van de principes ervan, het verschil tussen brave en safe space, en de voorwaarden ervoor. In een veilige ruimte (safe space) voelen teamleden zich vrij om hun gedachten en ideeën te delen. Maar om betekenisvolle verandering te creëren, is het belangrijk om dappere ruimtes (brave spaces) te creëren waarin individuen zich op hun gemak voelen om zich kwetsbaar op te stellen en worden aangemoedigd om moeilijke gesprekken aan te gaan.

De workshop versterkte de inzichten en vaardigheden van teamcaptains, zodat zij de brave space-opdracht voor PAP-studenten kunnen leiden. Het Pre Academic Programme wordt gecoördineerd door Rowan Beijk-Huijgen en Jorian Waleson loopt van 29 juli tot en met 16 augustus.

Een warm welkom voor alle nieuwe studenten die meedoen!

More information

• Pre Academic Programme

Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) organiseert het Pre Academic Programme. Hier leer je alles om goed voorbereid aan jouw bacheloropleiding te starten.
  • IDEA Center

De Erasmus Universiteit Rotterdam viert de kracht van onze grote diversiteit aan wetenschappers, studenten en medewerkers.