Wetenschappers van ESSB doen mee aan het Science Live programma van NEMO

Foto van Science Live in NEMO

Van 6 tot en met 12 juli 2024 doen de teams Brein & Cognitie, Onderwijswetenschappen en SYNC Lab mee aan het Science Live programma van het NEMO Science Museum. Bij Science Live doen onderzoekers wetenschappelijk onderzoek met bezoekers van NEMO als proefpersoon.

Wat is Science Live?

Een breed publiek krijgt bij Science Live inzicht in de vragen die wetenschappers bezighouden en in de methodes van wetenschappelijk onderzoek. Science Live is geschikt voor sociale wetenschappers, gedragswetenschappers, neurowetenschappers, biomedisch onderzoekers, taalwetenschappers en andere onderzoekers van wie het onderzoek voldoet aan de randvoorwaarden. Afhankelijk van het soort onderzoek is Science Live geschikt voor zowel volwassenen als kinderen.

Brein & Cognitie en Onderwijswetenschappen: Nepnieuws ontmaskerd

De teams Brein & Cognitie en Onderwijswetenschappen doen onderzoek naar het herkennen van nepnieuws bij kinderen. Kunnen kinderen een onderscheid maken tussen echt en nepnieuws? Welke factoren spelen hierin een rol? Kinderen van 8 t/m 15 jaar zijn van harte welkom om mee te doen aan de quiz. Maak je klaar om kritisch na te denken, vragen te stellen en plezier te hebben terwijl je leert!

SYNC Lab: Laat jij je stem horen?

Het Erasmus SYNC lab onderzoekt hoe jongeren opgroeien in een maatschappij die steeds complexer wordt. Hoe maken jongeren beslissingen over zichzelf en anderen? Wat speelt hierin een rol?

Jongeren tussen de 10 en 18 jaar zijn van harte uitgenodigd om langs te komen. In het onderzoek ‘Laat jij je stem horen?’ spelen deelnemers een spel met sleutelfiguren uit de maatschappij en krijgen ze de kans om hun stem te laten horen over een maatschappelijk thema dat zij belangrijk vinden.

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, kooistra@essb.eur.nl
Britt van Sloun, communicatie ESSB, vansloun@essb.eur.nl