The why of university for students: Motivational mindsets and guided reflection on life goals

CLI Onderzoeksprojecten
Pictured: Job Hudig

De Community for Learning & Innovation (CLI) financierde deels onderzoek als onderdeel van het vierjarige programma over onderwijskwaliteit en studiesucces. Op deze pagina kun je meer lezen over het project van Job Hudig, die zich richtte op het begrijpen van het veranderingsmechanisme dat ten grondslag ligt aan de goal-setting interventie. 

Het eerste studiejaar is cruciaal voor de studieloopbaan van studenten en een online interventie voor het stellen van persoonlijke doelen (goal-setting) is effectief gebleken om het studiesucces van studenten in het eerste jaar te vergroten. De psychologische processen die ten grondslag liggen aan de positieve effecten van begeleide reflectie op levensdoelen zijn tot nu toe echter ongrijpbaar gebleven. Het centrale doel van dit proefschrift was het begrijpen van het veranderingsmechanisme dat ten grondslag ligt aan de goal-setting interventie.

Om dit doel te bereiken zijn vier verkennende onderzoeken uitgevoerd. In de eerste studie werd een nieuw studentgericht, multidimensionaal perspectief op de motieven van studenten om te studeren ontwikkeld: het motivational mindset model (MMM). Het MMM bevat vier typen motiverende mindsets: high-impact mindset, low-impact mindset, social-impact mindset en self-impact mindset. De tweede studie toonde aan dat deze motiverende mindsets significant verschillen in purpose en bevlogenheid, twee belangrijke dimensies van welzijn en voorspellers van studiesucces. In de derde studie gaf meer dan de helft van de studenten aan hun mindset te hebben veranderd in de loop van het eerste jaar, wat duidt op een veranderbaarheid van de motiverende mindset. Bij de vier mindsets presteerden studenten met een stabiele mindset even goed. Studenten met een low-impact mindset op de vervolgmeting hadden echter een grotere kans om uit te vallen in het eerste academiejaar in vergelijking met de andere drie mindsets. Onderzoeken drie en vier lieten zien dat studenten met een low-impact mindset het meest profiteren van de goal-setting interventie in termen van een verhoogd gevoel van purpose, grotere bevlogenheid en een verandering naar de social-impact mindset. Dit subgroep-specifieke verandermechanisme dat ten grondslag ligt aan de goal-setting interventie biedt een belangrijke basis waarop toekomstige studies kunnen voortbouwen.

Over het geheel genomen draagt dit proefschrift bij aan een beter begrip van studentverschillen in motivatie, welzijn en studiesucces in het hoger onderwijs. Dit proefschrift draagt ook bij aan een beter begrip voor wie, waarom en wanneer de goal-setting interventie werkt, wat nuttig is voor instellingen voor hoger onderwijs en middelbare scholen om meer studenten te helpen slagen in hun studie en hun welzijn en purpose in het leven te bevorderen.

Opbrengsten

Hudig, J. (2023). The why of university for students. [Doctoral dissertation, Erasmus University Rotterdam]. https://pure.eur.nl/en/publications/the-why-of-university-for-students-motivational-mindsets-and-guid

Hudig, J., Scheepers, A. W. A., Schippers, M. C., & Smeets, G. (2023). Goalsetting is mindsetting: Guided reflection on life goals taps into the plasticity of motivational mindsets. Psychological Reports, 1-22. https://doi.org/10.1177/00332941231180813

Hudig, J., Scheepers, A. W. A., Schippers, M. C., & Smeets, G. (2022). Motivational mindsets, mindset churn and academic performance: The role of a goal-setting intervention and purpose in life. Current Psychology, 1, 1–20. https://doi.org/10.1007/S12144-022-03462-8

Hudig, J., Scheepers, A. W. A., Schippers, M. C., & Smeets, G. (2021). Motives for studying and student wellbeing: Validation of the motivational mindset model. Frontiers in Psychology, 12, 753987. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.753987

Hudig, J., Scheepers, A. W. A., Schippers, M. C., & Smeets, G. (2020). Motivational mindsets and reasons for studying: Development and validation of a classification tool. Frontiers in Psychology, 11, 535801. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.535801 

Lees het proefschrift hier.

Dr. Job Hudig PhD defence: The Why of University for Students

Meer informatie

Dit onderzoek wordt gedaan in het kader van het vierjarig onderzoeksprogramma naar onderwijskwaliteit en studiesucces. De CLI financieert een deel van deze onderzoeksprojecten. Bekijk meer.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen