Wat te doen als je denkt dat je collega liegt?

NRC Handelsblad
Sophie van der Zee
Erasmus School of Economics

In een recent artikel in het NRC verwijst Ben Tiggelaar naar een interview dat hij had met Sophie van der Zee, universitair docent toegepast economie aan Erasmus School of Economics. In het interview bespreekt Van der Zee waarom mensen liegen, en hoe je dat kan herkennen.

Waarom mensen (zo vaak) liegen, heeft meerdere redenen. Een van die redenen is biologisch van aard, aldus Van der Zee: ‘het biologische antwoord luidt dat liegen een evolutionair voordeel biedt. Wie zich beter voordoet dan hij is, plant zich vaker voort’.

De beste manier om iemand te ‘betrappen’ op liegen, is het stellen van onverwachte vragen, aldus de universitair docent. Door concrete, onverwachte vragen te stellen, wordt het moeilijker voor de ander om zijn of haar verhaal geloofwaardig te houden. Hij zal ter plaatse dingen moeten gaan verzinnen, en eventueel onregelmatigheden vertellen.

Universitair Docent

U kunt het volledige artikel van NRC Handelsblad, 27 mei 2023, hierboven downloaden.