WOinActie tijdens Opening Academisch Jaar

WOinActie

In Rotterdam presenteert voorzitter van het College van Bestuur van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) Kristel Baele bij de opening van het academisch jaar op 2 september 2019 de strategie 2024.

De alternatieve opening is een brede, landelijke protestbijeenkomst tegen de bezuinigingen in het wetenschappelijk onderwijs, als gevolg van de voorstellen van de Commissie-Van Rijn. Het College van Bestuur van de EUR onderschrijft de doelen van WOinActie. Voorts is het college het niet eens met de scheiding die de Commissie en de minister maken tussen alfa, gamma en medisch aan de ene kant, en techniek en bèta aan de andere kant.

Disciplines werken wat de EUR betreft in toenemende mate samen en hebben elkaar nodig om maatschappelijke vraagstukken op te lossen. De keuze voor de key-note speaker van de opening academisch jaar van de EUR is dan ook niet voor niets emeritus hoogleraar Donna Dickenson. Zij zal tijdens haar lezing ingaan op het belang van de relatie tussen nieuwe medische technologieën en maatschappelijke vraagstukken rond ethiek, inclusie en gelijkwaardigheid.

Rector magnificus Rutger Engels: “Het is goed dat de beide openingen naast elkaar kunnen plaatsvinden. Wij hebben bij de EUR natuurlijk geen aanwezigheidsverplichting bij onze opening. Het is aan onze studenten en medewerkers zelf om te kiezen bij welke van de twee bijeenkomsten ze aanwezig willen zijn.”