Willem Schinkel over demonstraties en De Nieuwe Universiteit

Sinds de Maagdenhuisbezetting vormen zich ook binnen de Erasmus Universiteit verschillende bewegingen die de reorganisatie van het management van de universiteit en de rol van de universiteit binnen de samenleving bespreken. Tijdens de derde Arts & Culture Talkshow, een talkshow gecreëerd en gepresenteerd door studenten en medewerkers van Algemene Cultuurwetenschappen, bespreekt prof.dr. Willem Schinkel,   deze bewegingen en gaat hij in op de toekomst van De Nieuwe Universiteit.

In februari organiseerden een groep studenten, verenigd in 'De Nieuwe Universiteit', de Bungehuis en Maagdenhuis bezettingen. Wegens bezuinigingen op en dreigementen tot de opheffing van verschillende geesteswetenschappelijke programma's eisten de bezetters meer democratie en instemmingsrecht.

Aan de Erasmus Universiteit Rotterdam zijn diverse groepen die zich bezig houden met het thema. Na de studenten van Philosophy Ground en De Nieuwe Universiteit Rotterdam richtten EUR-wetenschappers Rethink EUR op.  Naar aanleiding van de discussies zijn de Universiteitsraad, het College van Bestuur en de decanen  een gezamenlijk project gestart om de medezeggenschap op alle niveaus te verbeteren.  Goede medezeggenschap op alle niveaus in de universiteit is van essentieel belang, stelden collegevoorzitter Pauline van der Meer Mohr en Universiteitsraad-voorzitter René Karens begin maart in een verklaring.

Willem Schinkel (1976) is professor van Sociale Theorie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en lid van De Jonge Akademie van De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).