Waarom het voetbal corona kan overleven zonder staatssteun

Thomas Peeters, assistant professor at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Volgens Thomas Peeters, sporteconoom aan Erasmus School of Economics, zou de staat kleinere sporten moeten steunen, in plaats van de grote clubs. ‘Voetbal kan corona zelf overleven als het zijn uitgaven aan zijn inkomsten aanpast.’ In een interview met de Belgische krant Het Laatste Nieuws, legt Peeters uit waarom voetbalclubs geen reden hebben om staatssteun te vragen.

Onder druk

De sportwereld is in nood. Dat is duidelijk voor Peeters. ‘Onze voetbalclubs uit eerste klasse draaiden twee jaar geleden een jaaromzet van 391 miljoen euro, zo becijferde Uefa. 22% of 86 miljoen euro kwam uit tickets. Dat, aangevuld met commerciële opbrengsten die in het water vallen, doet door corona een derde van de inkomsten verdampen. Alleen van het tv-geld en de premies voor Europees voetbal zijn clubs zeker. Het zou kunnen dat transfersommen, een andere belangrijke bron van inkomsten, ook onder druk komen.’

Sterkte of zwakte?

Dus wat nu? Peeters benoemt dat hij geen viroloog is, maar dat hij denkt dat het verstrenging-versoepeling-regime de voetbal hard gaat treffen zolang er geen vaccin is. ‘Er zijn weinig sectoren die wekelijks 100,000 mensen op de been brengen zoals het voetbal. In normale tijden is dat een sterkte, maar nu een zwakte.’ Daarnaast legt Peeters uit dat herstructurering bij voetbalclubs nog niet zo makkelijk door te voeren is. Veel clubs hebben hetzelfde businessmodel: een aantal jaren op rij kleinere tekorten, en dat na een topjaar goed maken met transfers met flinke meerwaarde.

Geen algemeen belang

Daarnaast gaat 70% van de omzet van de clubs naar de spelerslonen, maar de spelers op korte termijn verkopen is geen optie. Een oplossing is om het aan te pakken zoals FC Barcelona: hier laten ze de spelers wat van hun loon inleveren tegen de garantie dat ze na corona meer loon zullen ontvangen. Peeters denkt in ieder geval niet dat het in het algemeen belang is om als overheid geld aan noodlijdende voetbalclubs te geven.

Een reden om hulp te vragen

Volgens Peeters zijn de volleybal-, basketbal- of hockeyclubs wel clubs die reden hebben om hulp te vragen aan de staat. Als voetbalclubs hun uitgaven aan hun inkomsten zouden aanpassen dan zouden ze corona makkelijk kunnen overleven. ‘De tv-gelden van jaarlijks 100 miljoen euro zijn niet in gevaar en tien jaar geleden deden onze profclubs het nog met de helft van het huidige inkomen. Ze hebben dus al bewezen dat het kan.’ Veel andere sporten hebben geen tv-gelden om op terug te vallen. ‘Als toeschouwers wegblijven dan blijft de kassa leeg, want er is geen transfersysteem. Veel marge om te bezuinigen is er niet, want profs in deze sporten verdienen niet royaal.’

Het volledige artikel van Het Laatste Nieuws, 29 oktober 2020, kunt u hierboven downloaden.

Of luister naar de podcast De Tribune, waarin Peeters om 33:30 aan het woord komt.