Weer basisschoollessen Erasmus Junior College: Economie, Filosofie en Psychologie

Weer basisschoollessen Erasmus Junior College: Economie,

Ruim driehonderd leerlingen uit het basisonderwijs komen dinsdag 17 februari 2015 naar de Erasmus Universiteit Rotterdam voor startcolleges economie, filosofie en psychologie. Op campus Woudestein leidt decaan prof.dr. Philip Hans Franses van de Erasmus School of Economics voor het eerst de lessenreeksen van het Erasmus Junior College in.

Op dinsdag 17 februari worden 250 à 300 leerlingen ontvangen op campus Woudestein voor een centrale opening van de lessenreeksen door prof.dr. Philip Hans Franses. Hij verkent met de kinderen het begrip ‘wetenschap’, vertelt ze wat er allemaal gebeurt op een universiteit en ook waarom en wanneer hoogleraren een toga dragen komt aan bod.

Openingscolleges
Na de centrale opening splitst het gezelschap zich in drie groepen en gaan onder begeleiding van studenten na een korte pauze naar de collegezaal waar zij hun vervolgcollege krijgen: filosofie, psychologie of economie. Op donderdag 19 februari 2015 krijgen de kinderen die Geneeskunde gaan volgen hun startcollege op Erasmus MC.

Nieuwe lessenreksen in de maak
Iedere lessenreeks heeft zijn eigen karakter. Bij Economie maken de kinderen kennis met geld, markten en veilingen en met keuzegedrag van mensen. Filosofie leert de kinderen lenig te worden in hun hoofd en richt zich op leren denken, argumenteren, luisteren en het onderzoeken van het andere perspectief. Bij Psychologie gaat het om hypothesen toetsen over de werking van ons brein. Geneeskunde gaat nog een stapje verder en daagt de leerlingen uit in groepjes zelf een onderzoek op te zetten en uit te voeren.

Op dit moment is de lessenreeks over rechten in ontwikkeling, deze gaat in het nieuwe collegejaar van het Erasmus Junior College draaien.

Team Persvoorlichting, T (010) 408 1216 E press@eur.nl