Wat is het verschil tussen onze huidige betaalmethode en digitale valuta?

Nederlands Dagblad
Casper de Vries
Erasmus School of Economics

China is al aan het experimenteren met de mogelijkheden om een digitale valuta te introduceren sinds 2014. Ondertussen loopt het debat in de Verenigde Staten nu pas en lijkt het erop dat de Europese Unie vanwege haar bureaucratie vijf jaar tijd verliest. Het onderwerp is desalniettemin zeer relevant en actueel. Wat zijn de mogelijkheden en risico's van digitale valuta? In een artikel van het Nederlands Dagblad bespreekt Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics deze vragen.

Het nut van Central Bank Digital Currencies

Overheden zijn erin geïnvesteerd om hun eigen digitale valuta te creëren om betalingsgegevens te centraliseren. Er zijn een grote hoeveelheid aan toepassingen voor een dergelijk betaalmiddel. Dit type valuta heet ook wel de Central Bank Digital Currency (CBDC). De Vries heeft als lid van de wetenschappelijke raad voor regeringsbeleid het gebruik hiervan aangeraden in een rapport. De Vries: 'Commerciële banken hebben ingezet op zo min mogelijk betalingen met cashgeld, waardoor overschrijvingen veelal digitaal zijn. Daardoor konden ze meer leningen verstrekken. De reden waarom wij de CBDC hebben voorgesteld, is om een tegenwicht te bieden aan het gemak waarmee deze banken geld scheppen en daarmee schulden in stand houden'.

Gevolgen voor privacy

Een CBDC is een centraal betaalmiddel, wat betekent dat een centrale bank alle informatie over het geld en de transacties die ermee gemaakt worden bezit. Het gevolg hiervan kan zijn dat er grove inbreuk gemaakt wordt op de privacy van consumenten: iedere transactie is bij de centrale bank bekend en digitale valuta kunnen makkelijk gemanipuleerd of geprogrammeerd worden. Volgens De Vries is deze transitie naar het gebruik van digitaal geld stapsgewijs: 'In die zin hebben we de anonimiteit al opgegeven. Blijkbaar hechten we niet zoveel belang aan privacy. Kijk bijvoorbeeld naar het briefgeheim van vroeger. Tegenwoordig worden telefoondata bewaard en daar hoor je bijna niemand over. Daarin zet CBDC niet echt een nieuwe stap'.

Andere doeleinden voor CBDC

Volgens sommige economen kan CBDC zeer gevaarlijk zijn. Omdat CBDC programmeerbaar is, kan de valuta ingezet worden om het kopen van bepaalde producten uit te sluiten, het geld waarde laten verliezen of laten verdwijnen als het niet binnen een bepaalde tijdspanne wordt uitgegeven. Als dit gedaan zou worden kunnen consumenten gevoelig worden voor zeer sterke prikkels om hun gedrag aan te passen. De Vries spreekt deze visie tegen: 'Als je bijvoorbeeld CBDC alleen kunt uitgeven aan tabakswaren en die gaat beperken, kiezen mensen er waarschijnlijk voor om de CBDC niet meer te gebruiken. Ze zullen dan naar andere middelen zoeken om toch te kunnen betalen, denk bijvoorbeeld aan ruilhandel. Daarnaast denk ik niet dat we in de toekomst geld moeten laten vervallen. Wel kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een vorm van rente te vragen als geld niet wordt uitgegeven binnen de gewenste termijn. Overigens gebeurde dat al eerder in de geschiedenis, toen Frankrijk een deel van de Eerste Wereldoorlog financierde met de uitgifte van geld dat na een tijdje aan waarde verloor'.

Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie

U kunt het volledige artikel van het Nederlands Dagblad, 13 november 2021, hierboven downloaden.