Er is in Nederland een toenemend tekort aan arbeidskrachten voor laaggeschoold digitaal werk. Tegelijkertijd is er hoge werkloosheid in sloppenwijken in Nairobi. Een onderzoek van Erasmus Universiteit Rotterdam, in samenwerking met het ALLSAFE fonds [1], brengt deze twee bij elkaar.
Digitalisering in de sloppenwijken van Nairobi
In de sloppenwijk Mathare in Nairobi heeft tegenwoordig iedereen een mobiele telefoon. Digitalisering loopt in sommige opzichten voor op Nederland. Dina, een grootmoeder die moet rondkomen van 1 US$ per dag, bezit een mobiele telefoon, hoewel ze niet altijd geld heeft om eten te kopen. Ze heeft haar telefoon nodig om digitaal geld te ontvangen van de kerk. Thomas zoekt, hurkend op straat, werk via zijn telefoon, terwijl Bea, een kapster, op YouTube de laatste haarmode volgt. Toch zijn er veel meer mogelijkheden met digitalisering, maar door onbetrouwbaar internet en stroomvoorziening en gebrekkige kennis blijven deze vaak onbenut.
Onderzoek naar digitale training en ondersteuning
Erasmus Universiteit Rotterdam onderzoekt hoe digitale training en ondersteuning de situatie in de sloppenwijken kan verbeteren. Onderzoeksleider Jan Fransen, legt uit: ‘De meeste van dit soort digitale trainingscentra mislukken, omdat de computers niet worden onderhouden of de trainingen zinloos zijn. We moeten op zoek naar nieuwe werkmethoden die aansluiten bij de behoeftes in sloppenwijken. Daar doet de EUR onderzoek naar, samen met onderzoekers uit de sloppenwijk zelf. Samuel Kiriro geeft leiding aan deze sloppenwijk onderzoekers en heeft ze getraind. Na het in kaart brengen van de behoeftes van de bewoners, begint een co-creatie proces. De overheid, bewonersgroepen en onderzoekers maken samen een plan voor digitale centra in sloppenwijken. Samuel geeft aan: ‘Deze samenwerking tussen de overheid en bewoners is een verademing in een tijd dat we vooral tegenover elkaar staan’.
Digitale hubs voor werk en samenwerking
De digitale centra hebben als voornaamste doel om jongeren aan een baan te helpen in de snelst groeiende economische sector: digitaal werk. Daarnaast bieden ze de allerarmsten, zoals Dina, toegang tot informatie over waar ze hulp kunnen krijgen. En wat misschien nog wel het belangrijkste is, is dat in de digitale hub de overheid, bewonersgroepen en het bedrijfsleven samenwerken om zo meer te bereiken.
Een oplossing voor het tekort aan arbeidskrachten in Nederland?
Lost dit actiegerichte onderzoek het tekort aan laaggeschoolde digitale arbeidskrachten in Nederland op? We vragen het aan Eric Stubbe, de directeur van ALLSAFE en aan Linda Janssen, directeur van Styichting4Life die diverse ALLSAFE-scholen in Nairobi ondersteunen. Eric vertelt hoe moeilijk het is om goed personeel te krijgen. “Tegelijkertijd helpt dit initiatief mensen in Kenia aan een baan. ALLSAFE ondersteunt twee scholen in een sloppenwijk in Nairobi en is van plan om daar een digitaal trainingscentrum uit te breiden, zodat meer schoolverlaters werk kunnen vinden.” Het mes snijdt zo aan twee kanten.
[1] Het ALLSAFE fonds is een fonds op naam van het Erasmus Trustfonds. ALLSAFE Mini Opslag gunt mensen ruimte voor hun spullen/ goederen. Daarnaast gelooft ALLSAFE in investeringen in kennis en opleidingen om de wereld beter te maken.
- Meer informatie
Vital Cities and Citizens
Met het Erasmus Initiative Vital Cities and Citizens (VCC) wil de Erasmus Universiteit bijdragen aan de kwaliteit van leven in stedelijke gebieden. In vitale steden kunnen de inwoners hun levensdoelen bereiken door educatie, zinvol werk en deelname aan het publieke leven. De vitale stad is een platform voor creativiteit en diversiteit, een veilige ontmoetingsplaats voor verschillende sociale groepen. De betrokken onderzoekers focussen zich op een van de volgende subthema’s:
- Inclusieve Steden en Diversiteit
- Duurzame en Rechtvaardige Steden
- Slimme Steden en Gemeenschappen
- Veerkrachtige Steden en Stedelingen
VCC is een samenwerking tussen Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB), Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC) en International Institute of Social Studies (ISS).