Welke generatie wordt het hardst getroffen door de coronacrisis?

Robert Dur

In een interview op NPO Radio 1 praat Robert Dur, Professor of Economics of Incentives and Performances at Erasmus School of Economics, ons bij over de gevolgen van de huidige pandemie voor de verschillende generaties.

Als je op de korte termijn de arbeidsmarkt wilt betreden ziet het er niet rooskleurig uit, stelt Dur. Het aantal vacatures zakt in, banen staan op de tocht en de arbeidsmarkt betreden is een stuk moeilijker. Voor de crisis kenden we in Nederland een fluïde en snelle arbeidsmarkt. Vaste contracten waren zeldzaam en het makkelijk en veelvuldig wisselen van baan leek de standaard. Als je nu een vaste baan hebt in een sector die niet de hardste klappen vangt, ben je spekkoper, aldus Robert Dur. Mensen zonder baan of met een flexibel contract hebben het een stuk moeilijker, zekerheid speelt je parten stelt hij.

Achterstand op de arbeidsmarkt

Vooral de jonge generatie, net afgestudeerd en opzoek naar een baan, lijkt zich zorgen te maken over de toekomst. Om een uitspraak te kunnen doen over een eventuele achterstand die deze generatie oploopt door de crisis maakt Dur een vergelijking met jongeren die in het verleden een crisis hebben meegemaakt. Meerdere momenten in de geschiedenis zijn aan te wijzen waarvan de cohorten kunnen worden vergeleken met momenten waar het goed ging op de arbeidsmarkt. Wat je volgens Dur ziet, is dat de eerste jaren van de crisis moeilijk en zwaar zijn, maar na een jaar of vijf lopen de verschillen in. De plooien worden met verloop van tijd glad gestreken, zegt Dur.

Van alle tijden

Zo uniek blijkt de huidige generatie niet te zijn. Volgens Dur wordt iedere generatie, of in elk geval een deel ervan, geconfronteerd met een crisis op het moment dat hij de arbeidsmarkt betreed. De millennials kampten met de financiële crisis, generatie-X betrad de arbeidsmarkt begin jaren ’80 ten tijde van hoge werkeloosheid en zelfs de late babyboomers werden begin jaren ’70 geconfronteerd met de oliecrisis. Binnen iedere generatie bestaat er pech en geluk, stelt Dur.

Investeren in menselijk kapitaal

De coronacrisis heeft ook een positieve kant. Kijkend naar het verleden, was al te zien dat men tijdens een crisis langer onderwijs gaat volgen, vertelt Dur. Hij ziet dit ook bij zijn eigen studenten, die opeens niet meer zo’n haast hebben om af te studeren nu de banen niet langer voor het oprapen liggen. Vaak gaan ze extra vakken doen met een duidelijk toekomstperspectief, zoals econometrie of data science. Maar het is nog breder, stelt Dur. Ook Mbo’ers en Hbo’ers kiezen vaker voor een vervolgopleiding doordat de arbeidsmarkt er slecht voor staat. Daarnaast blijkt iemand die de arbeidsmarkt betreed in tijden van een recessie meer voldoening te behalen in de loop van zijn carrière. De eisen worden terug geschroefd en de verwachtingen zijn lager, aldus Robert Dur.

Luister hier naar het hele interview op NPO Radio 1, 10 mei 2020.