Who is my patient? Societal involvement of medical students

CLI Fellowship van Ida Korfage

De Community for Learning & Innovation (CLI) geeft docenten van Erasmus University Rotterdam (EUR) de mogelijkheid tot het aanvragen van een fellowship. Met dit fellowship onderzoeken zij onderwijsinnovatie, of voeren zij een onderwijsproject uit.
Op deze pagina lees je meer over het CLI Fellowship van Ida Korfage (Erasmus MC) over de maatschappelijke betrokkenheid van medische studenten.

Geneeskundestudenten en hun toekomstige patiënten verschillen in leeftijd, gezondheidssituatie en vaak ook in opleidingsniveau en culturele achtergrond. Om onze nieuwe artsen in staat te stellen samen te werken met hun toekomstige patiënten, moeten ze hen leren kennen in instellingen buiten het ziekenhuis. Nieuwe artsen oefenen in het uitleggen wat medicijnen doen, wat bijsluiters betekenen, hoe diëten werken, wat veranderingen in levensstijl betekenen als je gaat winkelen voor een gezond dieet. In dat proces komen studenten in aanraking met een diversiteit aan perspectieven en leren ze over vragen, twijfels en voorkeuren die patiënten kunnen hebben.

Onderzoeker
dr. Ida Korfage

Ida J. Korfage is Universitair Docent Kwaliteit van Leven aan het Erasmus MC – Universitair Medisch Centrum Rotterdam, Nederland. Ze is econoom en epidemioloog van de opleiding. Haar belangrijkste onderzoeksonderwerp is de beoordeling van gezondheid gerelateerde kwaliteit van leven in de oncologie, b.v. in de context van vroegtijdige zorg planning. Zij voert en begeleidt kwantitatieve, kwalitatieve en methodologische onderzoeken, met een focus op screening settings en besluitvormingsprocessen. Haar werk werd ondersteund door verschillende onderzoeksbeurzen, waaronder een beurs van KWF Kankerbestrijding en onderzoeksbezoeken aan de Universiteit van Bristol, de Universiteit van Michigan en de Universiteit van British Columbia. Ze werkt samen met vele collega-onderzoekers en anderen en publiceert peer-reviewed wetenschappelijke artikelen in zowel methodologische als medische tijdschriften.