Woningen met WOZ waarde tot 512.000 euro niet langer voor commerciele investeerders

Het Parool
Erasmus School of Economics

Om starters te beschermen mogen woningen met een WOZ-waarde tot 512.000 euro straks niet meer worden gekocht om te worden verhuurd. Matthijs Korevaar, universitair docent aan Erasmus School of Economics, zegt in een interview met Het Parool dat dit starters straks een voordeel gaat geven op de koopmarkt.

Korevaar deed onderzoek naar de evolutie op de woningmarkt. Volgens hem kan de nieuwe maatregel gaan doen wat het gemeentebestuur voor ogen had: woningzoekenden meer kans geven op de woningmarkt ten opzichte van commerciële beleggers. ‘Het kan zijn dat de prijsontwikkeling van woningen die onder de grens vallen, geremd worden’, zegt hij.

‘Wat je wel zal zien is dat woningen met een WOZ-waarde van meer dan die 512.000 euro nog interessanter worden voor beleggers’, zegt Korevaar. Volgens hem gaan beleggers nu mikken op juist die woningen, waardoor de prijzen daar verder kunnen stijgen. ‘Als beleggers bijvoorbeeld een vereist brutorendement hebben van 3,5% per jaar, zouden panden met een totale huuropbrengst boven de 1500 euro per maand nog rendabel kunnen zijn.’

‘Als het allemaal doorgaat moet Amsterdam goed naar de uitvoering kijken. Worden woningen niet samengevoegd om boven die 512.000 euro uit te komen? Krijg je geen pakketjes woningen? En wat je in Amsterdam veel ziet: van die echte beleggingspanden worden vaak verkocht als benedenwoning en twee etages erboven. Dan zit je altijd al op een miljoen’, aldus Korevaar in Het Parool.

Universitair Docent

Het artikel van Het Parool, 4 november 2021, kunt u hierboven downloaden.